Dlouholetá ostuda Liberce – oprýskané stavební buňky na místo autobusového terminálu – má po dvou desetiletích zmizet. Nahradí ho stavba z dílny známého libereckého architekta Petra Stolína.
Stolínův projekt vybrala hodnotící komise ze šesti návrhů. „Vyhodnocení architektonických návrhů proběhlo poté, co nám jednotliví architekti odprezentovali své práce. Hodnotící komise došla k závěru, že návrh architekta Petra Stolína nejlépe splnil zadání města, přináší dobré dopravní řešení a má předpoklady pro kvalitní dotvoření celé lokality,“ uvedl náměstek primátora pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace Jan Korytář, který v hodnotící komisi zasedl jako jeden ze dvou zástupců města. Jako odborná porota posuzovali architektonické návrhy prof. Ing. arch. akad. arch. Jiří Suchomel (proděkan FA TUL), prof. Ing. arch. Miroslav Masák (někdejší spolupracovník Karla Hubáčka), Ing. arch. akad. arch. Jiří Klokočka z univerzity v Gentu a Ing. arch. Boris Šonský.
Terminál s pasáží a komerčními prostory pro veřejnost podle vítězného návrhu lemuje Žitavskou ulici a navazuje na stávající blok domů naproti tramvajové zastávce Nádraží. Přístup do terminálu bude možný jak z ulice Žitavská, tak od ulice Vaňurova. Ve dvoupodlažní odbavovací hale bude čekárna pro cestující, pokladny, informace, úschovna zavazadel, toalety pro cestující a rychlé občerstvení. Z pasáže budou přístupné komerční prostory jako např. kavárna, prodejna tiskovin či pekařství, zatímco v patře bude k dispozici univerzální coworkingový prostor. Návrh počítá s deseti nástupními i výstupními stáními autobusů, přičemž dvě z nich budou přímo v Žitavské ulici.
Nový terminál má odlehčit autodopravě v centru města a zároveň poskytnout další prostory pro veřejnou zeleň. Ze Žitavské ulice bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům s navrhovanou kapacitou 478 parkovacích míst. Počítá se také s nabíjecími místy pro elektromobily. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“ komentoval Jan Korytář s tím, že hrubé investiční náklady projektu v této podobě činí cca 123 milionů korun. Parkovací dům by měl mít tzv. „zelenou střechu“, upravenou pro pobyt návštěvníků města. Ta umožní zajímavé pohledy na Ještěd, Jizerské hory i samotné město a měla by být jedním z důvodů, proč zde zaparkovat a dále pokračovat MHD.
„Naším cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka 3v1 by mohla zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících,“ komentoval svůj návrh architekt Petr Stolín.
Peníze na stavbu terminálu město získá převážně z fondů Evropské unie, konkrétně z Integrovaného plánu rozvoje území.