Předražená krajská nafta: V dozorčí radě brali statisíce, kraj přitom tratil desítky milionů

Náš Liberec jako první informoval o kauze nákupu předražené nafty krajskou akciovkou Silnice LK. Tato společnost po dobu osmi let nakupovala naftu až o 2 koruny na litr dráž než byla tržní cena od firmy s vlastníky ukrytými v Karibiku.  Libereckému kraji tak vznikla škoda v řádu desítek milionů korun. Dozorčí rada složená z politiků přitom vyšla kraj na miliony korun.

Silnice LK je akciová společnost patřící Libereckému kraji. V roce 2012 podepsala smlouvu se společností MOVI Oil, s.r.o. na dodávku zhruba tří milionů litrů nafty ročně. Smlouva, která se tvářila výhodně, ale ve finále znamenala, že Silnice LK platily zhruba o dvě koruny na litr pohonných látek více, než byla cena na trhu.

To se dělo celých 8 let, byť již v roce 2012 dnešní hejtman Martin Půta – tehdy jako ještě opoziční zastupitel kraje – sliboval, jak vše nechá prověřit a tvrdil, že se jedná o tunelování veřejných prostředků. Jenomže se nestalo nic a desítky milionů navíc šly společnosti MOVI Oil spojené s podnikatelem Jiřím Vařilem a s oficiálními vlastníky kdesi v Karibiku.

Nevýhodná smlouva byla navíc v rozporu se zákonem prodloužena v roce 2018, kdy ji vypršela původní platnost na 6 let.

Krajská akciovka Silnice LK, má svou dozorčí radu. Ta je šesti členná, kromě předsedy, který bere 12 tisíc měsíčně, pobírají její členové 5,5 tisíce měsíčně. Takže náklady na dozorčí radu jsou 474 tisíc korun ročně. Veřejnou kasu tedy přišla za posledních 8 let, co jsou u moci Starostové pro Liberecký kraj a co byla nakupována předražená nafta na téměř 4 miliony korun. Konkrétně na 3 792 000 Kč.

Předsedou dozorčí rady Silnic LK byl od prosince 2012 do prosince 2016 první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj, starosta Chrastavy a senátor Michael Canov (na aktuální fotografii v popředí v obleku).

Canov jako předseda dozorčí rady pobíral  tedy 12 tisíc korun měsíčně. To za celé jeho angažmá, kdy se předražená nafta nakupovala, dělá 576 tisíc korun z veřejných prostředků, které získal, aby činnost společnosti kontroloval.

Dozorčí rada pod Canovovým vedením měla toto složení: Miloš Tita (KSČM), Petr Polák (ODS), Ivan Kunetka (zvolen za Změnu, ale v po rozpadu koalice na kraji, kdy Změna ukazovala právě na vliv Jiřího Vařila na krajské zakázky, se přiklonil k hejtmanovi Půtovi), Eduard Bartoníček a Pavel Dolenský (zástupci zaměstnanců).

Na otázku, proč se situací nic jako předseda dozorčí rady neudělal, když za to byl placen, Canov odpověděl: „Předmětná smlouva byla uzavřena 24.07.2012, tedy ještě před počátkem mého působení v dozorčí radě zmíněné společnosti (ještě za vedení LK v období 2008-2012) a byla uzavřena na pevnou dobu 6 let, tzn. její konec nastal po konci doby mého působení v dozorčí radě. Po dobu mého působení v dozorčí radě společnosti byla smlouva nevypověditelná, ta možnost by nastala pouze v případě: (citace ze smlouvy čl.10.4.) „Tuto Smlouvu lze vypovědět pouze v případě podstatné změny okolností, která má za následek, že na Straně nelze spravedlivě požadovat, aby v plnění dle této smlouvy pokračovala“, což byla situace, která po dobu mého působení v DR nenastala, a tudíž nebylo v této věci z pozice předsedy dozorčí rady o čem jednat.

Stejné peníze jako Canov pobírá nyní i jeho nástupce ze Starostů, současný Starosta Hrádku nad Nisou a blízký hejtmanův přítel Josef Horinka. Za jeho působení došlo dokonce k nezákonnému prodloužení smlouvy. Ale i on odpovědnost odmítá.

„Je samozřejmě možné vinit dozorčí radu z nečinnosti, nicméně dozorčí rada při své činnosti nemá jinou možnost, než vycházet z podkladů, které jí připravilo vedení společnosti a společnost jako taková. Nepamatuji se, že by v průběhu, v tuto chvíli již téměř uplynulého našeho volebního období, někdo zmínil jakýkoliv problém se smlouvou či odběrem pohonných hmot, ať už se jedná o členy DR, kteří v dozorčí radě zůstali z předchozího volebního období, či kdokoliv z opozice apod.. Pokud se tedy prokáže jakékoliv pochybení dozorčí rady, jsem nikoliv pouze já, ale všichni členové připraveni nést zodpovědnost, nicméně já osobně se v celé řadě záležitostí, spojených se smluvními vztahy firmy a postupem vedení společnosti, cítím být podveden a podle toho také budu konat, nicméně v tuto chvíli čekám, stejně jako celá dozorčí rada, na jednoznačné závěry auditu, který právě probíhá.,“ uvedl pro náš web Josef Horinka.

Složení dozorčí rady Silnice LK pod předsedou Josefem Horinkou je následující: Miloš Tita (KSČM), Jaroslav Demčák (Starostové pro Liberecký kraj), Martin Brož (ANO), Eduard Bartoníček a Pavel Dolenský (zástupci zaměstnanců).

Silnice LK po celou dobu tedy  zcela ovládali a ovládají skrze dozorčí radu Půtovi nejbližší spolupracovníci ze Starostů pro Liberecký kraj. A brali zde stovky tisíc z veřejné kasy. Dnes odpovědnost odmítají. Tvrdí, stejně jako dnes hejtman Půta, že byli špatně informování představenstvem a odvolaným ředitelem Silnic LK Petrem Šénem.

Petr Šén ovšem ve svém prohlášení, který poskytl Mladé Frontě Dnes minulý pátek, takové vysvětlení odmítá a naopak zdůrazňuje, že o všem dozorčí radu i hejtmana Půtu osobně informoval a je prý připraven to doložit, aby očistil své napadané jméno.

Šénovi dávají za pravdu i stanovy společnosti, kde se jasně uvádí, že úkolem dozorčí rady  dohlížet na na výkon působnosti představenstva a činnost společnosti. Její členové jsou oprávněni nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti společnosti, kontrolují řádné vedení účetních zápisů a zda je uskutečňovaná podnikatelská či jiná činnost v souladu s právními předpisy a stanovami.

 Dále dozorčí rada přezkoumává účetní závěrky a návrh na rozdělení zisku nebo úhradu ztráty, po přezkoumání předkládá své vyjádření valné hromadě. Dozorčí rada také schvaluje představenstvu podpis smluv v případech stanovených zákonem.

Foto: Starostové pro Liberecký kraj

Subscribe
Upozornit na
37 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V