Fungování kontroverzního parkovacího domu u krajského úřadu, kde jedno stání vyšlo na více jak milion korun, ukazuje, že dotace 84 milionů, kterou na něj Liberecký kraj získal, byla vyplacena neprávem. Lidé, kteří v něm parkují, MHD de facto vůbec nepoužívají.
Potvrzují to data, se kterými jako první přišel server zdopravy.cz. Byť kraj zavedl možnost cestovat 75 minut MHD zdarma ke každému parkovacímu lístku, téměř nikdo toho nevyužívá. Podle aktuálních dat, která zveřejnil server zdopravy.cz, bylo v lednu a v únoru vydáno v parkovacím domě celkem 84 jízdenek na MHD. V průměru tak nebyly prodány ani dvě jízdenky denně. Počet parkovacích transakcí za oba měsíce dosáhl 4 748.
Data za únor ukazují rostoucí zájem o parkování, tržby z parkování stouply na téměř dvojnásobek a dosáhly 186 000 korun. Současně ale výrazně klesl zájem o jízdenky: prodáno jich bylo jen 32, v lednu to bylo 52, a to byl ještě několik dnů automat mimo provoz.
Parkovací dům přitom získal dotaci – navíc určenou pro Liberec a ne kraj – 84 milionů, která je podmíněna přímo systémem P+R -park and ride. Tedy, že zde lidé zaparkují a následně budou využívat MHD. To se ovšem nestalo. Dochází tak na slova liberecké opozice ze Zelených i našeho serveru, která od začátku označuje parkovací dům za dotační podvod.
Náš Liberec již několik let ukazuje na to, že nový parkovací dům za 246 milionů, který se otevřel s Novým rokem, je silně kontroverzní zakázka. Nejen že se jeho cena za posledních pět let zvýšila čtyřikrát, ale od začátku byl koncipován, aby sloužil zaměstnancům Libereckého kraje. Těm je ostatně určena většina míst – 144 z celkových 244.
Náš Liberec zároveň přinesl několik srovnání s ostatními městy, kde se parkovací domy, ve stejném čase a za stejných podmínek, staví výrazně, často několikanásobně levněji. V Liberci tento projekt stavěla dceřinka společnosti Metrostav, která má zákaz účastnit se veřejných tendrů a nedávno otevřeně přiznala, že uplácela zdejšího hejtmana Martina Půtu (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) v případě renovace kostela sv. Máří Magdalény v Liberci.
Náš Liberec také dlouhodobě upozorňuje, že kvůli tomuto parkovacímu domu byl zrušen smysluplnější projekt jiného parkhausu u nádraží, který byl vyprojektován za vedení Změny pro Liberec a který měl odchytávat auta jedoucí do Liberce od Prahy nebo od Děčína. Místo toho byl ale krajským vedením zvolen parkovací dům přímo uprostřed města, což z něj možná dělá P+R evropskou raritu.
Celou absurdní situaci kraji pomohla schválit i problematická studie, o které Náš Liberec informoval již začátkem roku. V souvislosti s parkovacím domem byla i posunuta zastávka tramvaje, aby bylo na dotaci vůbec dosaženo. Přes sliby krajských a městských politiků ovšem zastřešení nové zastávky stále nestojí.