Společnosti Metrostav a Metrostav Infrastructure přiznaly, že uplatili hejtmana Libereckého kraje Martina Půtu částkou 530 000 Kč v kauze kolem kostela sv. Máří Magdalény. Půtův právní zástupce označuje dohodu za nezákonnou a navrhuje soudu, aby ji neschválil. Půtovi hrozí pět let za mřížemi.
Dohoda mezi státním zástupcem v Liberci a společností Metrostav a Metrostav Infrastructure byla sjednána dne 20. 10. 2023. Náš Liberec jako první, ve spolupráci se Seznam zprávami, o ní informoval minulý měsíc.
Poté, co náš server přinesl informace o zmíněné dohodě, se objevily spekulace v médiích, co všechno dohoda obsahuje. Dnes je jasné, že je v ní moment, kdy obě firmy doznávají, že uplácely i libereckého hejtmana Půtu za to, že Metrostavu pomůže získat rychlejším způsobem vyplácení dotací na opravu kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, které byly ohroženy.
Trest navržený státním zástupcem pro Metrostav a Metrostav Infrastructure obsahuje pokutu ve výši cca 55 milionů korun a zákaz plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži na tři roky. Jde o souhrnný trest za aktuální soudní případ a všechny předešlé soudní případy, ve kterých byly společnosti Metrostav a Metrostav Infrastructure odsouzeny.
Martinu Půtovi hrozí nepodmíněný trest odnětí svobody 5 let a zákaz politické činnosti. Takové potrestání alespoň navrhoval státní zástupce naposledy. Nicméně od té doby byly původní přísné tresty podstatně sníženy těm, kteří se, podobně jako Metrostav, k trestné činnosti v kauze přiznali.
Hejtman Martin Půta, respektive PR firma, která ho ve věci zastupuje, dnes zaslala médiím vyjádření, které je postavené na právní analýze jeho advokáta Tomáše Gřivny. Náš Liberec přináší jeho hlavní argumenty:
„Prohlášení o vině („přiznání“) učinily za Metrostav a Metrostav Infrastructure osoby, které se podle obžaloby trestné činnosti nedopustily a nemohou o ní nic vědět. V době údajného skutku dokonce ani nebyly členy statutárních orgánů Metrostav a Metrostav Infrastructure , těmi se staly až v průběhu řízení (v letech 2020 resp. 2021) před soudem (v Liberci). Proto považujeme jejich prohlášení o vině za nepravdivé a účelové.
Účelovost dohody vidíme ve snaze Metrostavu dosáhnout pro sebe a Metrostav Infrastructure co nejnižšího souhrnného trestu, aby se obě firmy mohly co nejdříve opět účastnit veřejných zakázek.
Tomáš Gřivna k tomu to budu ještě dodává: „Z rozhodnutí jiných soudů založených ve spisu podle všeho vyplývá, že navrhovaný souhrnný trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti na veřejné soutěži na tři roky je stejný, jaký začal pro Metrostav i Metrostav Infrastructure platit již v červnu roku 2022. Současný souhrnný návrh trestu od státního zástupce tedy existující zákaz účasti na veřejných zakázkách pro Metrostav a Metrostav Infrastructure nijak neprodlužuje a měl by pravděpodobně vypršet příští rok v červnu.“
Dohoda o vině a trestu může být sjednána pouze v případě, že je do značné míry v souladu s vývojem dokazování v hlavním líčení, což v případě Martina Půty není. V rámci hlavního líčení a dokazování nebyly prezentovány žádné důkazy (výpovědi svědků a obžalovaných, listinné důkazy, odposlechy), že by Martinu Půtovi byl nabídnut úplatek nebo že by byl předán. A to včetně výpovědí lokálních manažerů Metrostavu, Jana Petráně a Jaroslava Stuchlíka, za které se statutární zástupci Metrostavu, kteří dohodu podepsali, „přiznávají“.
Z pohledu procedurálního porušuje sjednaná dohoda o vině a trestu trestní řád z toho důvodu, že byla sjednána fakticky až na konci dokazování v hlavním líčení (byť je nyní hlavní líčení přerušeno na neurčito, všechny podstatné důkazy již byly provedeny). Novela trestního řádu č. 333/2020 Sb. s účinností od 1. října 2020 umožňuje, podle našeho právního názoru, sjednání dohody o vině a trestu pouze do zahájení dokazování, nikoli v jeho pozdější fázi, zejména jsou-li ve vztahu.“
Metrostav se k věci, jelikož není zcela uzavřena, zatím odmítá vyjadřovat, jak informoval Náš Liberec minulý měsíc.
Situaci již komentoval již i Martin Půta. V přiznání Metrostavu vidí jeho snahu dostat se k veřejným zakázkám. Přitom Metrostav, respektive jeho dceřiné firmy, například od Libereckého kraje pod jeho vedením dostává jednu lukrativní zakázku za druhou. V Liberci například aktuálně staví, společně se Synerem a Geosanem, nové Centrum urgentní medicíny, jehož cena za poslední dobu vyskočila z jedné miliardy na tři nebo nedávno dostavěl kontroverzní parkovací dům pro úředníky Libereckého kraje za čtvrt miliardy.
„Za mě si právní argumenty dovolím zjednodušit: statutární zástupci Metrostavu, kteří nebyli z ničeho obviněni a kteří o údajných událostech před deseti lety nemohli nic vědět, se plošně přiznali ke všemu, co státní zástupce napsal do obžaloby, včetně předání úplatku pro mě. Na oplátku jim státní zástupce otevřel cestu k veřejným zakázkám. Taková nabídka se neodmítá,“ uvedl hejtman na síti X.
V celém případu jde zejména o rekonstrukci kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, kterou za 65 milionů prováděla společnost Metrostav, která jej zcela nestandardně předfinancovala. Obžaloba má za to, že projekt byl předražený o 23 milionů korun a část z toho měla jít na úplatky mezi síť úředníků a politiků, kterou ovládal Metrostav.
Kauza, kterou otevřel Náš Liberec, před několika lety, pokračovala policejním obviněním z roku 2014, se po sérii stížností ze strany právních zástupců obviněných dostala k soudu až v roce 2018. Zde ji pak protáhly nejen neustálé námitky zejména zástupců Metrostavu, ale také, z hlediska vyšších soudních instancí, špatná práce původního soudce Petra Neumanna.