Mejdan na Benátské aneb vedení Libereckého kraje v objetí s Busline

Krajské protikorupční pracoviště (KPKP) přináší další důkaz o propojení současného vedení Libereckého kraje s firmou Busline, která pro Liberecký kraj zajišťuje za kontroverzních podmínek autobusovou dopravu. Jedná se o další díl do mozaiky, který ukazuje, jak veliké politikum dopravní zakázka je a že politici ze Starostů pro Liberecký kraj a ČSSD mají větší vazby na dodavatele, než jsou ochotni přiznat.

Minulý týden vydalo vedení Libereckého kraje tiskové prohlášení, podle něhož Antimonopolní úřad neshledal nic protizákonného na způsobu, kterým bez výběrového řízení kraj zadal více jak dvouletou zakázku na dopravní obslužnost. Kritici tohoto postupu ale ukazují, že Liberecký kraj platí za autobusovou dopravu o několik desítek milionů ročně více a nejvíce na tom profituje firmy Busline, která má mezi politiky značné konexe. Politici teze o propojení s Busline popírají, nemluví ale pravdu.

Již v minulosti KPKP přineslo sérii důkazů o tom, jak je Busline spojená s politiky ČSSD, KSČM, ale i ODS a Starostů pro Liberecký kraj. Přes nevraživé a útočné reakce politiků (například od hejtmana Martina Půty) se ale tyto argumenty nepodařilo nikdy vyvrátit. Nyní přinášíme důkazy další.

Styky dodavateli vadí jen u druhých

Na oblíbeném letním libereckém festivalu Benátská se ve VIP prostorech sešla zajímavá společnost. Přítomen byl Jiří Vařil, ústřední postava firmy Busline Jiří Vařil a několik politiků. Radní pro dopravu Libereckého kraje Vladimír Mastník, jeho kolegyně Lenka Kadlecová a její manžel Radek Polma (oba ČSSD), tajemník kanceláře Asociace krajů.

 Lenka Kadlecová v objetí s klíčovým byznysmanem v oblasti dopravy, Jiřím Vařilem z Busline

Kladný vztah radního pro dopravu Vladimíra Mastníka k Busline se datuje již od dob jeho starostování v Lomnici nad Popelkou. Není bez zajímavosti, že Vladimír Mastník v minulosti tvrdě kritizoval, když se se zástupci dopravců setkala jeho tehdejší kolegyně z rady Zuzana Kocumová (Změna pro Liberecký kraj), byť to udělala veřejně a za přítomnosti úředníků v budově krajského úřadu. Chodit na mejdany s ostatními zástupci dopravců – kteří navíc získají předraženou zakázku bez řádné soutěže- ale radnímu Mastníkovi potíže evidentně nedělá.

Na mejdanu s manažery Busline se na Benátské sešli: radní Lenka Kadlecová (ČSSD), radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK), Radek Polma (ČSSD)

Minulý rok Vladimír Mastník, stejně jako Lenka Kadlecová zase letěli spolu s dalšími politiky na zájezd placený kontroverzním politikem a podnikatelem, fotbalovým bossem Miroslavem Peltou, který na kraji v té době lobboval za miliony „pro sport“. Na rozdíl od Kadlecové, kterou svou účast nepopřela, Vladimír Mastník po dotazu novinářů vypnul telefon a odpovídal až po intervenci hejtmana Martina Půty. Do síti největších lží se ale nejvíce zamotal jejich kolega radní Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).

Přes politiku k milionům?

V současné době společnost Busline pro kraj obstarává největší díl autobusové dopravy. Představitelé kraje zvolili cestu tzv. indikativních nabídek, kdy byli osloveni jednotliví uchazeči, aby předložili své nabídky, za které jsou ochotni jezdit po dobu následujících dvou let k 30. 6. 2014. Tato zakázka na cca dva roky se následně dostala do stavu, kdy rada kraje nejprve vyloučila z dalšího jednání jiné než dosavadní dopravce a následně ji udělila skrze jednací řízení bez uveřejnění.

Rozdíl mezi cenami, které byly nabídnuty a které kraj platí, z největší části právě společnosti Busline, činí zhruba (dle srovnání nabídek, které kraj dostal pro dvouletou i desetiletou zakázku) 14 až 40 milionů korun ročně. Tento stav protlačovaný současnou krajskou koalicí Starostové pro Liberecký kraj a ČSSD jasně vyhovuje stávajícím dopravcům.

U společnosti Busline nebylo dlouhé roky jasné, komu skutečně patří, protože své vlastníky ukrývala tu na Kypru, tu na Grenadinách. Po celou dobu ji provází kontroverzní veřejné zakázky. Nyní je sice napsaná na syna známého herce Ivana Vyskočila, Jakuba Vyskočila, ale klíčovou postavou spojenou s Busline od jejích počátků je její bývalý jednatel, nyní s firmou spojený sítí dalších podnikatelských vazeb, muž s velice těsnými styky napříč politickými stranami, Jiří Vařil. Jak vidno, své styky s politiky pěstuje pilně a stále.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.