Hejtman Martin Půta i jeho náměstek Jan Sviták v posledních týdnech volí silná slova a mluví o „mafii v dopravě“ kolem dnes již stíhaného podnikatele Jiřího Vařila, která má zásadně negativně ovlivňovat krajskou dopravu a nově zřejmě i správu silnici.
Nicméně je s podivem, jak dlouho hejtman Půta tuto „Vařilovu mafii“ trpěl. Dnes za její členy zcela otevřeně označuje například svého bývalého radního pro dopravu za Starosty pro Liberecký kraj Vladimíra Mastníka nebo jeho nástupce a zároveň náměstka pro ekonomiku a rozvoj, svou někdejší pravou ruku Marka Pietera, se kterým svého času tvořil nerozlučnou dvojici.
Navíc právě Pieter byl na začátku roku 2019 hejtmanem „odejit“, tehdy údajně kvůli zdravotním důvodům. Dnes hejtman Půta, například na tiskové konferenci ze začátku srpna tohoto roku, celkem otevřeně hovoří o tom, že důvodem Pieterova vyhazovu bylo jeho napojení na mafii kolem Vařila.
Jiřímu Vařilovi se skutečně povedlo vytvořit si síť mezi politiky napříč téměř všemi libereckými stranami. Nicméně zdá se, že zejména u Starostů mu pšenka kvetla nejlépe. Nešlo zdaleka jen o Půtovi radní Pietera a Mastníka. Vzpomeňme nevýhodné smlouvy podepsané v dopravním podniku libereckým zastupitelem za Starosty Davidem Václavíkem, účast Františka Chlouby ze Starostů v orgánech BusLine, opakovaná kandidatura bývalého , dnes rovněž stíhaného, ředitele DPMLJ a Vařilova muže č.1 Luboše Wejnara za jabloneckou odnož Starostů, roli libereckých Starostů při sesazení Josefa Šedlbauera ze Změny, který chtěl zdejší dopravní podnik čistit od Vařilova vlivu a podobně.
Zajímavá bude i situace v Silnicích LK. Hejtman ze dne na den nechal vyhodit vedení této krajské klíčové firmy, která se stará o místní dopravní infrastrukturu. Nové vedení dosazené z politicky loajálních lidí v kuloárech trousí historky, jak je pravým důvodem smlouva na dodávku nafty, kterou měly Silnice LK nevýhodně odebírat od firmy spojené s Jiřím Vařilem.
Jenže: tato smlouva platí od roku 2012. Celých osm let. Celých osm let je Martin Půta hejtmanem a jeho Starostové suverénně vládnou kraji. Celých (téměř) osm let mají Starostové Silnice LK pod svou kontrolou skrze dozorčí radu. Celých osm let, co se podezřelá dodávka nafty pro Silnice LK probírala v médiích.
Předsedou dozorčí rady Silnic LK v letech 2013 až 2017 byl první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj, starosta Chrastavy a dnes senátor za Liberec Michael Canov. Ten je známý svými břitkými polemikami na adresu svých odpůrců. V Silnicích LK čtyři roky mlčel.
Po Canovovi se stal předsedou dozorčí rady Josef Horinka, nástupce Martina Půty ve funkci starosty Hrádku nad Nisou, se kterým hejtmana pojí silné osobní vazby. I on k podezřelému prodeji nafty od firmy spojené s Jiřím Vařilem mlčel.
Ba co víc – dozorčí rada pod Horinkovým vedením před dvěma lety dokonce souhlasila s prodloužením smlouvy, a to bez výběrového řízení. Tohle už by mohlo dokonce zajímat i policii.
Každopádně pokud audit v Silnicích LK opravdu potvrdí nevýhodný nákup nafty, půjde o hodně – za těch osm let mlčenlivého i aktivního přičinění Půtových Starostů se může jednat o desítky milionů, které z této společnosti byly vyvedeny.
Bude na místě se ptát: kam skutečně a proč to tak dlouho běželo? Bude ještě někdo, snad s výjimkou jeho až fanatických stoupenců, hejtmanu Půtovi věřit jeho postoje, jak o ničem nevěděl a jak je morálně rozhořčen a chce dnes děsně „bojovat“ s Vařilovou mafií? Opravdu? Po osmi letech mlčení a faktické součinnosti?
Hejtman Půta v případě svých bývalých radních Pietera a Mastníka hovoří o tom, že se se svými nedávnými nejbližšími kolegy „politicky i lidsky“ rozešel. Pro jejich styky s mafií kolem Jiřího Vařila. Pokud plánovaný audit v Silnicích LK potvrdí nákup předražené nafty, bude zajímavé sledovat, zda se „politicky i osobně rozejde“ s dalšími ze svých Starostů, tentokrát těmi z orgánů Silnic LK.