Martin Půta (STAN/SLK) je hejtmanem deset let. Liberecký kraj k tomu vydal tiskovou zprávu, ve které se snaží vypočítávat samá pozitiva. Negativa, jako například nebývalý klientelismus, nepotismus, korupční kauzy a s tím svázané problémy ve veřejné dopravě nebo s cenami stavebních zakázek, samozřejmě nejmenuje.
Šéf Starostů pro Liberecký kraj Martin Půta byl jmenován hejtmanem v listopadu 2012. Hlavní politický étos, na kterém tehdy založil svou kampaň a celý politický profil, byl prodchnut hesly „slušnost a transparentnost“. Ta však po deseti letech Půtova hejtmanství dostala bizarní rozměr.
V tiskové zprávě k výročí hejtman sebechválou nešetří. Největší přínos svého působení vidí například v dobré práci ve školství, v péči o seniory a sociálních službách, v dopravě, ve zdravotnictví. Pochválil se také za snižování dluhu, situaci kolem hnědouhelného dolu Turów na česko-polských hranicích nebo za převzetí liberecké zoo a botanické zahrady.
„Moc si vážím podpory občanů a zároveň děkuji všem, kteří se o náš kraj a život v něm starají. Ať už ve svých zaměstnáních, firmách nebo ve volném čase. Svoji práci mám rád a budu se snažit ji vykonávat co nejlépe i v dalších letech,“ uvedl hejtman Martin Půta a avizuje tím i zvěsti z kuloárů, že jeho loňská slova o tom, že již počtvrté kandidovat na hejtmana nebude, nebyla pravdivá.
De facto ke každému bodu, který tisková zpráva Libereckého kraje zmiňuje, lze však najít nejedno velké ALE, o kterém naopak mlčí.
Pokud se například hejtman chlubí, jak se kraj stará o seniory, tak to nejlépe ilustruje fakt, že kraj pod jeho vedením mezi lety 2012 a 2020 nechal v seniorských domovech s péčí zřídit navíc jedno jediné lůžko. Zbytek v kraji obsluhuje soukromý sektor, jehož služby jsou ale výrazně dražší a pro stále větší část daňových poplatníků nedostupnější. Náš Liberec v minulosti také upozornil na skutečnost, jak se za hejtmana Půty nebývale rozrostl nepotismus a klientelismus při rozdělování postů v sociální sféře.
Klientelismus a korupce také za Půtova angažmá nebývale zatížily veřejnou dopravu. Za posledních deset let na kraji nebývale vzrostl vliv společnosti BusLine. Jeden z Půtových náměstků pro dopravu je dokonce v tomto případě obviněn policií, druhý se musel poroučet ze své funkce. Ač se dnes hejtman stylizuje do role „bojovníka proti dopravní mafii“, opak je pravdou. Byl to hejtman Půta, který dlouhé roky veškeré projevy srůstání BusLine s krajem bagatelizoval, zametal kauzy pod koberec, a dokonce i rozbil první koalici se Změnou pro Liberecký kraj, která se nehodlala právě s vlivem BusLine na veřejné zakázky smířit.
Podobně problematická je i otázka stavebních zakázek. Kraj realizuje často podivně nákladné stavby – podnikatelský inkubátor za téměř půl miliardy korun, dnes parkovací dům za čtvrt miliardy, kde jedno parkovací místo vyjde na zhruba milion korun… Příjemcem těchto zakázek jsou velké stavební firmy, Půta sám je přitom souzen za to, že pomáhal Metrostavu získávat peníze na zmanipulovanou a účelově předraženou zakázku. Náš Liberec v minulosti také upozornil na problematický výběr technického dozoru investora, který v mnoha případech vede k prodražení staveb.
Možná je až podivuhodné, že hejtman vyzdvihává svou roli v otázce kolem polského dolu Turów. Je totiž za ni silně kritizován nejen lidmi bydlícími na hranicích, které důl přímo ohrožuje, ale i expertními organizacemi. Jedna z nich, Frank Bold, dokonce kvůli tomu s Libereckým krajem přerušila spolupráci. V posledních měsících také vyšlo najevo, že kompenzační částka, kterou ČR a Liberecký kraj dostanou od Polska na základě dohody domluvené premiérem Fialou a hejtmanem Půtou, je absolutně nedostatečná.
Problematická je i oficiálně opěvovaná spolupráce kraje s městem Liberec. Koaliční partneři i opozice v libereckém zastupitelstvu vyčítají Starostům, že jsou jen prodlouženou rukou hejtmana Půty. Přitom obavy z převzetí zoo i botanické zahrady mají, za zavřenými dveřmi, často i samotní liberečtí Půtovi Starostové, zejména co do budoucí výstavby v Lidových sadech. Jsou zde ale i další problematické momenty –využívání dotací určených Liberci krajem nebo hejtmanem zmařený projekt nového autobusového nádraží.
Největší odpovědí na hejtmanovu sebechválu co do transparentnosti je jeho vlastní korupční kauza. V ní čelí obžalobě s návrhem trestu pěti let za to, že aktivně pomáhal společnosti Metrostav získávat dotaci na rekonstrukci kostela svaté Máří Magdalény, která byla zmanipulovaná a předražená. To ostatně již pravomocně konstatoval soud. S manažery Metrostavu se pak Půta naprosto netransparentně scházel na neveřejných schůzkách.
„Pozitivní na tom je, že jsem i po těch deseti letech hejtmanem, protože si myslím, že bez té kauzy bych pravděpodobně řešil nabídky jít dělat něco jiného v politice. Tak mě vlastně ta kauza těchto nabídek ušetřila. Což je asi při pohledu zpátky dobře, protože na kraji se člověk ještě může dočkat toho, že když nějaký projekt připraví, přesvědčí o jeho potřebnosti veřejnost a politické partnery, tak se na konci může dočkat toho, že je u jeho realizace,“ řekl Půta, který, jak uvedl Náš Liberec jako první, kandidoval loni na ministra dopravy za koalici Pirátů a Starostů.
Náš Liberec také dlouhodobě poukazuje na skutečnost, že hejtman na svoje PR čerpá obrovské a jinde nevídané prostředky z veřejné kasy. Celkově jeho kancelář na propagaci disponuje každý rok částkou zhruba 15 milionů korun. Pro srovnání: ve vedlejším, dvakrát větším Ústeckém kraji, jde o částku zhruba 5 milionů korun. Půtova sázka na PR ale vychází, hejtmanem byl v roce 2020 zvolen již potřetí za sebou.