Kraj zveřejnil audit ve společnosti Silnice LK

Liberecký kraj zveřejnil audit, který nechal za nemalé částky zpracovat externí společností Nexia AP, ve své firmě Silnice LK. Audit potvrdil 8 let známé skutečnosti a navíc tvrdí, že v Silnicích LK docházelo ke zkreslování účetních dat a účetních závěrek, k nákupu techniky v rozporu s platnou legislativou či k závažným nedostatkům v evidenci majetku. Na základě toho bylo i rozšířeno trestní oznámení podané sklonkem loňského roku.

Médiím to sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). „Audit ukázal na celkově špatné vedení společnosti. Vyhodnotil také, že nákupy byly předražené zhruba o 15 procent, což činí bezmála 27 milionů korun,“ doplnil Sviták. On a hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) od letošního léta tvrdí, že Silnice LK měla pod kontrolou „tzv. dopravní mafie, za kterou označují bývalé manažery společnosti BusLine a svoje bývalé náměstky pro dopravu a zároveň spolustraníky.

Podle náměstka Svitáka také došlo k rozšíření trestního oznámení z loňkého listopadu. Silnice LK a.s. na základě zjištěných skutečností podaly 10. listopadu 2020 trestní oznámení na neznámého pachatele ve věci nákupu pohonných hmot. „V polovině loňského prosince pak společnost trestní oznámení doplnila o podezření na spáchání trestného činu porušení povinností při správě cizího majetku, porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě a trestný čin pletichy při zadávání veřejné zakázky a při veřejné soutěži,“ řekl Jan Sviták.

„V prosinci jsme vypsali výběrové řízení na nové vedení společnosti Silnice LK. Zájemci mohou své přihlášky posílat ještě do 15. ledna. Prozatímní krizové řízení stabilizovalo stav společnosti nápravnými opatřeními, která vedla k výraznému zlepšení likvidity společnosti z minus 54 milionů korun na plus 5 milionů korun, a to k 31. 12. loňského roku,“ uvedl Sviták. „Samozřejmě nechceme, aby se situace opakovala, proto bych rád zmínil, že v oblasti dopravy připravujeme vyhodnocení celkového systému práce údržby a správy silnic. Výsledek samozřejmě co nejdříve představíme,“ sdělil Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu.

Zveřejněný audit je ke stažení v tiskové zprávě kraje ZDE. Hejtman Půta i náměstek Sviták od srpna 2020 tvrdí, že vedení kraje bylo dlouhodobě nespokojené s dnes již bývalým managementem Silnic LK v čele s tehdejším ředitelem Petrem Šénem. 

Jak již v minulosti upozornil Náš Liberec, tato dnešní, krajským vedením prezentovaná verze, má své trhliny. Jednak je zde skutečnost, že se proti Šénovi v minulosti ani Sviták ani Půta, kteří dnes tvrdí, jak s ním byli dlouhodobě nespokojeni, nevymezovali. Naopak – ještě na samém sklonku roku 2017 se hejtman Martin Půta osobně zasazoval, aby byl Petr Šén opětovně zvolen do funkce ředitele Silnic LK. Což potvrdil i v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.

Dále zde na webech kraje, Silnic LK ale i regionálních médií dohledat spoustu článků a tiskových zpráv z posledních měsíců i let, na které jsou Půta se Svitákem ve společnosti bývalého ředitele Šéna a bývalého vedení Silnic LK (viz úvodní fotografie).

Hejtman Půta dnes tvrdí, že je situací v Silnicích LK „překvapený a zklamaný“. I to je ovšem nepravdivá póza. Že se v Silnicích LK nakupuje za podezřelých podmínek nafta se vědělo již v roce 2012 a právě tehdejší kandidát na hejtmana Martin Půta používal toto téma ve své předvolební kampani, kdy hovořil o tunelování veřejných prostředků a sliboval nápravu.

Celých 8 let ale nechal v pozici hejtmana situaci běžet, ač jeho Starostové pro Liberecký kraj měli po celé dvě volební období předsedu dozorčí rady Silnic LK. Nevýhodná smlouva byla navíc v rozporu se zákonem prodloužena v roce 2018, kdy ji vypršela původní platnost na 6 let.

Navíc výsostně placenou. Šestičlenné dozorčí rada Silnic LK, kromě předsedy, který bere 12 tisíc měsíčně, pobírají její členové 5,5 tisíce měsíčně. Takže náklady na dozorčí radu jsou 474 tisíc korun ročně. Veřejnou kasu tedy přišla za posledních 8 let, co jsou u moci Starostové pro Liberecký kraj a co byla nakupována předražená nafta na téměř 4 miliony korun. Konkrétně na 3 792 000 Kč.

Předsedou dozorčí rady Silnic LK byl od prosince 2012 do prosince 2016 první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj, starosta Chrastavy a senátor Michael Canov, jeho nástupcem se stal v roce 2016 starosta Hrádku nad Nisou a blízký politický souputník hejtmana Půty, Josef Horinka. Nicméně za dozorčí radou dnes, podle vedení kraje, žádná odpovědnost nejde.

Subscribe
Upozornit na
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.