Nepěkný dárek k Vánocům dostalo město Liberec od Libereckého kraje. Nový autobusák nebude. A nejen autobusák. Proklamované spojenectví města a kraje, primátora a hejtmana se po dvou letech v praxi ukazuje pro město pod Ještědem jako jen vyloženě škodlivá věc.
Ono to není žádné spojenectví ani spolupráce. Je to de facto vazalský vztah, kdy vedení sto tisícového města skáče, jak chce jejich stranický šéf na kraji. A výsledky pro Liberec nejsou nijak pěkné, dalo by se říci až tragické.
Nejde jen o to autobusové nádraží a nový terminál. Nebude ani slibovaná náplavka, předvolební (ale dobrý) hit Starostů a místní hipsterský sen. Místo toho se udělá radost nějaké velké stavební firmě (která to asi bude?) dalším parkovacím domem v samém centru Liberce, aby se nám sem ta auta ještě více stáhla.
Koalice pohřbila před rokem a půl další projekt, který dostala do startu komplet připravený a který je v Liberci sakra potřeba, a to nový sběrný dvůr. Dotace již propadla, ale prý také bude. Uvidí se, zda to nebudou jen sliby. Nebude ani opravená Varšava, ani amfiteátr, bude míň peněz na kulturu, vzdělávání, ekologii.. Více peněz a vstřícnosti se naopak dostává bohatým podnikatelům, kteří si zvykli budovat svůj úspěch na veřejné kase.
Nicméně nejzářnějším příkladem je právě nové autobusové nádraží: nebude ani terminál, ani parkovací dům, který by měl zachytávat auto při vjezdu do centra a pomoci tak místní dopravě. Projekt přitom dostali dnešní radniční páni a dámy připravený na zlatém podnose se sehnanou dotací zhruba 150 milionů korun.
Před téměř dvěma lety jej primátor Jaroslav Zámečník poslušně odevzdal hejtmanu Martinu Půtovi a výsledek tu máme: libereckému autobusáku budou dál kralovat shnilé stavební buňky. Pokud se v médiích místního syndikátu často opakovalo, že bývalý náměstek Jan Korytář si chce postavit novým autobusákem pomník, když na něj sehnal peníze a vysoutěžil projekt, tak duo Půta-Zámečník ho již má: právě ty hnijící stavební buňky, které mají být terminálem pro stotisícový Liberec.
Zajímavá je i tradiční mediální politika kraje. Zatímco ještě de facto před pár měsíci (a hlavně před volbami!) hejtman Martin Půta v médiích a svých prohlášeních všechny ujišťoval, že zařídí nový autobusák, krásnější a větší než „ten Korytářův“, tak dnes, když je jasné, že dotace opět propadla, ticho po pěšině…
Na úrovni kraje si černého Petra toho, kdo to oznámí novinářům, odnesl pirátský radní Zbyněk Miklík. Primátor Zámečník i jeho náměstkyně přes dotace zase poslušně přiběhli s tvrzením, jak vlastně nový autobusák nikdy nechtěli. A že v plánu mají (opět a zase) hezčí, větší a modernější v prostorách Českých drah. Hejtman, nedávno ještě tvář nového autobusáku, o tomto průšvihu ani slovo. Místo toho přišly na pořad Vánoce hasiči, udělování poct, Václav Havel…
Nicméně, kdy a za co by měl být projekt „Central station“, který dnes představuje primátor Liberce, realizován, to nikdo neví. Ostatně o novém terminálu na nádraží se v Liberci sní už 20 let a dost možná se dalších 20 let snít bude. Hezká urbanistická studie bez opory v realitě, nic víc. A od politiků tak trapné divadlo, které má zastínit vlastní a krajské selhání, až se jeden diví, že se tomu propůjčuje i Kancelář architektury města.
Příklad libereckého autobusáku (a ty ostatní také) ukazují, jak funguje tolik proklamovaná „spolupráce“ města a kraje v realitě a bez příkras. Kraj a hejtman si dělají PR, odnáší to Liberec a jeho obyvatelé. Trochu bídný výsledek za polovinu volebního období.