V kině Varšava proběhne ve středu 28. 6. diskuse, kterou pořádá iniciativa za obnovu lanové dráhy na Ještěd v jejím dosavadním provedení, tedy jako kyvadlovou lanovku v její původní trase. Město si nechá zpracovat studii proveditelnosti a následně zvolí výhodnější variantu.
Proti plánům vedení města nahradit tradiční kyvadlovou lanovku na Ještěd lanovkou využívající tzv. oběžný systém, vznikla letos na jaře v Liberci petice, kterou podepsaly stovky lidí a podpořily ji svým hlasem známé liberecké i mimoliberecké osobnosti.
Organizátoři petice svolávají na středu 28. 6. v 17.30 veřejnou debatu do libereckého kina Varšava, kde chtějí prezentovat své postoje.
„Liberec by přišel o jeden ze svých symbolů – kyvadlový způsob dopravy lanovou dráhou, která je symbolem města a turistickou atrakcí již od roku 1933. Letos by oslavila 90. narozeniny. Pro výměnu kyvadlové lanovky za navrhovaný oběžný systém přitom neexistuje žádný racionální důvod. Tento typ lanové dráhy má navíc několikanásobně vyšší přepravní kapacitu, kterou při návštěvnosti Ještědu nebude reálné ani žádoucí naplnit,“ obávají se tvůrci petice poté, co město zveřejnilo nápad změnit systém lanovky.
Lanová dráha přitom není v majetku města, ale Českých drah. Náklady na její renovaci pak jistě půjdou do stovek milionů korun, což připouští i současné vedení města ve složení STAN/Starostové pro Liberecký kraj, ANO, ODS a Piráti.
„V současné době máme v rozpočtu přebytek 43 milionů korun. Z toho 900 tisíc chceme dát na studii proveditelnosti, která nám osvětlí, který systém lanovky bude pro město lepší a výhodnější,“ řekl k problematice primátor Liberce Jaroslav Zámečník (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), který na debatě ve Varšavě rovněž vystoupí.
Petenti dnes také upozorňují, že v současnosti posuzuje Ministerstvo kultury návrh na prohlášení původního provedení lanové dráhy, které je již jediné v České republice, za kulturní památku. Podstatným argumentem je, podle tvůrců petice, zejména architektonické propojení horní stanice, která byla upravena podle návrhu od Ing. arch. Karla Hubáčka, s horským hotelem a vysílačem na Ještědu, který je chráněn jako národní kulturní památka. Demolice stanic, kterou nový oběžný systém vyžaduje, by proto, dle autorů petice, před rozhodnutím Ministerstva kultury znamenal unáhlený a nevratný krok.