Hejtman Martin Půta dnes často mluví o mafii v dopravě, mezi jejíž členy započítává i některé své bývalé nejbližší spolupracovníky. Reakce na sebe dlouho nenechala čekat a Půtův bývalý klíčový náměstek pro dopravu, veřejné zakázky a investice Marek Pieter se ozval. Náš Liberec přináší jeho reakci na Půtova slova:
Dlouho jsem váhal, ale cítím povinnost reagovat na vyjádření hejtmana Půty ze 3.8.2020 a aktuální informace z portálu nasliberec.cz. Bohužel špinění lidí, kteří pracovali v týmu pana hejtmana z jeho strany neustává.
Jak ve svém vyjádření uvádí přes můj jiný názor (stejný názor měli i radní Mgr.Tulpa a pan Löffelmann) byla zrušena zakázka na dopravní obslužnost v radě kraje, ale už zde neuvádí důvod našeho hlasování, které bylo na rozdíl od jeho v souladu se Zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Z témat, která jsou nyní nepohodlná je pravdou, že většina kroků byly řízeny přímo panem hejtmanem. Ostatně to mohou potvrdit mimo jiné zaměstnanci úřadu. Často byli a jsou voláni na autoritativní jednání k hejtmanovi bez příslušného člena rady kraje zodpovědného za uvedenou oblast s jasným zadáním.
Ano souhlasím, že jsem se s panem hejtmanem neshodl na vzniku vnitřního dopravce a to z důvodu, že tuto službu podle mého názoru dokáží poskytovat levněji komerční dopravci. Což se nyní potvrzuje. Kde jsou naplněné předpoklady „nezávislé“ společnosti Nexia AP, že vnitřní dopravce bude stát daňové poplatníky 20 mil. Kč a bude jezdit o 2-3,-Kč/km levněji oproti jiným dopravcům se může každý přesvědčit z dokumentů pro jednání zastupitelstva.
Bohužel vnitřní dopravce (ČSAD Liberec a Autobusy LK) stál již občany Libereckého kraje přes 111 mil. Kč a přitom jezdí nejdráž ze všech dopravců v kraji. Vysvětlování, že tomu tak není, je jen hrou čísel, ze které si občan neodnese nic. Již samotný nákup ČSAD Liberec a.s. nebyl správný, když hejtmanem byla tlačena vyšší cena, než-l byla skutečná hodnota společnosti. Mimo jiné se tehdy řešilo, jak se budou muset všechny vstupy (PHM, pneumatiky, oleje, autobusy atd.) soutěžit což znevýhodňuje postavení vnitřního dopravce oproti ostatním. Například veřejná soutěž na nákup autobusů, nevím jak nakonec u dopravce soutěž proběhla a jaké výhodné ceny se podařilo dosáhnout. Smlouva totiž není dohledatelná v registru smluv uvedených společností.
Sleduji mimo jiné tlak na pana Čápa, vedoucího odboru dopravy, ten byl vždy veden mezi nepohodlnými. Přitom je to odborník ve svém oboru a svou práci dělal dobře. Velké množství opravených silnic je především jeho zásluhou.
Další, na koho bude možná vyvíjen stejný tlak k odchodu může být René Havlík, ředitel krajského úřadu. Jsou to lidé, kteří se nebojí říci svůj názor, lidé, co jsou schopni se hejtmanovi postavit a to je možný důvod jejich budoucího konce.
Webový portál nasliberec.cz udával své názory na mé důvody odchodu z krajské politiky. Rozhodně nehodlám nikde komentovat své osobní věci, ale mohu potvrdit, že odchod z politiky mi zdravotně pomohl a to stejně, jako operace a tříměsíční léčba z letošního března.
Na základě spekulací potvrzuji informaci, že jsem několikrát jednal s hejtmanem, s náměstkem hejtmana panem Svitákem a generálním ředitelem společnosti Silnice LK o možnosti výhodného nakupování pohonných hmot prostřednictvím komoditní burzy. Bohužel zatím bez úspěchu.
Překvapivá je i hejtmanova detailní znalost spisů jiných subjektů a lidí, které vede policie. Vždy jako první věděl kdo je obviněn, z čeho ho viní a nabízel i dokumenty obvinění k přečtení. Dnes jsou lidé, kteří pracovali pro hejtmana Půtu s nasazením a dle jeho zadání pošpiněni a někteří i stíháni.
Já osobně trestně stíhán nejsem, ale přístup pana Martina Půty, člověka, se kterým jsem zakládal Starosty pro Liberecký kraj a kterého jsem si vždy vážil a snažil se s ním věci pro lidi posouvat dopředu, je pro mě bohužel zklamáním.
Marek Pieter, bývalý náměstek hejtmana Martina Půty pro resorty dopravy, investic a veřejných zakázek a člen zastupitelstva Libereckého kraje za Starosty pro Liberecký kraj