Spolek Oživení provedl analýzu krajských zpravodajů a televizních pořadů placených kraji. Analýza potvrzuje to, na co Náš Liberec ukazuje již roky. Liberecký kraj v čele s hejtmanem zneužívá veřejné prostředky k vlastnímu politickému PR a nefér permanentní volební kampani.
V tiskové zprávě Oživení popisuje metodu své analýzy takto: Před krajskými volbami jsme zanalyzovali všechny krajské zpravodaje v ČR včetně všech regionálních televizí. 5 posledních vydání každého zpravodaje a 5 vysílání každé regionální televize před volbami. Výsledek? Politická reklama za veřejné peníze.
Cílem analýzy bylo zmapovat vydávání krajských periodik placených z veřejných rozpočtů a zjistit, zda se řídí tiskovým zákonem a neporušují zákon o volbách do zastupitelstev krajů, který např. v § 56a odst. 6 říká:
“K volební kampani nelze využívat komunikační média kraje nebo obce nebo právnické osoby, která je ovládaná krajem nebo obcí.”
Liberecký kraj zaplatil v roce 2020 dle registru smluv společnosti Liberecká TV, s.r.o., která provozuje místní regionální televizi RTM+, celkem 1 620 000 Kč za výrobu a vysílání propagačních pořadů. Především jde o 4 vydání krajského magazínu měsíčně. I na tento pořad se nicméně vztahují výtky spolku Oživení, že v pořadu chybí jasné označení, že jde o pořad financovaný krajem, tedy placenou propagaci.
“Televizní vysílání nakupované kraji se tváří jako zpravodajství, jsou ale pouhou propagací. Jsou placené z veřejných peněz, objektivní a vyvážené ale nejsou,” dodává k tomu Lenka Svobodová ze spolku Oživení.
Na to, že Liberecký kraj slouhodobě utrácí extrémně vysoké a bezprecedentní částky v řádech milionů, upozorňuje Náš Liberec již dlouho. Paradoxně zatímco například Martin Půta jako opoziční zastupitel před osmi lety pranýřoval tehdy v kraji vládnoucí ČSSD, že na vlastní prezentaci dává zhruba 10 milionů každý rok, poté, co se dostal k moci, zvednul částky na PR až o 50% a dnes kraj běžně dává na prezentaci 13-15 milionů ročně.
Tato situace se nezměnila ani s příchodem Pirátů do vedení Libereckého kraje loni na podzim, kteří podobné praktiky kritizují na centrální úrovni u vlády Andreje Babiše z ANO. I letos, v době covidové krize, jdou na PR v médiích podobně vysoké částky. na zmíněné TV vysílání je určena 1,4 milionu korun, k čemuž je ale potřeba příst dalších 300 tisíc na „informační videa“. Vedle toho si kancelář hejtmana kupuje prezentaci na internetu za 700 tisíc, v rádiích za 500 tisíc a v tisku za 600 tisíc korun z peněz daňových poplatníků.
Tuto, dle volebních výsledků evidentně úspěšnou praxi zneužívání veřejné kasy, zavedli Půtovi Starostové i na liberecké radnici. I zde jdou na nekritické a oslavné reportáže kroků vedení města statisícové částky každý rok, byť zde funguje vlastní tiskové oddělení, stejně jako na kraji. Kancelář primátora Liberce tak dává zhruba 750 tisíc korun ročně na podobný druh „reportáží“.
Tuto praxi dlouhodobě kritizuje opozice ze Změny pro Liberec/Zelených. „Diváci televize RTM+ ani nemají jak zjistit, že krajský magazín není zpravodajství, ale placená inzerce. Je zřejmé, že tento pořad se pohybuje za hranicí novinářské etiky. A dost možná i za hranou pravidel tiskového zákona. Spolek Oživení na základě své analýzy poslal Radě pro rozhlasové a televizní vysílání podnět na posouzení těchto krajských magazínů. Mohlo by to pomoci brzdit místní politiky v praxi, která je typická pro autoritářské režimy,“ glosuje výsledky analýzy Josef Šedlbauer, spolupředseda krajské organizace Zelených v Libereckém kraji.
Jindřich Felcman, spolupředseda Zelených ve městě Liberec, dodává: „Je třeba připomenout, že cca 0,8 mil. Kč posílá na svůj Liberecký magazín i město Liberec. Výtky Oživení se plně vztahují i na tento pořad. Na rozdíl od kraje redaktoři tohoto pořadu občas zástupce opozice do libereckého magazínu pozvou. Nicméně pro takové vstupy se poměrně pečlivě vybírají méně problematická témata, předstírání nezávislého zpravodajství je tak v daném případě snad ještě horší.“
Hejtman Půta na dotazy redakce našeho serveru dlouhodobě neodpovídá.