Liberecký kraj dostal dotace z dotačního programu Ministerstva vnitra celkem za více než 5 milionů korun na podporu projektu Asistent prevence kriminality (APK). Projekt na prevenci kriminality funguje již od roku 2009 a jeho primárním cílem je snížení počtu spáchaných trestných činů a přestupků, obecně protiprávního jednání.
Nelze popírat, že program zaměřený na prevenci kriminality je, obzvlášť na místech jako je třeba Fügnerova, dobrá věc. Není ale spíše důležitější nejdříve vyřešit problém s tím, že Liberecký kraj má největší podstav policistů v celé republice? V řadách státní policie stále chybí téměř 200 lidí. Možná by si Policie ČR a Městská policie zasluhovala větší finanční pozornost.
Celý projekt je postaven tak, že právě asistent prevence kriminality by měl v ideálním případě působit i v sociálně vyloučených lokalitách a správně by měl předcházet problémům. Tím, že není strážníkem a ani čekatelem, se od něj očekává dobrá komunikační schopnost a změna negativního pohledu majoritní společnosti na osoby sociálně vyloučené. Mimo jiné asistenti dohlížejí na dodržování čistoty. V takových případech je řešení ze strany Policie ČR či obecní policie často obtížné, a právě zde může být asistent prevence kriminality přínosem. I tak je ale každý asistent řízen konkrétním strážníkem či kompetentní osobou.
Asistenti ale bohužel nedisponují pravomocemi stejně jako třeba městská či státní policie. Nejčastěji jsou posíláni na rušná či problémová místa, zkrátka tam, kde se často něco děje a policie zde nemůže kvůli podstavu nechat hlídku celý den. Asistenti prevence kriminality mohou tedy pouze dohlížet na svou přidělenou lokalitu a v případě potřeby neprodleně volat kompetentní osoby. Problém je, že průměrný plat policisty se středním vzděláním s maturitou je zhruba 30 000Kč hrubého služebního příjmu, zatímco průměrný příjem asistenta prevence kriminality je jen o málo nižší. Podle doporučení, které vydalo Ministerstvo vnitra, by se příspěvek na superhrubou mzdu asistentů prevence kriminality působících v sociálně vyloučených lokalitách měl zvýšit na 25 000 Kč. Například Ústí nad Labem loni stanovilo hrubou mzdu asistenta včetně odvodů na 22 tisíc korun, v aktuálně inzerovaných nabídkách práce se asistentům nabízí plat až 29 000 Kč. Porovnáme-li zodpovědnost, odbornost, přípravu, povinnosti a pravomoci, které mají policisté, je to docela nepoměr. Nemluvě o tom, že pracovní doba asistentů je v dvousměnném modulu (od 7 do 17 h a od 15 do 23 h), kdežto Policie České republiky funguje buď na 12hodinové či 24hodinové směny. Otázkou tedy je, zda-není potřeba spíše finančně podpořit policisty nebo alespoň vyrovnat vratké misky vah a přispět také pěti miliony korun i na druhou stranu.
Největší přidělené dotace přijdou do obcí: Ralsko (1 146 000 Kč), Velké Hamry (622 000 Kč), Jablonec nad Nisou (612 000 Kč) a Smržovka (594 000 Kč). Další přidělené dotace jdou do České Lípy, Harrachova, Nového Města pod Smrkem a Tanvaldu. Oproti tomu Krajské ředitelství policie Libereckého kraje obdrželo dotaci 307 809 Kč na modernizaci výslechových místností a 194 000 na osvětové projekty týkající se prevence domácího násilí a prevence šikany a kyberšikany. Finanční prostředky získané z dotací se tedy výrazně liší. Osvětové programy jsou bezpochyby užitečné, ale získané peníze se strážníků a policistů v terénu nedotknou. Což je škoda. Kdyby občas alespoň nějaké dotace byly dány na lidi, kteří venku skutečně chrání pořádek, možná by Liberecký kraj netrpěl takovým podstavem.