BusLine už vyhrožuje i Liberci. Za půl roku chce přestat jezdit svými autobusy

Minulý týden jsme Vás informovali o nátlakových metodách společnosti BusLine, které uplatňuje v Ústeckém kraji. Včera oznámila, že vypověděla smlouvu s libereckým dopravním podnikem, který jí odmítá platit kontroverzní desítky milionů zaručené ve smlouvě podepsané Jiřím Kittnerem. BusLine hrozí, že za půl roku její autobusy již nevyjedou.

Důvodem pro vypovězení smlouvy ze strany BusLine je skutečnost, že Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou odmítl zaplatit další fakturu na několik desítek milionů korun. Mluvčí společnosti BusLine a členka liberecké ODS Nikola Bradíková odmítla tuto zprávu více komentovat s tím, že důvod byl dostatečně uveden v samotné výpovědi smlouvy.

Primátor Liberce Tibor Batthyány, který je na další dovolené, médiím sdělil, že se situaci očekával a byl si vědom rizika. „Dalo se čekat, že BusLine bude používat takovéto nátlakové metody,“ řekl pro liberecká média Tibor Batthyány (zvolený a vyloučený z ANO).

Přitom to byl právě Tibor Batthyány, který dlouhou dobu a přes nevůli svého koaličních partnerů ze Změny pro Liberec odmítal odvolat a pomocí opozičních Starostů pro Liberecký kraj a ODS odmítal odvolat z funkce předsedu představenstva, svého blízkého přítele a spolustraníka z exANO Pavla Šulce, který dopravnímu podniku před loňskými Vánoci způsobil škodu, když v rozporu s rozhodnutím představenstva i Rady města zaslal BusLine 30 milionů korun jako „náhradu za přiměřený zisk“. Čímž vytvořil precedens.

Tyto nároky si BusLine činí na základě kontroverzního ustanovení ve smlouvě z roku 2009, tehdy podepsané Jiřím Kittnerem z ODS a Jiřím Veselkou z USZ, která byla podepsána bez výběrového řízení. Toto ustanovení umožňuje BusLine, který v Liberci na základě této smlouvy provozuje zhruba 40 procent linek, nárokovat si tzv. přiměřený zisk. Ten se ovšem vypočítává na základě nejasných kritérií a současné vedení města, opřené o právní analýzy jej odmítá v takové podobě uznat.

Batthyányho kolega a náměstek pro ekonomiku ze Změny pro Liberec, která působení v BusLine dlouhodobě kritizuje, Jan Korytář k celé situaci uvedl: „Na tuto situaci jsme připraveni. Liberečané samozřejmě bez MHD nebudou. Blíže to zatím nebudu specifikovat, ale této nátlakové akce ze strany společnosti BusLine, se Liberečané nemusí obávat.“

Policie v dubnu provedla rozsáhlý zásah v libereckém dopravním podniku. Obvinila 9 osob z trestných činů podplácení, přijímání úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Hlavními obviněnými, kteří skončili i v celách jsou předseda představenstva Pavel Šulc (zvolen za ANO), bývalý podnikový ředitel Luboš Wejnar a klíčový hráč BusLine, podnikatel Jiří Vařil. Mezi dalšími obviněnými jsou bývalý krajský radní pro dopravu za Starosty pro Liberecký kraj Vladimír Mastník a členka jablonecké ODS Tereza Dlouhá.

Kvůli korupční kauze libereckému dopravnímu podniku hrozí, že přijde o stovky milionů z dotací, které jsou potřebné na jeho rozvoj. Na klientelistický propletenec okolo autobusové dopravy v Liberci a BusLine náš web ukazuje již dlouhodobě.

 

Subscribe
Upozornit na
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V