Město bude kraji opět přispívat. Tentokrát na dopravu

Město Liberec bude nově přispívat Libereckému kraji na regionální dopravu částkou 21,5 milionu korun. Dosud město nepřispívalo nic, protože z drtivé části zajišťuje tramvajovou dopravu mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

Liberec bude Libereckému kraji od nového roku platit za každého obyvatele 200 korun, celkem tedy téměř 21,5 milionu korun. Naplnil se tak plán kraje, o kterém Náš Liberec informoval již začátkem roku 2023.

„Tímto se po dlouhých jednáních přihlašujeme k Integrovanému dopravnímu systému Libereckého kraje. Je to v zásadě solidární vůči ostatním obcím Libereckého kraje. Zároveň ale, i když to není úplně přesně, se ta částka, kterou budeme platit kraji v roce 2024, kryje s částkou, kterou Liberecký kraj zase obráceně platí nám a Jablonci jako kompenzaci pro meziměstský provoz tramvaje mezi Libercem a Jabloncem,“ řekl pro ČTK náměstek primátora Jiří Šolc (nestraník za ANO).

Liberecký kraj na druhou stranu navýšil příspěvek na provoz tramvaje do Jablonce nad Nisou z původních 25 milionů do 55 milionů korun. Stalo se tak zejména po kritice opozičních městských zastupitelů ze Zelených/Liberce otevřeného lidem, kteří otázku příspěvku kraje otevřeli.

„Ta částka je tři roky stále stejná, přitom se náklady na tramvajovou trať do Jablonce navýšily o zhruba třetinu. Tuto meziměstskou dopravu tedy z drtivé většiny financuje Liberec, potažmo Jablonec,“ argumentoval již v lednu 2023 liberecký zastupitel za Zelené/Liberec otevřený lidem Josef Šedlbauer.

Jenomže, jak upozornil Náš Liberec v minulosti, problém je v celkové nákladnosti provozu tramvajové linky Liberec – Jablonec nad Nisou. Náklady na tramvajovou linku vzrostly za poslední tři roky roky ze zhruba 100 milionů korun na aktuálních 149 milionů korun ročně.

Liberecký kraj tedy sice navýšil prostředky na provoz trati, ale skrze nový zmíněný příspěvek na regionální dopravu, který bude Liberec platit, je de facto jen s drobným rozdílem, zpátky „na svých“ penězích.

Liberecký kraj má ze zákona povinnost zajišťovat dopravu mezi obcemi. V případě Liberce a Jablonce nad Nisou, kde žije zhruba 160 tisíc lidí z celkových 440 tisíc obyvatel kraje, to dělá například zajištěním autobusové a vlakové dopravy. Nicméně masivně využívanou tramvajovou dopravu mezi městy zajišťoval a dále zajišťovat bude Liberec.

Navíc Liberecký kraj se ani nechce podílet na aktuální rekonstrukci tramvajové trati, která významným způsobem zajišťuje přepravu mezi Libercem a Jabloncem. Ta přitom vychází na zhruba 870 milionů korun, z čehož přes 260 milionů bude skrze dopravní podnik platit město Liberec ze svých zdrojů a zbytek zajistí dotace.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.