Na dnešní tiskové konferenci, kterou pořádalo vedení Libereckého kraje, potvrdil hejtman Martin Půta, že kraj podat připravenou žádost na nový parkovací dům na autobusovém nádraží nestihne. Přes ujišťování hejtmana o opaku, panuje ve vedení kraje obava i to, zda se vůbec stihne i nové autobusové nádraží jako takové.
Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) včera vydal politické prohlášení, ve kterém ujišťuje libereckou veřejnost, že nový autobusový terminál bude a dokonce i s parkovacím domem, na který ale bude potřeba žádat peníze až v budoucnosti. Nicméně zprávy z vedení kraje tak sebejisté nejsou. Co jisté je, že zároveň s tím padá koncepce spojeného jednoho terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu, což byla vize Půtových Starostů před loňskými volbami.
„Cílem je financovat obě tyto stavby z evropských peněz,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci hejtman Martin Půta. „Ale lakovat realitu na růžovo a tvrdit, že to stihneme v tomto období, by sice bylo hezké tvrdit v rámci tiskového prohlášení, ale nebyla by to úplně pravda, takže jsme se shodli, že je reálné v tomto plánovacím období postavit autobusové nádraží a parkovací dům bude zřejmě potřeba odložit na nové plánovací období,“ dodal hejtman.
Nicméně zatím vůbec není jisté, zda bude Evropská unie podobné stavby podporovat i ve zmíněném dalším období. Hejtman ale věří, že ano. „Všichni předpokládají, že tyto stavby, tedy parkovací domy a autobusová nádraží budou podporovány i v novém plánovacím období. Dost se o tom mluví, kdo třeba sledujete projekty v sousedním Jablonci, tak tam se na to začínají všichni spoléhat,“ shrnul své přesvědčení a víru hejtman Martin Půta.
Jenomže jak upozorňuje opoziční politik ze Změny pro Liberec a předseda libereckých Zelených Jindřich Felcman, nemusí to být tak všechno jasné a jisté, jak hejtman tvrdí. Felcman popisuje, že na krajském Výboru hospodářského a regionálního výboru, jehož je členem, byli představitelé kraje ve věci autobusového nádraží a parkovacího domu výrazně skeptičtější.
„Na můj dotaz paní náměstkyně hejtmana Radka Loučková Kotasová jasně potvrdila, že parkovací dům se zcela určitě nestihne v tomto období a výstavba samotného nového terminálu je co do termínu velice napjatá a bůh ví, zda se stihne i to. To zaznělo před všemi členy výboru.“ popsal včerejší výboru zasedání Jindřich Felcman.
Na dnešní tiskové konferenci také zaznělo, že definitivně padá varianta společného vlakového a autobusového terminálu v prostorách současného nádraží Českých drah. Tento koncept byl přitom předvolebním tahákem Starostů pro Liberecký kraj a byl ideovou opozicí proti zamýšlenému parkovacímu domu z dílny bývalého libereckého náměstka Jana Korytáře ze Změny pro Liberec.
„Sen o zrušení první a druhé koleje se dá označit jen za sen. Když sledujete klopotnou přípravu tohoto našeho projektu, tak říct, že se SŽDC (Správa železničních a dopravních cest – pozn.aut.) dohodnote na společném vlakovém a autobusovém nádraží je sice hezká věta, ale v reálu to znamená nějakých dvacet let,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Liberecký kraj převzal zhruba před rokem projekt nového autobusového nádraží od města Liberce, které se tak podřídilo hejtmanovi Půtovi a odevzdalo mu vypracovaný projekt z dílny opoziční Změny pro Liberec, kterou hejtman živelně nenávidí. Celý projekt měl stát zhruba 160 milionů a z 85 procent jej měla platit Evropská unie.
Nyní se Liberecký kraj dostal časově do úzkých a je již jasné, že parkovací dům nestihne, ohrožen je i možná i samotný terminál. Martin Půta také prosazuje dražší a nákladnější variantu projektu, který se má finančně vyšplhat až ke 200 milionům korun.
Odpovědnost za to, že Liberec přijde, alespoň v tomto plánovacím období, o parkovací dům pro 400 míst, který mu měl ulehčit v automobilové dopravě, se poslední měsíc hejtman snaží nově shodit na bývalé vedení města a náměstka Jana Korytáře. Nicméně ještě před dvěma měsíci, v srpnu o žádných problémech, které jsou dnes zdůrazňovány, hejtman vůbec nemluvil a všichni se tvářili, že nový terminál i s parkovacím domem bude.
Na jaře vydal Liberecký kraj například prohlášení, ve kterém se píše: „V memorandu, které schválila rada kraje 19. února, se hejtman a primátor zavázali na právech a povinnostech vyplývajících z projektové dokumentace. Vedení statutárního města Liberec je připraveno předložit zastupitelstvu návrh na převod nemovitostí na Liberecký kraj. Obě strany budou dle memoranda společně hledat nejvhodnější variantu financování a přípravy stavby z hlediska budoucího majetkoprávního i provozního vypořádání. Přestupní terminál s parkovacím domem by měl být dokončen na konci roku 2023.“
Jak vyplynulo na dnešní tiskové konferenci, tento termín je zcela nereálný. Liberec tak přijde zhruba o 150 milionů z fondů evropské unie a tento fakt může dle opozice i ohrozit celý dotační program Integrovaný plán rozvoje území (IPRÚ) v jehož rámci má do Liberce a Jablonce nad Nisou přijít z evropských fondů až 2,5 miliardy korun.