V roce 2018 byla růžová kola v Liberci pozitivním překvapením. Zájem Liberečanů překvapil všechny skeptiky, kteří roky tvrdili, že v Liberci na kolech nikdo jezdit nebude, a že jde o vyhozené peníze. Za celý rok proběhlo celkem 43.205 výpůjček. Dotace města na provoz byla 700.000 Kč, náklady na jednu jízdu tak činily 16 Kč. Letos však přišel dramatický propad v jejich využívání.
Změna pro Liberec, která přišla s konkrétními návrhy a opatřeními na rozvoj cyklodopravy ve městě, stihla ještě zajistit 2,4 mil. Kč dotace ze Státního fondu životního prostředí na projekt 100 kol pro bikesharing v Liberci, který měl začít v roce 2019. Zdálo se, že rozvoj cyklodopravy bude mít v Liberci konečně zelenou, aniž by to navíc příliš zatížilo rozpočet města. Po volbách je ale najednou vše jinak.
Ze získané dotace mělo být vybudováno 100 nových stojanů, ale na místech, kde končí cesty cyklistů, nikoliv na místech, kde bylo zrovna volné místo. Dnes tak můžete najít každý den na mnoha místech plné stojany kol, které nikdo nevyužívá.
Růžová kola navíc v Liberci zaznamenala, podle údajů provozovatele, dramatický propad. Oficiální data společnosti Rekola porovnala využití kol za první 3 měsíce roku 2018 a roku 2019. Přestože je kol o 40 kusů více, celkový počet uživatelů je naopak, i přes větší počet kol, o 40 % menší.
Počasí bylo přitom i letos pro cyklistiku stejně dobré jako vloni. Bohužel nové vedení města přišlo s nepromyšleným návrhem, kdy je kola v širším centru možné zaparkovat jen na vyhrazených místech. Tím došlo ke ztrátě hlavní výhody, kterou Rekola poskytovala – najít si nejbližší kolo v mobilní aplikaci a zaparkovat ho tam, kam na něm cyklista potřeboval dojet.
Na vině je podle zastupitele J. Felcmana (Změna pro Liberec) zavedení odkládání Rekol do omezeného počtu stojanů: „Starostové pro Liberec se měli potřebu v rámci volební kampaně vymezit vůči všemu, co by mohlo být vykládáno jako úspěch Změny pro Liberec. U růžových kol tak zareagovali na občasné výkřiky na sociálních sítích o „všude se povalujícím růžovém šrotu“. Tato populistická a destruktivní politika Starostů tak zničila právě to elegantní a uživatelsky příznivé řešení na růžových kolech – dojedu, kam potřebuji, a tam také zaparkuji kolo.
Jan Korytář, který projekt prosadil, k tomu říká: „Je frustrující vidět, když město začnou řídit lidé, kteří problematice nerozumějí, a které víc zajímá, kde se nechat vyfotit na PR článek, než jak věci skutečně fungují. S tímto přístupem se cyklodoprava v Liberci opět dostane tam, kde byla dříve. Na okraj zájmu politiků, kteří se pro potřeby vlastní sebeprezentace ještě možná tak zúčastní každoroční cyklojízdy městem, ale fakticky jim na tom, jaké podmínky mají cyklisté, záležet nebude.“
Felcman uzavírá: „Nové vedení města opětovně prokazuje, že jeho politika patří spíše do minulého století. Kolo si zkrátka neumí představit jinde než ve stojanech. Přitom aplikace společnosti Rekola umožňuje spoustu variant, jak své uživatele vychovávat – za nevhodné parkování mohl být uživatelům strháván kredit, udělovány výstrahy. Takto s provozovateli obdobných systémů vyjednávají radnice v moderních městech. Tady se místo toho systém sdílených kol zcela zbytečně omezí a vedení města vedle toho raději plánuje další parkoviště“.
Tisková zpráva Změny pro Liberec