Narazil jsem nedávno na webovém portálu Liberecká Drbna na Politickou koridu na téma: Co si myslí městští zastupitelé Liberce o současném parkovacím systému? Přečetl jsem ji celou, což dělám v poslední době málokdy. Jednak proto, že se toho v libereckém mediálním prostoru člověk o podobných tématech moc nedozví. (Spíše o nějakém tom pivovaru, nebo co stalo před stovkami let na hradu Roimund, či o farmě, kde před dojením češou a hřebelcují krávy.) Druhak, mně jako řidiče zajímalo, jestli lidé, kteří krajskému městu vládnou, přijdou s nějakým objevným parkovacím nápadem.
Prozradím předem, nepřišli.
Na otázky odpovídali primátor Tibor Batthyány (ANO), František Gábor (TOP 09), Jan Korytář (Změna), Dana Lysáková (KSČM), Martina Rosenbergová (ČSSD) a Jiří Šolc (SLK). Jejich reakce měly patu a hlavu, některé by se do kamene daly tesat. Jako třeba odpověď Tibora Batthyányho: Parkovací systém a parkování v Liberci je pro mne a pro mého kolegu náměstka Tomáše Kyselu velice důležité téma. Myslím, že první dílčí kroky, zjednodušení plateb možností elektronických plateb kartou i SMS platby parkovného, se setkaly s pozitivním ohlasem řidičů, jak z Liberce, tak i turistů. Naše plány na modernizaci a optimalizaci parkovacího systému v Liberci však tímto zdaleka nekončí.
Nechci kritizovat páně primátorův styl, ale kdyby si to po sobě přečetl nahlas, nemohl by si nepoložit otázku, jestli takhle někdo vůbec mluví. (Když vynecháme Bohouše Sobotku, premiéra.)
Ale zazněly i jiné nápady. Například Jan Korytář: V oblasti parkování vidím dvě priority. Zaprvé řešení parkování na sídlištích podobně jako v Rochlici a zadruhé vrácení veřejné funkce Sokolovskému a Papírovému náměstí, aby tam místo parkovišť vznikl hodnotný veřejný prostor.
Nejsem si jist, co tím náměstek primátora míní? Že se městu podařilo vyřešit parkování v Rochlici? Jak jsme říkali na vesnici: To bys mi do očí (zde lidem, kteří tam bydlí) neřekl, vole! Ta druhá myšlenka, zrušit parkování na Sokoláku a Papíráku, tak tomu rozumím já, pochází vzhledem k nedostatku parkovacích míst ve městě z Marsu.
Co na to opozice? Dana Lysáková (KCČM): Někdy se tlačí v Liberci hloupost dopředu, aby byla viděna, rozum ustupuje, aby se díval. Jinak by nemohly vznikat takové skvělé projekty, jako je pláž před radnicí, vandry do Žitavy či tak šílené zneužívání dotací na zbytné projekty jako je i substrát s patnácti stromy pro Vítěznou.
Nejdřív trochu všeobecné kritiky a potom k problému samotnému: Cena parkovného je i centru velmi rozdílná. Například u Nisy naproti KÚ je parkovné výrazně levnější než u 100 metrů vzdáleného parkoviště Na Rybníčku. Byť se jedná o různé parkovací okruhy, přesto kvalita je nesouměřitelná. Kvalita plochy parkování např. Na Rybníčku a cena za to je nepřijatelná. … Nyní se však čeká na zázrak pod názvem „parkovací systém“. A tak na draze placeném parkovišti dále lidé vystupují do kaluží, vymláceného asfaltu. Předstírat se dá pouze činnost, nikoli výsledky!
Tolik něco z Koridy. Bez mučení ovšem přiznávám, že jsem vybral úryvky, které mi připadly zábavné. V diskuzi zazněly i rozumnější nápady. Třeba, že by město nemělo za každou cenu řidiče za parkování „holit“ (František Gábor, TOP 09), nebo by mělo vybudovat levné nebo zcela bezplatné záchytné parkoviště na okraji města, plus zlevnit cenu veřejné dopravy (Martina Rosenbergová, ČSSD).
U záchytných parkovišť bych se zastavil. Ani u jednoho politika jsem totiž nezaznamenal názor, že jsou podstatně důležitější, než předplatitelské kupóny, placení parkovného pomocí kartou přes chytrý telefon nebo tablet, či zavedení bezplatného parkování na půl hodiny. Proč? Protože nejsou! To je podstata, bez níž se žádná diskuze o parkování v Liberci neposune dál.
Jedním z míst, které se pro sběrné parkoviště nabízí, je nevyužitá plocha po bývalé Textilaně. Odtamtud je to pěšky do středu města, k nemocnici, do divadla, pět, sedm minut, navíc je tam zastávka tramvaje. Jsem přesvědčen, že pro takové parkoviště není v Liberci lepší místo. Výmluva, že plocha patří nějakým Nizozemcům (kdoví jestli!) neobstojí. Jak říkají horolezci: Kde je vůle, tam je cesta.
O parkování v Liberci se mluví víc než dvacet let, ale zlepšuje se „o tři slepičí“ ročně. Proč vlastně? Pak mě napadlo, proč nikoho nenapadlo, udělat mezi libereckými zastupiteli anketu, kolik z nich se parkování denně osobně dotýká. Vzhledem k tomu, jak liknavě přistupují k řešení problému tisíců libereckých řidičů, bych řekl, že jich moc nebude.
Tam někde je zřejmě zakopaný pes libereckého parkování.
Jan Šebelka