Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný Libereckým krajem a potvrdil správnost rozhodnutí prvního stupně, v němž byla zadavateli uložena pokuta ve výši 6,5 milionu korun.
Kraj se dopustil přestupku při uzavření „Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Západ č. OLP/5467/2019“ ze dne 9. 12. 2019 s dopravcem – ČSAD Česká Lípa, a. s., přímým zadáním, aniž by byly splněny zákonné podmínky pro použití tohoto druhu zadávacího postupu, neboť obviněný neprokázal, že vznik mimořádné situace nezpůsobil sám v důsledku svého předchozího postupu. Rozhodnutí je pravomocné.
Liberecký kraj je připraven zaplatit, byť se v minulosti pokutě bránil. Na nepříjemnou pravdu o rozhodnutí ÚOHS nereagoval v oficiálním prohlášení kraje žádný z odpovědných politiků, ale pouze tiskový mluvčí.
„Kraj má povinnost zajistit dopravní obslužnost. Proto jsme museli v roce 2019 na Českolipsku postupovat tímto způsobem. Jinou možnost jsme tehdy ani neměli, neboť nám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nezákonně zakázal nakoupit akcie. Na podstatu tohoto problému jsme také několikrát upozorňovali. Pokutu, kterou nyní ÚOHS potvrdil, jsme však jako Liberecký kraj připraveni zaplatit. Máme na ni v rozpočtu vyčleněné peníze,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí kraje Filip Trdla.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal již 27. dubna 2020 příkaz, kterým ukládá Libereckému kraji pokutu ve výši 7.000.000 Kč. Jako důvod uvedl spáchání přestupku, kterého se měl kraj dopustit, když uzavřel koncem roku 2019 s dopravcem ČSAD Česká Lípa a.s. smlouvu na dopravní obslužnost pro oblast Českolipska. Členové rady Libereckého kraje projednali příkaz ÚOHS včera na jednání a rozhodli proti němu podat odpor.
Liberecký kraj uzavřel v prosinci 2019 napřímo smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti pro oblast Západ. Podle ÚOHS však pro přímé zadání nebyl důvod, neboť k přerušení či ohrožení poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících nedošlo.
Autobusovou dopravu v Libereckém kraji dlouhodobě ovlivňovaly a stále ovlivňují mocenské spory. Jednalo se zejména o spor se společností BusLine. Ta ovládla autobusovou dopravu v Libereckém kraji, kde jí pomohly i kontakty na politiky, včetně STAN/Starostů pro Liberecký kraj Starostů. Bývalý náměstek hejtmana Půty pro dopravu Vladimír Mastník je například obviněn protikorupční policií právě v kauze týkající se BusLine.
Když vliv tehdejšího vedení BusLine začal přerůstat přes hlavu i samotnému hejtmanovi, který jej dlouhé roky popíral či bagatelizoval, rozhodl se Liberecký kraj v roce 2017 pro zřízení vlastního dopravce.