Skončí tramvajová linka do Jablonce?

Tradiční tramvajová trať Liberec – Jablonec nad Nisou je v ohrožení. Nové vedení Jablonce nad Nisou zvažuje, že by tramvaj mezi Vratislavicemi a Jabloncem mohly nahradit autobusy. Jde ale prý o poslední možné řešení.

Desetiletí jde o chloubu a zvláštnost mezi oběma městy. Z Liberce do Jablonce a zpátky dojedete tramvají, obcemi, lesy, neobvyklá jízda má své kouzlo. Přesto ale dnes v Jablonci uvažují i o scénáři, že by mezi Jabloncem a Vratislavicemi mohly jezdit jen autobusy. Zvažuje to nová jablonecká koalice ve složení ODS, ANO a Starostové pro Liberecký kraj.

 Zaznělo to na tamní dopravní komisi rady města a informoval o tom jako první server Zprávy ze severu, jehož redaktor Petr Mikula byl v minulosti členem dopravní komise za TOP 09 a má úzké vazby k některým jejich aktuálním členům, například k jednomu z hlavních obžalovaných v korupční kauze Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, jeho bývalému řediteli Luboši Wejnarovi. Následně se rozvinula diskuse mezi jabloneckými i libereckými politiky na sociálních sítích.

„Doufám, že se nejčernější scénáře nenaplní a nové vedení Jablonce nedopustí zrušení tramvaje do Liberce. To by nás ten radniční převrat přišel hodně draho.“, uvedl po zjištění této překvapivé informace Jakub Macek, člen zastupitelstva za Společně pro Jablonec. „Věc se má tak, že pokud trať neprodloužíme, nedostaneme peníze na rekonstrukci stávající trati a tu budeme muset do dvou let zavřít. Je za hranicí životnosti. Takhle to je jednoduchá úvaha. Buď prodloužení a rekonstrukce, nebo konec tramvaje.“, dodal Macek s odkazem na skutečnost, že aktuálně probíhá rekonstrukce trati a obě města na ní mají čerpat evropské dotace.

Politici nadále diskutovali, proč je provoz linky mezi Libercem a Jabloncem tak drahý. „Ano, drahá 11 je,  protože se na ní musí udržovat vozový park a zázemí na 1000 mm rozchodu. A to samé i na 1435 mm. Dva podniky v jednom. Proto se to má sjednotit, aby to tolik nestálo. K tomu se je potřeba v těch podkladech také dočíst.“, uvedl například Lukáš Pleticha z ČSSD, bývalý za dopravu odpovědný náměstek a v současnosti člen dopravní komise v Jablonci s hlasem poradním.

„Je otázka, jestli 1000 mm rozchod nebylo plně dostačující a naopak předělávání není jen drahá zbytečnost“, reagovala na zdejší tramvajovou anomálii Zuzana Kocumová, liberecká zastupitelka za LOL – Liberec otevřený lidem.

Nicméně vedení města Jablonce si podle vlastního vyjádření uvědomuje, že nyní se jedná o velikou příležitost, jak na rekonstrukci trati mezi oběma městy získat potřebné miliony v rámci Integrovaného plánu rozvoje území, kdy do obou měst má z Evropské unie přijít zhruba 2,5 miliardy. Naopak podle dřívějších plánů chtělo vedení města protáhnout tramvajovou linku až do centra Jablonce a zde vybudovat nový terminál.

Nicméně tyto peníze jsou podle krajské opozice v ohrožení, protože hejtman Libereckého kraje Martin Půta nedotáhl projekt parkovacího domu na libereckém nádraží, čímž může být ohroženo naplnění kritérií potřebných pro čerpání dotací.

V současné době je tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou opravena zhruba z pětiny a obě města čekají na peníze z evropských fondů. Tramvajová trať se opravovala za evropské peníze i v Liberci, a to v Rumunské ulici. Podle policie ji ale provázela korupce, která je dnes součástí vyšetřování.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zastupitelstvo města Jablonce nad Nisou má tento týden schválit výkup problematické ubytovny Neptun na Liberecké ulici, kam obchodníci s chudobou sváží problematické klienty z
Kontroverzní liberecký podnikatel Josef Nadrchal, který před rokem skončil v cele při zásahu Národní centrály proti organizovanému zločinu a začátkem letošního roku byl obvinění
Liberec má další krásné obrázky. Primátor Jaroslav Zámečník a náměstek pro architekturu Jiří Janďourek (oba STAN/SLK) představili vítězný návrh lanovky. Ten stál Liberec 2,4
Vedení města zastavilo projekt vybudování cyklostezky z Liberce do Hodkovic nad Mohelkou. Důvodem je vysoká cena projektu, který by dnes vyšel na 50 milionů