Odposlechy odkrývají korupční prostředí v libereckém dopravním podniku

Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv podnikatele Jiřího Vařila a jím upláceného bývalého ředitele DPMLJ Luboše Wejnara. Odposlechy také dokazují podezřelé transakce, o kterých již v minulosti informoval Náš Liberec.

Podle zpravodajského serveru Seznam Zprávy policie nově zdokumentovala úplatky více než 18,5 milionu korun v případu libereckého podnikatele a jednoho z manažerů společnosti BusLine Jiřího Vařila. Obviněno je v kauze už 17 lidí a 14 firem, což je enormní nárůst od prvotního zatýkání, které proběhlo na jaře 2018 a kdy bylo obviněno 9 lidí.

Reportáž Seznam Zpráv potvrzuje odhalení serveru Náš Liberec z roku 2015, které bylo loni doplněno sérií reportáží liberecké Mladé Fronty o tom, jak si podnikatelé Jiří Vařil a Miroslav Pelta nakupovali politiky z řad Starostů pro Liberecký kraj, ODS, ANO a ČSSD skrze letecké zájezdy. Podle dnešní reportáže Seznam Zpráv potom některým z nich stačily například jen permanentky na hokejová utkání libereckých Bílých tygrů, která patří místní Syner Group a které BusLine sponzoruje.

Podle policie, kterou reportáž Seznam Zpráv cituje, se v Liberci jednalo o rozsáhlý korupční systém, kde figurovali zsátupci Starostů pro Liberecký kraj, ANO, ODS, KSČM i ČSSD. Policie má zmapováno 18,5 milionu korun, které šli od Jiřího Vařila mezi politiky a manažery dopravního podniku.

„Vzhledem k tomu, že se nejednalo o případy ojedinělé, proces získání osob se vyznačoval mnohostí, lze jednoznačně konstatovat, že se jednalo o zcela propracovaný korupční systém,“ uvedli doslova vyšetřovatelé.

Seznam Zprávy uvádí, že vedle odposlechů  mají vyšetřovatelé také ještě jeden důležitý důkaz – poznámky podnikatele Vařila. Ten si do svého notebooku detailně roky zapisoval, jaká jednání se uskutečnila, co se podařilo dojednat nebo co je nutné ještě vyřešit.

 

Podle policie si Vařil platil Wejnara i jeho manželku Moniku

Podle Seznam Zpráv právě do těchto poznámek si Vařil mimo jiné napsal, že Wejnar je pro něj „moneygenerátor“. Tedy ten, jak se domnívají policisté, kdo mu generuje zisk. Wejnar zase na odposleších mluvil o Vařilovi jako o pánovi z kopce (a to kvůli tomu, že tento podnikatel má vilu na cestě do hor za Libercem).

Policie Vařila i Wejnara v roce 2018 zatkla, obvinila je a nyní je vyšetřuje na svobodě. Uvádí, že to bylo několik dní poté, co se přímo u Vařila doma předávaly úplatky ve výši 400 tisíc korun.

Policisté tuto schůzku díky odposlechům zaznamenali, dokonce uvádějí, že slyšeli, jak „šustí“ předávané peníze.

„Bohužel nemám počítačku, musíme jak za starých časů: Prosím tě, spočítej to po mně. Sedí?“ říká na odposlechu Jiří Vařil a policie si k jeho slovům připisuje zmíněnou poznámku o šustění bankovek.

„No, moc děkuji,“ odpovídá Luboš Wejnar, který si za tyto peníze poté pořídil auto značky Opel Zafira.

Policie jde v této epizodě do detailu. Píše, že Wejnar zaplatil za vůz 394 100 korun a že zbývajících šest tisíc u něj policisté zajistili (v hnědé peněžence v černé brašně), když ho přišli zatknout.

Navíc vyšetřovatelé tvrdí, že firmy ze skupiny BusLine už předtím na účet Luboše Wejnara a později jeho manželky odesílaly pravidelné měsíční částky. Celkově se jednalo o 1,4 milionu korun.

Policie je jednoznačně přesvědčena, že šlo o úplatky, protože podle ní Wejnarova manželka žádnou práci v zásadě pro firmy nevykonávala. Monika Wejnarová v minulosti na sociálních sítích například velice agresivně napadala náš web, který se podezřelým jevům ve vztahu BusLine a dopravní podnik věnuje již dlouhé roky a přinášel zásadní zjištění.

 

O tom, že plnička na CNG zlodějina byli přesvědčeni i manažeři dopravního podniku

Odposlechy, ze kterých čerpá ve své reportáži server Seznam Zprávy, potvrzují, že si i vrcholní manažeři byli vědomi krajní nevýhodnosti výstavby plničky stlačeného plynu (CNG) a jejího používání. Na problematiku zneužívání plničky CNG náš web opakovaně upozorňoval v minulosti.

Jak dokládají odposlechy, v některých případech šlo vedení dopravního podniku firmě BusLine natolik na ruku, že už to přišlo za hranou i některým jeho zaměstnancům.

Třeba předloni v lednu řešil Wejnar s ekonomickým ředitelem Milanem Červenkou a provozně-technickým ředitelem Ludvíkem Lavičkou, že by autobusy dopravního podniku měly tankovat plyn z plničky, kterou provozovala firma ovládaná Jiřím Vařilem.

Podle Červenky nebylo ekonomicky výhodné, aby kvůli tomu jezdili tankovat z Liberce do Jablonce nad Nisou, když cesta za plyn byla stejná. Dopravní podnik v obou městech platil 19 korun.

„To je na zavření,“ slyšeli vyšetřovatelé z odposlechů ve Wajnerově kanceláři Červenku.

„Protože jestli budeme jezdit do Jablonce a budeme čerpat více jak 25 tisíc (kilogramů za měsíc), tak je to zlodějina, protože tady 19 korun, a tam budeme mít také 19 korun, to znamená náklady všechny, co jsou navíc a jsou velké,“ vysvětloval nadřízenému ekonomický ředitel a pak znovu zopakoval: „Tak je to na kriminál.“

Vedle našeho webu se problematice věnovali i někteří liberečtí politici jako například tehdejší zastupitelé za Změnu pro Liberec Josef Šedlbauer a Jaromír Baxa (dnes LOL-Liberec otevřený lidem). Šedlbauer byl po volbách 2014, které vyhrála Změna, instalován jako šéf dopravního podniku a inicioval vznik auditu, který podezření z tunelování DPMLJ potvrdil, nejen ve věci plničky CNG.

Výsledek byl ale typicky liberecký. Hlasy Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS byl Šedlbauer odvolán z funkce předsedy představenstva DPMLJ a na jeho místo dosazen Pavel Šulc, zastupitel za ANO a blízký chráněnec tehdejšího primátora Tibora Batthyányho (zvolen za a vyhozen z ANO). I Šulc při policejním zátahu z jara 2018 skončil v policejní cele a je jedním z hlavních obviněných v celé kauze.

Subscribe
Upozornit na
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová
Bývalý ředitel libereckého dopravního podniku Luboš Wejnar a podnikatel Jiří Vařil plánovali ekonomické poškození dopravního podniku, které jim umožňuje smlouva podepsaná  bývalým primátorem Jiřím