Jak si vedou politické strana v Liberci tři měsíce před komunálními volbami? Kdo pracuje a kdo spí? Které strategie fungují a které spíše ne? Přináším svůj pohled na aktuální situaci. Po návratu z dovolené jsem si prošel noviny i internet a tady je můj pohled.
Začnu předvolební kampaní. Její tón zatím jednoznačně udává Změna pro Liberec. Ta má na svém kontě několik úspěchů. Podařilo se ji zcela ovládnout facebook, kdy ani její nejvážnější konkurenti na tomto poli, Batthyányho Pro 2016 a Starostové pro Liberec „nestíhají“. Nemají témata, jejich sdělení či videa nejsou příliš zajímavá a jejich příspěvky komentuje či lajkuje jen omezená skupina přátel. Stačí se podívat na počty sledujících, lajkujících nebo počty shlédnutí jednotlivých videí.
Změně se navíc, zdá se, daří rebranding značky, z původně protestního protikorupčního hnutí je stále protikorupční, ale již konstruktivně a pozitivně působící síla, která se stará o Liberec. Alespoň takový dojem se snaží vytvářet a z ohlasů je vidět, že úspěšně.
Velký boj byl sveden o lesní koupaliště. Divím se trochu, že si Starostové dovolí takovou hloupost jako Langrův článek o mrtvých žabičkách. Tím přece žádné voliče nemohou získat a jen pomáhají s reklamou Změně a Korytářovi. Stejně tak pseudoaféra s navážením pitné vody na koupaliště. Zde bylo pěkné sledovat, jak Korytář, nebo kdo mu řídí kampaň, nechal antikampaň rozjet, aby se nakonec ukázalo, že šlo o obyčejnou vodu z potoka, kterou navíc zaplatí on sám. Profesionálně odvedená marketingová práce. Lesní koupaliště je obnovené, do voleb ho nejspíš navštíví několik tisíc lidí a je zřejmé, že bude jednou z hlavních části kampaně Změny.
Změna ohlásila i získání 5000 podpisů pro konání referenda, na jejich sběr má ještě měsíc. Pokud vyjde záměr uspořádat referendum ve stejný den, jako komunální volby, získá Změna před konkurencí významnou výhodu. Proti pěti chytře zvoleným otázkám se nejde moc negativně vymezit a souhlas s nimi jsou body pro Změnu. Nechtěl bych být v kůži Starostů, kteří zcela zaspali a tuto šanci propásli. Kdyby s referendem přišli sami, mohli podle mě pomýšlet na vítězství.
Od Změny odštěpené hnutí LOL zveřejnilo na facebooku pár příspěvků, lídryně Kocumová ohlásila, že odjíždí na dovolenou a to je zatím vše. V diskusích již začaly padat pro LOL nepříjemné otázky na konkrétní výsledky právě Kocumové, která je v komunální politice aktivní již přes deset let. Osobně myslím, že LOL je mrtvě narozené dítě, takový nedospělý pokus či spíše hra na politiku a čím dříve si to voliči uvědomí, tím lépe. Jen pěkné řeči na úspěch tentokrát stačit nebudou.
Starostové začali dělat besedy v hospodách, ale zatím to vypadá trochu bezradně. I když se jejich fotograf snaží vzbudit dojem, že o besedy je zájem, při bližším zkoumání objevíte, že většina z asi 15 -20 lidí jsou sami kandidáti Starostů, veřejnost nechodí. Tudy cesta asi nepovede… Co ale oceňuji, je kampaň Liberec má starosti, která se Starostům naopak povedla. Ze získaných odpovědí, pokus s nimi budou umět pracovat, nějaké body mohou vytěžit.
Objevilo se i nové hnutí Liberec plus, které sdružuje bývalou primátorku Rosenbergovou (dříve ČSSD, nyní ODA), bývalého radního Petra Černého (Nový směr) a zastupitelku Zoru Machartovou (dříve TOP09). Ani toto asi na vstup do zastupitelstva stačit nebude, přece jen TOP 09, za kterou kandidovala Machartová minule, měla alespoň nějaké celostátní preference. Tři měsíce před volbami nová značka, která nepřináší nic zajímavého, bude asi málo.
ODS i ČSSD spí, KSČM je zcela mimo, ANO je v klidu, nemusí udělat nic a celostátní preference dostanou na radnici kohokoliv. Jejich nový lídr Němeček podle prvních ohlasů působí celkem dobrým dojmem. Laťka je ale nastavena proklatě nízko. Horší, než s Batthyánym, to snad totiž už být nemůže…
O vítězství dle mého názoru svedou hlavní souboj Změna a ANO. Starostové skončí opět třetí v pořadí a ostatní strany se budou pohybovat do 10%. LOL, Liberec plus i Batthyány jsou prakticky bez šance.
Matěj Medek, nezávislý politolog