Architektem roku je liberecký Petr Stolín

Cenu Architekt roku 2021 získal Petr Stolín, vedoucí Katedry architektury Technické univerzity v Liberci. K ceně mu pogratuloval i hejtman Martin Půta. Ten přitom nedávno jeho tvorbu silně kritizoval.

ČTK uvedla, že ocenění se udílí za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech. Porota ho vybrala ze čtyř finalistů. Soutěž má také zdůrazňovat úzkou profesní spojitost mezi stavebníkem a architektem.

„Petr Stolín a jeho kolegyně Alena Mičeková jsou tým, který kvalitou svých prací obstojí s jakýmkoliv srovnáním s nejlepší zahraniční produkcí. Opakovaně získal hlavní cenu v soutěžní přehlídce Česká cena za architekturu. Jeho stavby vlastního domu a ateliéru ZEN-houses objevily pro českou krajinu velmi přívětivý impuls. Tedy neokázalé, skromné, levné, a přitom nevídaně působivě uspořádané objekty, jeden pro bydlení, druhý pro tvorbu. Tuto skutečnou architekturu použitou pro vlastní potřebu pak zlegalizovali s ještě větší brilantností ve veřejné budově mateřské školy ve Vratislavicích nad Nisou, kde jejich tvorba potvrdila mistrovství,“ uvedla hodnoticí porota.

Mezi Stolínovy další známé projekty patří například kulturní centrum ve Vratislavicích nebo malá administrativní budova Ermeg v Liberci, které získaly cenu Stavba roku Libereckého kraje. Dále jsou to třeba rekonstrukce Městského úřadu ve Svitavách, střední odborná škola v Liberci, památník bojovníkům a obětem za svobodu vlasti v Liberci, dům s pečovatelskou službou v Liberci nebo Střední umělecko-průmyslová škola v Železném Brodě.

Petru Stolínovi stihl už na sociálních sítích pogratulovat i hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Tato gratulace ale má podivnou pachuť. Byl to právě hejtman, který v tomto volebním období stopl velký projekt výstavby nového autobusového nádraží, přilehlého parkovacího domu i parku, se kterým zvítězil v Liberci právě Petr Stolín.

„Původní projekt nebyl dobře připravený, protože do autobusového nádraží by se nevešla ani polovina autobusů, které tam dnes každé ráno přijíždějí. Občas je dobré si přiznat, že než za každou cenu utrácet evropské dotace za něco, co pak nebude fungovat, je lepší projekt přepracovat a udělat jej znovu a pořádně. A to je právě tento případ,“ uvedl na adresu Stolínova projektu hejtman Půta.

Navíc kvůli hejtmanovi Liberec o celý projekt přišel. Předchozí vedení liberecké radnice, zastoupené tehdejším náměstkem Janem Korytářem (Změna pro Liberec), sehnalo dotaci na nové autobusové nádraží ve výši 150 milionů korun, vykoupilo pro to potřebné pozemky, vypracovalo projekt a vysoutěžilo jeho podobu, se kterým uspěl právě liberecký architekt Petr Stolín. Jenomže v roce 2019 Jaroslav Zámečník, nový primátor Liberce za Starosty pro Liberecký kraj, předal hotový projekt hejtmanovi a svému stranickému šéfovi Martinu Půtovi. Ten však situaci nezvládl. V Liberci tak dál zůstávají shnilé stavební buňky a sliby o hezčím a větším autobusovém terminálu v prostorách vlakového nádraží kdesi v budoucnu. Miliony korun na přípravu původního projektu tak zároveň přišly nazmar.

foto: architektroku.cz

Subscribe
Upozornit na
56 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Klidné svátky vánoční, plné pohody a štěstí ze srdce přejeme všem našim čtenářům, příznivcům i těm, kteří s námi nesouhlasí a polemizují. Ať již
Jako nemístný přístup hodnotí někteří politici skutečnost, že rektor Technické univerzity Liberec Miroslav Brzezina měl na pietní akci za oběti loňských vražd na Filosofické
Mělo být hotovo do konce roku, ale bude až v létě. Nákladná rekonstrukce propustku, který má zpříjemnit lidem přístup k liberecké aréně, nabírá zpoždění.
Koalice ultrapravicových stran a KSČM, sdružená pod značku Stačilo!, se nedostala do zastupitelstva Libereckého kraje o pouhých devět hlasů, s čím se nechtěla a