Po několika dnech obdržela naše redakce odpověď vedení Libereckého kraje (Starostové, Piráti, ODS) na otázku, proč je plánovaný parkovací dům u krajského úřadu několikanásobně dražší než podobné stavby, které se aktuálně staví v ČR. Odpověď necháváme na posouzení našim laskavým čtenářům.
Zeptali jsme se krajského úřadu, proč je zamýšlený parkovací dům zhruba o tolik dražší, než podobné parkovací domy v okolních městech. Včera jsme zveřejnili srovnání, kde jsme na příkladech parkovacích domů, které jsou aktuálně vyprojektované nebo už se rovnou staví v Praze, Brně, Pardubicích, Mladé Boleslavi či Kroměříži, ukázali, že v Liberci chystá Liberecký kraj stavět dvakrát až třikrát dráž než jinde.
Naše otázka zněla: „Nejvyšší ceny, dle snadno dohledatelných zdrojů, parkovacích míst u developerských projektů v Praze se pohybují zhruba mezi 400-500 tisíc korun. V Brně a menších městech je tomu o 100 až 200 tisíc méně. U všech měst lze najít i podstatně nižší částky.
Liberecký kraj chce přesto stavět parkovací dům s 244 místy za 254 milionů. To dělá více jak milion korun na jedno místo.
Moje otázka je jednoduchá: proč to kraj neumí levněji, když toho všude schopni jsou a proč je to nutné za tak obrovskou cenu parkovací dům postavit?“
Zde je odpověď vedení Libereckého kraje: „Propočet částky na jedno parkovací místo vychází ze zavádějících informací. Nelze totiž srovnávat bez detailnějšího rozboru jiné parkovací domy v jiných místech České republiky. Lze porovnávat pouze stavby s podobným počtem stání a stavby rozpočtované ve stejné cenové úrovni či stavěné v podobném čase.
Parkovací dům u Krajského úřadu Libereckého kraje má určitá specifika, která se odráží i v celkových nákladech na stavbu tohoto parkovacího domu. Jako příklad lze uvést umístění parkovacího domu ve stísněném prostředí (chráněný strom a navazující objekty), taktéž návrh konstrukce je velmi složitý, a to i s ohledem napojení ve dvou výškových úrovních. Parkovací dům má také vyšší architektonickou ambici spočívající především ve volném podlaží, což znamená náročnější statické řešení. Střecha není využita k parkování, naopak je navržena jako zelená střecha. V rámci stavebních prací bude velmi komplikované zakládání stavby a bude docházet k velkým přesunům hmot (výkopy, zásypy). Parkovací dům proto nelze porovnávat s prefabrikovanými konstrukcemi, které vídáme např. u nákupních center, neboť kromě své základní funkce plní také funkci reprezentativní se zvýšenými nároky na vizuální standard budovy.“
Jak jsme uvedli, zda je odpověď na propastný rozdíl v cenách v Liberci i jinde relevantní, necháváme na laskavém čtenáři…