Nejen Liberecký kraj doplácí na nestandardní vztahy zdejšího politické reprezentace s kontroverzní společností BusLine. Do obrovských problémů se dostal i sousední Ústecký kraj a hrozí zde, že pro občany od příštího týdne nevyjedou autobusy.
Problémy kolem outsourcingu veřejné dopravy, kterou z největší části zařizuje v Liberci, okolních městech i v celém kraji společnost BusLine, nekončí a netýkají se jen našeho regionu. Náš web dlouhodobě upozorňuje na skutečnost, že veřejné finance určené pro dopravu v kraji jsou dlouhé roky ve vleku zájmů této společnosti, která sice tají své skutečné majitele, ale o to má užší styky s politiky napříč téměř všemi stranami.
Aktuálně se průšvih, který přináší takováto forma spolupráce, ukazuje v sousedním Ústeckém kraji. Zde společnost BusLine odmítá vyjet z garáží a přímo vydírá kraj tím, že pokud jí nepřidá, mnoho lidí se nedostane do práce, do škol či k lékaři.
Společnost BusLine, která zajišťuje dopravu na Děčínsku, Ústecku, v části Litoměřicka, Lounska a okolí Vejprt na Chomutovsku ústy svých představitelů vedení Ústeckého kraje oznámila, že možná od příštího čtvrtka nechá v garážích přes 100 autobusů, které zajišťují více jak 70 linek v kraji za podmínky, že nedostane přidáno na další provoz.
To vedení Ústeckého kraje odmítá a ukazuje na řádnou smlouvu, kterou s BusLine má i na to, že by jí v takovém případě hrozily sankce 5 milionů korun denně. Vedení BusLine se dle vlastního vyjádření brání pouze proto, jelikož jí vládní nařízení určuje zvýšit platy řidičů. Ty přitom prolobovala společnost BusLine, jak ukázal náš web již v minulosti, sama s pomocí vlastních nakoupených „odborů“.
Když ale kraje (například právě Ústecký i Liberecký) nakonec odmítly razantní navýšení platů řidičů, BusLine sahá k podobnému nátlaku jako dnes. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) ale firma požaduje příspěvky nejen na platy řidičů, ale i na servis autobusů a nákup pohonných hmot.
Vedení společnosti BusLine se nelíbí skutečnost, že Ústecký kraj se po zkušenostech posledních let vrací k modelu, kdy si chce autobusovou dopravu zařizovat sám. Již byla založena Dopravní společnost Ústeckého kraje, která by autobusovou dopravu měla zařizovat od příštího června.
Podobný krok chystá i Liberecký kraj, který chtěl nakoupit společnost ČSAD a vytvořit s ní ve spolupráci s městem Liberec vlastního autobusového dopravce. Tomu ale brání rozhodnutí ÚOHS, u kterého snahu Libereckého kraje zřídit vlastní dopravní společnost napadla právě Busline. Spor Libereckého kraje a ÚOHS je nyní ve fázi, kdy kraj podává kvůli rozhodnutí ÚOHS správní žalobu.
K rozhodnutí mít vlastního dopravce ale kraje nedospěly náhodou ani najednou. Vedla je k tomu zkušenost zejména s praktikami společnosti BusLine, za kterou stojí dnes z korupce obviněný podnikatel Jiří Vařil. Ač například Liberecký kraj o vlastního dopravce usiluje se vší silou, ještě nedávno hejtman Martin Půta a Starostové pro Liberecký kraj úmorně spolupráci s BusLine hájili a vedlo to například i k odvolání radní Zuzany Kocumové ze Změny, která tyto vazby kritizovala.
Společnost BusLine má v Libereckém kraji úzké vazby na zdejší politiky a vlivné podnikatele. Jedná se zejména o KSČM, za kterou je dokonce Jiří Vařil dlouhé roky členem krajského dopravního výboru nebo právě o Starosty pro Liberecký kraj, kde je spolu s Vařilem aktuálně obviněn v rozsáhlé korupční kauze i někdejší krajský radní pro dopravu za Starosty pro Liberecký kraj Vladimír Mastník. Své vazby má ale BusLine i v ČSSD a ODS.