Velké zdražení dopravy v Libereckém kraji

Vedení Libereckého kraje se rozhodlo podstatně zdražit jízdné v autobusech a vlacích. Podle oficiálního vyjádření za to může zejména propad v příjmech krajské dopravy, který způsobila pandemie kolem covid-19. Důvody ale mohou být i jinde.

Výrazné zdražení přichází po několika letech a v době, kdy má spousta lidí ekonomické problémy. Kraj argumentuje tím, že kvůli pandemii vypadly příjmy v dopravě. Minulý rok měla ztráta činit 70 milionů korun, za první čtvrtletí letošního roku se bude jednat o částku téměř poloviční.

„Pandemická krize a z ní vyplývající omezení mobility obyvatelstva má výrazné dopady do rozpočtu Libereckého kraje, zejména do resortu dopravy. Přestože je rozsah dopravní obslužnosti v souvislosti s uzavřením škol krácen, cestujících ve veřejné dopravě ubylo podstatně více a tržby z veřejné dopravy klesly řádově v desítkách procent,“ píše se v materiálu schváleném radou Libereckého kraje ve složení Starostové, Piráti a ODS.

Nyní má materiál ještě posvětit zastupitelstvo, ale vzhledem k tomu, že vládnoucí koalice hejtmana Martina Půty v něm má pohodlnou většinu, zřejmě k tomu dojde bez problémů.

Průměrné zvýšení ceny jízdného je u hotovostních plateb 15%, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Jízdenky podraží v řádu pětikorun a desetikorun. Například o 5 korun bude dražší jízdenka  mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem a podobné to bude i na trase Liberec-Hrádek nad Nisou.

Zdražování se dotkne nejvíce těch lidí, kteří platí hotovostí, což jsou ve velké míře například senioři. Kraj si od posilování role bezhotovostních plateb slibuje omezení šíření pandemie covidu. Seniorům se ale prodraží i celoroční kupony. Roční Senior Pas byl zdražen o 10%  na 550 Kč. Tuto jízdenku využívá průměrně 8 tisíc cestujících.

Doprava v Libereckém kraji je ožehavé téma. Liberecký kraj využíval dlouho externích firem, v čele se společností BusLine. To mělo ale vliv na prorůstání politiky a byznysu a některým podnikatelům se povedlo si doslova podřídit hejtmanovy náměstky kolem prstu.

Po sérii policejních obvinění (obviněn byl například Půtův náměstek pro dopravu Vladimír Mastník ze Starostů), se kraj vydal cestou zřízení vlastního dopravce, od kterého si sliboval transparentnější hospodaření a levnější dopravu. To se ovšem nepovedlo a doprava v Libereckém kraji se zásadně provozovateli prodražila. I to může stát za současným navýšením jízdného.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zastupitelstvo města Jablonce nad Nisou má tento týden schválit výkup problematické ubytovny Neptun na Liberecké ulici, kam obchodníci s chudobou sváží problematické klienty z
Kontroverzní liberecký podnikatel Josef Nadrchal, který před rokem skončil v cele při zásahu Národní centrály proti organizovanému zločinu a začátkem letošního roku byl obvinění
Liberec má další krásné obrázky. Primátor Jaroslav Zámečník a náměstek pro architekturu Jiří Janďourek (oba STAN/SLK) představili vítězný návrh lanovky. Ten stál Liberec 2,4
Vedení města zastavilo projekt vybudování cyklostezky z Liberce do Hodkovic nad Mohelkou. Důvodem je vysoká cena projektu, který by dnes vyšel na 50 milionů
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.