Před dvěma lety na jaře se v liberecké politice vedla ostrá diskuse o podobě plánované tramvajové trati z dolního centra Liberce do Rochlic. Po více jak dvou letech staronové vedení města, na základě nového posudku, dalo za pravdu tehdejším výtkám opozice.
Psal se květen 2022 a vedení města a jeho experti z dopravního podniku představili studii tramvajové trati do Rochlic zpracovanou místní projektovou společností Valbek. Jednalo se o velice nákladnou variantu – posudek Valbeku počítal s cenou z roku 2020 za téměř 1,5 miliardy korun bez DPH.
Navíc tato varianta zahrnovala několik mostů, tunel pod Košickou ulicí a demolici celé řady domů podél ulice Na Žižkově. To silně kritizovala opozice a samotné vedení města se zřejmě zaleklo demolice řady obytných i rodinných domů a návrh raději, na zmíněném květnovém jednání zastupitelstva, stáhlo z jednání.
„Tohle je symbolický výsledek práce Starostů pro Liberec v čele radnice. Ve volebním programu přímo primátor Zámečník sliboval, cit.: „Zrychlíme přípravu výstavby nové tramvajové trati do Rochlice.“ A výsledek? Po 3,5 letech projektování je na stole nesmyslný návrh plný tunelů, mostů a demolic, který i koaliční zastupitelé odmítli,“ uváděl například opoziční zastupitel Jindřich Felcman ze Zelených/Liberce otevřeného lidem.
Primátor Jaroslav Zámečník se sice pokusil oprášit odmítanou variantu tramvaje do Rochlic přes sídliště Broumovská, nakonec si zastupitelé za Zelené/LOL vymohli revizní studii, která měla posoudit, zda jsou jejich argumenty správné.
Tedy: že ulice Milady Horákové je dostatečně široká, aby do ní bylo možné umístit samostatné tramvajové těleso, na kterém nebude tramvaj zpomalována auty. V ulici Na Žižkově že pak bude možné koleje umístit do ulice, aut tam nejezdí tolik, aby vznikaly nějaké kolize. A zda případný problém s hlukem lze řešit technickými opatřeními na trati i na okolních objektech.
Vedení města si následně objednalo revizní studii z ateliéru architekta Václava Brejšky, která skutečně podpořila výše zmíněné argumenty. A je opravu levnější. Zatímco původní varianta Valbeku počítala s téměř 1,5 miliardy korun, a to při cenách z roku 2020, současný plán při dnešních cenách měl vyjít na necelých 1,3 miliardy, a to aniž by se počítalo s demolicí obytných domů nebo tunelem pod Košickou.
„Nespornou výhodou „zlevněné“ varianty je skutečnost, že nebude potřeba žádných demolic (ve variantě Valbek je navržena demolice 9 rodinných domů v ulici Na Žižkově a 2 bytových domů v ulici Dr. M. Horákové). Na základě vyjádření rady architektů je varianta dle pana Ing. arch. Brejšky významně urbanisticky příznivější a městotvornější,“ píše se v materiálech předkládaných vedením města do aktuálního zastupitelstva.
„Před dvěma roky na mě všichni ti experti z dopravního podniku křičeli, že tomu nerozumím. Teď máme v nové studii řešení, dle kterého se trať umísťuje na ulici Milady Horákové, vejde se tam. Není nutné dělat nesmyslný tunel pod křižovatkou s Košickou. Není nutné kvůli tramvaji vybourat řadu domů podél ulice Na Žizkově. Je to levnější, je to politicky průchodné,“ popisuje výstupy studie od Ing. arch. Václava Brejšky Jindřich Felcman.
„Základním problémem všech dosud zpracovaných studií je nízká míra citlivosti vůči dotčenému území a úzká zaměřenost na jediný cíl – umístění tramvajové trati do území. Městské prostředí ale potřebuje více – každá významná (a nákladná) investice by si měla klást za cíl obecné zlepšení prostředí, kompenzace za vyvolané zásahy do území. Mostní objekty, navrhované ve více studiích do prostoru ul. Dr. Milady Horákové sice převedou tramvajovou trať, nezlepší ale tento uliční profil pro další účastníky provozu a není tak využita jedna z externalit tramvajové dopravy – městotvornost,“ dodává opoziční zastupitel.