Nová podoba Pastýřské ulice, která má odlehčit automobilové dopravě v centru, nakonec nebude s obřími protihlukovými stěnami, jak bylo původně zamýšleno. Naopak součástí má být stromořadí, cyklostezka i kultivace současného prostoru od sídla Policie ČR po Tržní náměstí.
Budoucí podoba Tržního náměstí i Nové Pastýřské se v Liberci živě diskutuje minimálně od jara, kdy tehdy ještě rodící se Kancelář architektury města uspořádala s občany diskusi nad tématem v kině Varšava. Již tehdy byly na stole dvě varianty, které spolu soupeřily.
Jedna z nich počítala s komunikací oddělenou od zástavby čtyřmetrovými protihlukovými stěnami a větší průjezdní rychlostí. Proti tomu stála vize týmu Hlavního architekta města Jiřího Janďourka, která upřednostňovala užší silnici s nižší povolenou rychlostí, okolním stromořadím i pruhy pro cyklisty a pěší.
„Naše vize, která platí nejen pro Novou Pastýřskou a Tržní náměstí, ale pro celé centrum je jednoduchá: na prvním místě chodci, pak cyklisté, pak veřejná doprava a až na posledním místě auta,“ shrnul již začátkem října na Dni architektury svou vizi Jiří Janďourek před přítomnými občany.
Janďourkovu variantu nakonec podpořila i Rada města Liberce. „Zastavili jsme původní plánování Nové Pastýřské, je to naše koaliční priorita, přehodnotili jsme některé parametry této budoucí komunikace,“ řekl k věci primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
„Na základě architektonické soutěže jsme zadali přípravu projektové dokumentace společnosti z Hradce králové a výsledkem by měla být kvalitní sběrná komunikace, s pruhem pro pěší, cyklisty, stromy, ale i parkovacími místy. Parkoviště by mělo být i na místě bývalého škvárového hřiště u sídla Policie ČR,“ dodal primátor Zámečník.
Podle hlavního architekta Janďourka vítězná architektonická studie řeší území jako celek. „Součástí studie je i kultivace předprostoru sídla Policie ČR, na pozemcích Policie ČR. Nové řešení ulice Pastýřské předložené KAM zmenšuje celou šířku v příčném profilu vůči původnímu návrhu, a tím výrazně zlevňuje celkové náklady na výstavbu a budoucí údržbu. Zároveň doplňuje ulici o stromořadí, a tím přispívá k lepšímu environmentálnímu účinku a klimatu ve městě.,“ vysvětlil k věci hlavní architekt.
„Součástí řešení bude i kvalitní materiálový detail a doplnění ulice o nezbytný stabiliář a mobiliář. Urbanizací území bude umožněna zástavba na vhodných pozemcích v místech původní zástavby, funkční dořešení ulice Voroněžská pro motorovou dopravu, zajišťující možnou obslužnost rezidentů i garáží.“, dodal Jiří Janďourek.
Kancelář architekta města plánovitě prosazuje pořádání architektonických soutěží na stavby i urbanistické studie. Podle jejího vedoucího, hlavního městského architekta Janďourka jde o to, aby se na základě vítězných návrhů v Liberci realizovala kvalitní architektura a městotvorná řešení, což v nedávné minulosti nebylo vždy pravidlem.