Státní zastupitelství zrušilo v kauze autobusových dopravců, kteří působí v Libereckém kraji, trestní stíhání společností ze skupiny BusLine. Podle policie se měly firmy dohodnout s ČSAD Liberec na společném postupu proti Libereckému kraji. Přesně před rokem policejní obvinění oznámil hejtman Martin Půta na tiskové konferenci.
Jako první o zrušení stíhání informovala MF Dnes. Přinesla i vyjádření státního zástupce Martina Feřta, který se rozhodl stíhání firem kolem BusLine zastavit. Obvinění Feřt zrušil i kvůli tomu, že údajná škoda byla vyčíslena porovnáním nových cen dopravních výkonů s hypotetickou ideální situací. Jakub Vyskočil, majitel skupiny BusLine, pro MF Dnes uvedl, že od počátku věřil, že dopravce bude očištěn. „Jsme proto velmi rádi, že k tomu opravdu dochází. Nyní se již můžeme naplno soustředit na přípravu poskytování dopravních služeb v oblastech, kde jsme získali dlouhodobé smlouvy, tedy jižní Čechy a Pardubický kraj, případně vstupovat do soutěží v dalších oblastech,“ sdělil Vyskočil.
BusLine i ČSAD Liberec byly před rokem obviněny z pletich při veřejné zakázce. Celá kauza se týká situace z roku 2017. Poté, co byl na konci roku 2016 zrušen celý kontroverzní čtyřmiliardový tendr na zajištění autobusové dopravy, bylo vypsáno jednací řízení bez uveřejnění, které mělo autobusy zajistit na přechodnou dobu. Do hry ale vstoupilo i navyšování mezd řidičů, které se skrze Asociaci krajů, kde má přes politiky silný vliv společnost BusLine, podařilo prosadit u bývalé Vlády České republiky.
Zástupci tří dopravců v čele s BusLine tehdy oznámili vypovězení smluv, když jim nestačilo 17 milionů korun od Libereckého kraje, který jim je poskytl na navýšení mezd řidičů, které bylo prosazeno na vládní úrovni zcela pod lobbingem BusLine. Rada Libereckého kraje poté rozhodla o vypsání veřejné zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ).
Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, se zbývajícími dvěma se vedla tvrdá vyjednávání, která se odrážela i v Radě kraje. Podle hejtmana Půty se ve spise uvádí, že právě zbylí dva dopravci, tedy ČSAD Liberec a BusLine měli při podávání nabídek postupovat ve shodě. „Tomu se říká pleticha při zadávání veřejných zakázek,“ uvedl před rokem k hejtman Martin Půta, který informaci o obvinění médiím přinesl.
Půta, jehož Starostové mají blízko k některým vysoce postaveným policistům působícím v kraji, také opakovaně na loňské tiskové konferenci lidi kolem BusLine označoval jako mafii či mafiánskou skupinu. Evidentně narážel na své někdejší náměstky – svou tehdejší pravou ruku a náměstka pro ekonomiku a posléze pro dopravu a investice Marka Pietera a bývalého radního pro dopravu Vladimíra Mastníka. „Součástí toho, že bojujete s mafiánskou skupinou je i fakt, že zjistíte, že někteří lidé, u kterých jste si mysleli, že pracují pro kraj, pracují ve skutečnosti pro druhou stranu,“ poznamenal Půta.
Jenomže proti hejtmanovým teatrálním prohlášením mluví realita trošku jinak. Silnou podporu měla BusLine nejen mezi ODS, ČSSD, KSČM, ale i mezi Starosty pro Liberecký kraj, jejichž zástupci seděli v jejích orgánech. Sám Martin Půta ale dlouhé roky spolupráci s BusLine hájil, útočil na její kritiky z řad opozice (Změna) a dokonce inicioval odvolání své náměstkyně Zuzany Kocumové právě pro její aktivitu proti nevýhodné spolupráce kraje a BusLine.
Hejtman a jeho věrní (Michael Canov) například osočovali i náš web, když informoval o propojení jeho náměstků s BusLine. Tehdy jsme byli lháři, gestapem, StB, tajnou policií a podobně. Styky a vazby na Busline pak byly bagatelizovány a korupční skandály jako například výlety Půtových náměstků s Miroslavem Peltou a Jiřím Vařilem z BusLine na luxusní zájezdy zametány pod koberec.
Půtovi Starostové v Liberci také například pomohli ODS a ANO odvolat z pozice místopředsedy představenstva libereckého podniku zastupitele za Změnu Josefa Šedlbauera, který na nevýhodnou spolupráci dopravního podniku s BusLine nejvíce poukazoval. To vše za souhlasného přihlížení hejtmana Půty.