Liberecké zastupitelstvo včera na svém mimořádném jednání schválilo nadlimitní řízení na zakázka ve výši 583 milionů s DPH na na rekonstrukce 12 městských budov, které mají za cíl výrazné energetické úspory. Opozice ze Zelených/LOL tvrdí, že se jedná o ekonomický nesmysl. Náš Liberec přináší oba pohledy na problematiku.
Celá rekonstrukce 12 budov v majetku města, která má město v majetku, má být pokryta dotacemi a projekt má běžet v režimu Energy Performance Contracting (EPC), tedy takovou metodou, která zahrnuje návrh úsporných opatření, přípravu, realizaci a zajištění financování projektu vedoucím k úsporám energie budov. Do češtiny se volně překládá jako „energetické služby se zárukou“ nebo „financování energeticky úsporných opatření z budoucích úspor“.
Veškerá rizika projektu nese poskytovatel a v případě, že úspor není dosaženo dle předem stanoveného modelu, nese poskytovatel i finanční dopady tohoto neúspěchu.
V tomto postupu není mezi vládní koalicí STAN/SLK, ANO, Pirátů s podporou ODS a opozicí ze Zelených/LOL sporu. V čem ale opozice vedení města kritizuje, je způsob, jakým zakázku za více jak půl miliardy realizovalo.
Většinou se totiž uvádí návratnost takových investic do deseti let, což v Liberci vypadá, že se nestane, protože se zde počítá do deseti let s návratností zhruba 90 milionů korun. Opozičním zastupitelům také vadí omezený počet uchazečů i to, nakolik málo se nabídky liší.
Náš Liberec přináší oba pohledy, které rezonovaly včerejším městským zastupitelstvem.
Úspory, které nespoří. Nový vynález liberecké radnice
Náměstkyně Šárka Prachařová předložila zastupitelstvu ke schválení obří projekt na rekonstrukce 12 městských budov, které by měly vést k úsporám nákladů za energie. Garantovaná úspora za 10 let je 91 milionů Kč. Náklady 583 milionů Kč.
Na květnovém jednání zastupitelstva nebylo vedení města schopné tento projekt dostatečně vysvětlit. Bylo tak svoláno mimořádné zastupitelstvo na 13. června. Před jednáním proběhl seminář, na kterém měl být celý projekt podrobně vysvětlený.
„Vysvětleno nebylo nic. V rámci výběrového řízení na dodavatele se zvýšily náklady ze 440 mil. Kč na 583 milionů Kč. Administrátoři projektu to vysvětlovali tím, že se navýšil objem opatření, které budou na stavby provedeny. Avšak odmítli popsat, co konkrétního se navíc na stavbách bude provádět,“ popisuje rozpaky z celého projektu Josef Šedlbauer, zastupitel za Zelené/LOL.
Průběh výběrového řízení na dodavatele byl navíc velmi podezřelý. Probíhalo formou tzv. jednacího řízení s uveřejněním. Nakonec se ho zúčastnily jen dvě firmy, v součinnosti s nimi probíhalo právě navyšování objemu prací a nákladů.
„Je pochopitelné, že těm firmám navyšování objemu zakázky vyhovovalo. Jenže pro město je výsledná bilance tristní. Garantovaná úspora 93 mil. Kč vykoupená náklady ve výši 583 milionů Kč prostě vůbec nedává smysl. Který majitel domu by se do takové investice pustil?“, kritizuje projekt Jaromír Baxa, zastupitel za Zelené/LOL.
Na pochybné ekonomické bilanci nic nemění ani to, že projekt bude spolufinancován dotací ve výši 194 mil. Kč. I tak je rozdíl mezi garantovanou úsporou a náklady velký. Ani dotace přitom nerostou na stromech.
Baxa zároveň upozorňuje na celkově nevhodný způsob rekonstrukce městských budov, který oslabuje ekonomiku v regionu. „Pokud město vypíše takto obří zakázku, automaticky tím vyloučí možnost, že by se tendru účastnily menší firmy. Argumentem města je především to, že takový způsob je administrativně jednodušší, ušetří se tím práce úředníků. To je ale velmi slabý argument, když je výsledek tak nevýhodný.“
Josef Šedlbauer k tomu dodává: „Vedení města jsme upozorňovali, ať tuto zakázku rozdělí. Že takto riskuje minimální účast firem, tudíž vysoutěží nevýhodnou cenu. Město si ale opět chtělo pouze ulehčit práci, na úkor peněz daňových poplatníků.“
Tisková zpráva zastupitelského klubu Zelených/LOL
Náš Liberec požádal o reakci i náměstkyni odpovědnou za dotace Šárku Prachařovou z ANO.
Opozice vytrhává informace z kontextu
Opozice vytrhla z celého komplexu významu EPC projektů pouze část, která se jí hodila pro nepravdivou argumentaci, hlavně na semináři nechtěla naslouchat a nesnažila se pochopit komplexnost EPC projektů.
Nabídky firem nemohly být detailně představeny z důvodu zákona o veřejných zakázkách před podpisem smlouvy, ale zastupitelé dostali podrobný soupis prováděných opatření na jednotlivých budovách a časový harmonogram.
EPC tvoří vyvážený mix energetických úspor, dotační podpory i na projektovou přípravu, v našem případě se jedná především o modernizaci škol a školek, kdy úpravami dojde nejen k energetickým úsporám, ale i ke komfortu v těchto budovách. Dalším benefitem jsou tzv. zaručené úspory a energetický management.
Také dotace z OPŽP má jasně dané podmínky a v případě EPC projektů je další zvýhodnění, to vše na semináři zaznělo.
Energeticky upravené a zmodernizované budovy budou generovat úspory nejen v období garance, ale i po uplynutí 10 let, jsou to dlouhodobá opatření (když si někdo zateplí dům, tak určitě nespoří pouze 10 let, tedy i tyto výpočty opozice jsou liché).
Pokud by město realizovalo vše jednotlivě po objektech, tak se může jednat o vyšší desítky samostatných výběrových řízení na klasické investice, ke kterým by bylo ještě nutné nechat zpracovat projektové dokumentace, udělat výběrová řízení na projektanty, technické dozory investora a následně realizátory s garancí úspor. Zde hraje ve prospěch EPC projektů časová náročnost, určitě by nedošlo touto cestou k levnějšímu řešení. Úpravy všech zapojených budov by trvaly několik let, do realizace by se promítla inflace, ukončení možné dotační podpory.
Pokud bychom cestou EPC projektů nešli, dostihly by nás emisní povolenky v rámci veřejných budov.
Čekají nás energetické audity všech budov k určení výchozího stavu do října 2025 a následně budeme čelit meziročním deklarovaným zlepšením. Čekalo by nás financování energetických opatření z rozpočtu města, včetně emisních povolenek za budovy, kde úspory provedeny nebudou.
Město Liberec je jedním z evropských měst, které se vydalo cestou EU mise 100 klimaticky neutrálních a chytrých měst. EPC projekty a snižování energetické náročnosti budov jsou jedním cílem naší cesty, ke které jsme se zavázali.
Profesí jsem pedagog, z mé strany je i radost z opravených škol a školek v poměrně krátkém období.
Šárka Prachařová, náměstkyně primátora pro strategický rozvoj a dotace