nášLiberec

Search

Nová tramvajová zastávka u Fora. Za téměř čtvrt milionu a po sedmi měsících…

Po více jak sedmi měsících od otevření kontroverzního parkovacího domu za čtvrt miliardy, který pro Liberecký kraj stavěla dceřiná firma společnosti Metrostav, se Liberečané dočkali nové tramvajové zastávky, která nahradila tu Rybníčku. Město vyšla na 220 tisíc korun.

Na zastávku, která nahradila tu původní na Rybníčku, která byla od nového parkovacího domu příliš daleko, aby mohla být vyplacena dotace, čekali Liberečané cestující MHD za každého počasí více jak sedm měsíců. Nakonec se dočkali.

Na zastávce je zelená střecha, její stěny jsou oblepeny libereckým logem a uvnitř je i nefunkční automat na jízdenky, hlásící, že je mimo provoz. Důležité ale je, kde stojí. V dostatečné vzdálenosti od parkovacího domu tak, aby mohla být proplacena zmíněná dotace.

„Dodavatelem je společnost Egoé life, s.r.o. za částku: 220 217,58 CZK včetně DPH,“ odpověděl na dotaz naší redakce mluvčí libereckého magistrátu Tomáš Tesař.

Liberecký kraj potřeboval na parkovací dům dotaci zhruba 84 milionů korun, která pomoci tzv. systému Park and ride (P+R, česky „zaparkuj a jeď“), což je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Tímto principem má být dosaženo toho, aby se zejména centra měst neucpávala osobní automobilovou dopravou, což je problém, který velice tíží i Liberec.

Jenomže právě v Liberci, v případě nově otevřeného parkovacího domu za 246 milionů korun, se na to jde poněkud po svém. Nejenže nový parkhaus zde primárně slouží krajským úředníkům a politikům, z 244 míst je zde pouze 100 míst určeno veřejnosti, ale i samotný princip P+R je zde postaven na hlavu.

Parkovací dům totiž stojí v samém centru města, u krajského úřadu, kde je jedno z dopravně nejvytíženějších míst vůbec. Takže jeho uživatel vystojí dopravní zácpy v centru, zaparkuje uvnitř parkovacího domu a teprve zde může využít MHD. A jet třeba na okraj města.

Náš Liberec již několik let ukazuje na to, že nový parkovací dům za 246 milionů, který se otevřel s Novým rokem, je silně kontroverzní zakázka. Nejen že se jeho cena za posledních pět let zvýšila čtyřikrát, ale od začátku byl koncipován, aby sloužil zaměstnancům Libereckého kraje. Těm je ostatně určena většina míst – 144 z celkových 244.

Náš Liberec zároveň přinesl několik srovnání s ostatními městy, kde se parkovací domy, ve stejném čase a za stejných podmínek, staví výrazně, často několikanásobně levněji. V Liberci tento projekt stavěla dceřinka společnosti Metrostav, která má zákaz účastnit se veřejných tendrů a nedávno otevřeně přiznala, že uplácela zdejšího hejtmana Martina Půtu (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) v případě renovace kostela sv. Máří Magdalény v Liberci.

Náš Liberec také dlouhodobě upozorňuje, že kvůli tomuto parkovacímu domu byl zrušen smysluplnější projekt jiného parkhausu u nádraží, který byl vyprojektován za vedení Změny pro Liberec a který měl odchytávat auta jedoucí do Liberce od Prahy nebo od Děčína. Místo toho byl ale krajským vedením zvolen parkovací dům přímo uprostřed města, což z něj možná dělá P+R evropskou raritu.

Celou absurdní situaci kraji pomohla schválit i problematická studie, o které Náš Liberec informoval již začátkem roku. Byť kraj zavedl možnost cestovat 75 minut MHD zdarma ke každému parkovacímu lístku, téměř nikdo toho nevyužívá v systému P+R. přesvědčivě to například ukázal server Zdopravy. cz

Podobná dotační chytristika hraničící s podvodem je ale v Liberci aplikována například i u nového parkoviště v Pastýřské ulici, kde se pro změnu předstírá, že zde parkující se budou vracet k bazénu, aby využili zdejší MHD při cestě, trvající jednu zastávku, do centra.

Subscribe
Upozornit na
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Město Liberec si od firmy SYNER Group pronajímá za miliony ročně několik pater jejího sídla S Tower v dolním centru města pro své úředníky. Bývalý náměstek
Radnice přichystala výstavu s názvem „Pozor, baron jede!“, která vzpomíná výročí 130 let jízdy Theodora Liebiega na trase Liberec – Porýní. O dalších, temných
Roky slibovaná revitalizace okolí úřadu Libereckého kraje, zahrnující i náplavku, se zcela zásadním způsobem prodražuje. Ještě v roce 2019 se počítalo se zhruba 100
Náplavku, kterou politická reprezentace kraje slibuje více jak 12 let, bude nakonec dělat jiná firma než vítězná. Vítěz soutěže totiž odstoupil. Zvýší se také