O tom, jak bude vypadat jedno z libereckých náměstí v širším centru, budou soutěžit tři známé ateliéry architektů. Soutěž o podobu Tržního náměstí vypsal Kanceláře architektury města (KAM) a chce do ní zahrnout i připomínky občanů, kteří se účastnili veřejného projednání.
Tržní náměstí v Liberci je dle urbanistů náměstím tak nějak napůl. Z velké části jde dnes již o parkoviště. Náměstí vévodí unikátní stavba městského plaveckého bazénu od nedávno zesnulého architekta Pavla Švancera. Ten je ale v havarijním stavu, stejně jako architektonické prvky (parčík, autobusová zastávka), které dle Švancerova návrhu dotvářely vizuál okolního náměstí.
Vylepšit a zlidštit podobu náměstí se rozhodl nový odbor magistrátu Kancelář architektury města v čele s hlavním novým architektem Jiřím Janďourkem. Město půjde na návrh KAMu cestou architektonické soutěže, kde renomovaní architekti představí své vize. Odborná porota složená z urbanistů, architektů, ale i například i dopravních expertů pak vybere vítěze.
Do podmínek soutěže byly zakomponovány i připomínky občanů, kteří na Tržním náměstí bydlí nebo se jen zúčastnili veřejného projednání k problematice na jaře tohoto roku pod záštitou primátora města Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj). Výstupy z tohoto setkání posloužily jako podklady do soutěže.
„Na základě podnětů občanů z participativního setkání KAM sestavil zadání tak, aby se Tržní náměstí proměnilo v kvalitní veřejný prostor. Oslovili jsme ateliéry OV-A architekti, KNESL + KYNČL a CHVOJKA/architekt. Těšíme se na jejich návrhy,“ uvedli na svém profilu na sociálních sítích pracovníci KAMu.
Velikou otázku a z části i obavu u veřejnosti vyvolává skutečnost, že v novém územním plánu je zanesena část plánovaného nového vnitřního okruhu města, tzv. Nová Pastýřská. Tato komunikace má svést dopravu ze samotného centra města a Tržní náměstí má protnout v jeho části směrem k parku – bývalému městskému hřbitovu.
Hlavní architekt Janďourek ale již na jarním setkání s občany i na Dni architektury, který proběhl minulý týden, ale lidem vysvětloval, o jaké změny na této komunikaci KAM usiluje. „Oproti původně navržené silnici s protihlukovými stěnami jsme prosadili komunikaci o třetinu užší, beze stěn, kterou budou lemovat stezky pro cyklisty i pěší a například i alej stromů, rovněž zde chce povinnou rychlost aut 30 km/h“, uvedl Janďourek. „Naše vize se dá shrnout do pravidla: v centru města jsou na prvním místě pěší, pak cyklisté a MHD a až na posledním místě auta,“ shrnul hlavní městský architekt.
Foto: Kancelář architektury města