Parkování na sídlištích je pořád problém. Na setkání s vedením města chodí stovky lidí

Automobilová doprava ve městě a konkrétně parkování je pro současnou vládní koalici na liberecké radnici Achillovou patou. Situaci nezvládá nejen v centru města, ale velké problémy jsou i na sídlištích. Náměstek Jiří Janďourek nyní slibuje nový model parkování, který by se měl vyzkoušet poprvé na Broumovské.

Liberecká koalice STAN/Starostů pro Liberecký kraj, ANO, ODS a Pirátů vládne v Liberci v de facto stejném složení již pět let, jen po loňských volbách se k ní přidali dva zvolení pirátští zastupitelé. Od začátku občanům slibuje vyřešit problém s parkováním v centru i na sídlištích, ale zatím žádné zlepšení nepřišlo.

Naopak – jak informuje Náš Liberec, koalice, navzdory svým oficiálním postojům, dál zahlcuje centrum auty, buduje a nechává zde budovat další a další parkoviště, která do centra stahují ještě více aut, otevírá motoristům pěší zóny v samém srdci města nebo toleruje černá parkování na městské zeleni a chodnících.

Podobně špatná je ale situace s auty i na libereckých sídlištích, která dnešnímu počtu osobních automobilů už nestačí. Problém s parkováním je také jedním z nejčastějších problémů, které si vedení města musí od občanů sídlišť vyslechnout na svých pravidelných sezení s občany různých čtvrtí, které pořádá.

Naposledy to bylo na sídlišti Kunratická, kde na podobnou besedu přišlo přes sto lidí. I zde bylo parkování, ale i s tím spojený stav zeleně a veřejného prostoru, otázkou číslo jedna. Kunratická stála (a stále stojí) dlouhé roky mimo zájem města a kdysi výstavní sídliště v blízkosti přírody dnes v mnohém chátrá.

Na Kunratické se minulý týden živě diskutovalo o problémech kdysi žádaného sídliště

O tom, že parkování na sídlištích je velkým problémem, ví i současný náměstek primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), který se jednání s občany, naposledy na Kunratické, účastní.

A slibuje změnu, která by měla pomoci především lidem, kteří na sídlištích mají svůj domov. Jak tyto změny budou fungovat, má ověřit jejich zavedení na dalším dnes zanedbaném sídlišti, nedaleké Broumovské.

„Na základě častých žádostí před i po veřejném setkání s obyvateli sídliště Broumovská chceme v této lokalitě vyzkoušet nový model a režim parkování. Jeho součástí budou mimo jiné i opatření, která upřednostní místní obyvatele a rezidenty, kteří tam trvale bydlí a chtějí tam parkovat svá osobní vozidla,“ uvedl pro náš web náměstek Janďourek.

Podle Janďourka je cesta například „vytlačit“ ze sídlišť velké vozy, dodávky a nákladní automobily, která zabírají místa těm osobním.

„Mimo jiné to ale znamenaná, že u tohoto sídliště snížíme počet vozidel s váhou nad 3,5 tuny, která zabírají neúměrně více plochy právě místním obyvatelům. Celkem na všech pět setkání k tématu parkování na sídlištích přišlo bezmála 500 občanů. Z reakcí a dotazů účastníků je patrné, že v podstatě všechna sídliště trápí především nedostatek odstavných ploch pro osobní auta. Velmi oceňuji všechny, kteří přišli a aktivně chtěli diskutovat. Jejich podněty a připomínky byly přínosné a pro budoucí změny velmi důležité,“ říká pro Náš Liberec náměstek primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek.

Jako laxní a nefunkční označuje přístup vedení města liberecká opozice, která upozorňuje, že koalice změny lidem slibuje již pět let, a problém je přitom dávno známý.

„V otázce parkování na sídlištích se projevuje stávající vedení města velmi váhavě. Setkání s občany působí spíše jako alibi pro další přešlapování na místě. Problém s parkováním je přeci už dávno dobře zmapovaný. Míst je málo. I kvůli tomu, že lidé dnes mají dvě i více aut na jednu domácnost,“ uvádí k politice města v oblasti parkování na sídlištích zastupitel za Zelené/Liberec otevřený lidem Jindřich Felcman.

Přitom podle Felcmana lze sáhnout k poměrně jednoduchému, byť pro leckoho tvrdému a pro někoho nepopulárnímu řešení. Opozice se svým řešením přišla již loni – a právě na sídlišti Broumovská, ale nepodařilo se jí přesvědčit koaliční strany, aby její návrh podpořily.

„Dlouhodobě tak navrhujeme vlastně jediné možné řešení. Zároveň řešení zcela běžné v jiných městech. Zřízení rezidentních zón, vydání parkovacích karet místním obyvatelům, vždy jednu na domácnost. Klidně zadarmo. Ovšem pro druhé a další auto bude parkovací karta drahá. Zároveň by se mohlo u některých sídlišť spolu s tímto restriktivním krokem nějaká nová místa i doplnit. Např. na sídlišti Broumovská by se dalo zřízením jednosměrek navýšit počet míst o dalších zhruba o 100 až 150 míst,“ vysvětlil svou vizi pro Náš Liberec zastupitel Felcman.

Subscribe
Upozornit na
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V