Vedení města jízdné nesníží. MHD bude levná jen pro bohaté, kritizuje opozice

Liberecké opozici z Liberce otevřeného lidem (LOL) se nepovedlo prosadit návrh na snížení ceny měsíčních kuponů MHD, respektive jejich dorovnání s cenou kuponu celoročního. Vládnoucí koalice ze STAN/Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS to ale odmítla. Liberecký dopravní podnik by prý přišel o deset milionů ročně.

Návrh opozičního zastupitele Jindřicha Gubiše na mechanismus, který by přinesl faktické snížení ceny měsíčního kuponu MHD pro Liberečany, odmítla městská rada. Gubišova argumentace se opírá o tom, že nejčastější „lítačka“, kterou cestující v hromadné dopravě uplatňují, je třicetidenní, základní. V dnešní, pro řadu lidí stále finančně náročnější době, je podle Gubiše také stále těžší dát ze svého příjmu jednorázově částku za roční kupon.

Cestující, kteří si nemohou dovolit jednorázový náklad 3650,- Kč za roční kupon a platí si každý měsíc novou lítačku, zaplatí ve výsledku 6360,- Kč, a tak ještě více, podle opozičního zastupitele, prohlubují svoji těžkou životní situaci. Přišel proto do Rady města s návrhem, jak části obyvatel ulevit.

„Mým cílem je pomoci lidem, kteří nedokáží jednorázově zaplatit roční zvýhodněný kupon, a proto jsem předložil do Rady města materiál, který tuto nespravedlnost odstraní. Podstatou je, aby si cestující mohli kupovat měsíční kupon za 530,- Kč tak, jak jsou zvyklí, a v momentě, kdy by si zakoupili v řadě sedmý kupon (tím překročí cenu zvýhodněné roční jízdenky), platila by jím jízdenka navíc o dalších pět měsíců. Šlo vlastně o administrativně jednodušší způsob, jak by si mohli lidé koupit výhodný roční kupón na splátky,“ říká Jindřich Gubiš, zastupitel za Změnu pro Liberec (nyní kandiduje za Liberec otevřený lidem).

„V době, kdy se všem zvyšují životní náklady, je povinnost kompetentních pomáhat těm nejohroženějším,“ apeluje Gubiš a shrnuje: „Tento návrh napravuje nespravedlnost a zároveň může přivést dopravnímu podniku další zákazníky.“

Gubišův návrh se ale u STAN/Starostů a ODS nesetkal s kladným přijetím. „My jsme toto nařízení nepřijali, naprosto to neodpovídá realitě, ale zároveň jsme dali úkol vedoucím odboru, aby v kontextu rozpočtu pro rok 2023, pokud by tam nějaké peníze byly, udělali nějakou novelizaci ve smyslu snížení cen,“ řekl k návrhu náměstek Jiří Šolc (STAN/Starostové pro Liberecký kraj, nyní kandiduje za ANO).

„Umím si představit, že proběhne jakákoliv změna tarifu, ale vždy to znamená, že to město musí zaplatit,“ řekl k věci radní Petr Židek z ODS, který je zároveň předsedou dozorčí rady libereckého dopravního podniku. „Chceme, aby byl dopravní podnik soběstačný a nevyžíral se zevnitř. Tato změna představuje deset milionů a může se to zdát jako malá částka vzhledem k rozpočtu celého podniku, ale za sebe nevidím prostor, kde by se v dopravním podniku našla,“ dodal k situaci Židek.

Snížení ceny odmítl i náměstek Ivan Langr (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), který má na starosti sociální oblast. Tomu se nelíbila obecnost Gubišova návrhu. „Tady nebyla žádná cílová skupina, ke které to bylo směřováno, bylo to navrženo, aby to pomohlo všem. Navíc nebudeme hledat prostředky jen ve výhledu pro rok 2023, ale zároveň chceme zacílit to snížení tarifu pro úzké cílové skupiny, které dokážeme identifikovat,“ uvedl Langr. „Nicméně musím přiznat, že takový návrh byl inspirativní a nenapadlo nás v minulosti jít podobným směrem,“ přiznal náměstek.

Proti tomu ale argumentuje sám předkladatel návrhu Jindřich Gubiš. „Jenže k tomu byla už příležitost nejméně měsíc, od doby, kdy šel návrh poprvé do Rady města! Za rozhodnutím je cítit hlavně alibismus současného vedení města, které chce řešení přehodit na nové vedení po volbách. Problémy obyčejných lidí je to poslední, co je zajímá,“ uzavřel Gubiš.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou je největší společností, která patří Liberci (Jablonec nad Nisou zde má necelých půl procenta). Hospodaří zhruba s půl miliardou korun (v roce 2021 s 533 miliony), z toho necelých 300 milionů Liberec platí za úhradu ztráty jízdného.

DPMLJ se ocitl v posledních letech v problémech spojených s korupcí. Skupina kolem kontroverzního podnikatele a bývalého manažera firmy BusLine Jiřího Vařila podle policie doslova vysávala dopravní podnik a chtěla ho záměrně i přivést do krachu. Vařilovi k tomu měly sloužit, dle policejního obvinění, vazby na některé liberecké strany, a to zejména na Starosty pro Liberecký kraj, ANO a ODS.

Subscribe
Upozornit na
66 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Státní pozemkový úřad směnil s majiteli Syneru obrovské pozemky u Stráže pod Ralskem, kde má vyrůst zóna lehkého průmyslu i velkokapacitní bateriové úložiště. Stát
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.