Po celé roky vyhrává výběrové řízení na tisk Zpravodaje liberecké radnice liberecká tiskárna Geoprint, s.r.o. Nicméně nejméně po dobu posledních pěti let byla její nabídka pokaždé zhruba o 100% vyšší než jsou nabídky ostatních tiskáren.
Rozdíl se pohyboval vždy kolem jednoho milionu korun. O tento milion byla každoročně městská pokladna chudší.
Ostatní firmy boj o zakázku vzdaly
Ostatní tiskárny v posledních letech na účast ve výběrovém řízení již rezignovaly. Důvodem bylo, dle vyjádření oslovených tiskáren (viz druhá strana listu), nastavení výběrového řízení, které de facto umožňovalo splnit podmínky jen jedné firmě – libereckému Geoprintu. Výběrové řízení je samozřejmě de iure v pořádku, jen konkrétní podmínky a požadavky parametrů jsou, dle oslovených tiskařů, vytvořeny tak, aby vyhovovaly právě firmě Geoprint. Jiné tiskárny jsou pak postaveny mimo hru. Proto většina tiskáren svůj boj o tuto veřejnou zakázku vzdala.
Pro představu uveďme počty přihlášených tiskáren do výběrového řízení na realizaci Zpravodaje liberecké radnice a jejich vítěze za posledních šest let. V roce 2002 došlo 5 nabídek, vyhrála tiskárna Geoprint. Roku 2003 došly jen 4 nabídky, hodnoceny byly (tj. prošly kritériem výběrového řízení) jen 2 tiskárny, zvítězila tiskárna Geoprint. V roce 2004 už přišly pouze 2 nabídky, hodnoceny byly obě dvě, zakázku získala tiskárna Geoprint. V roce 2005 v otevřeném podlimitním řízení bylo 18 uchazečů, nabídka přišla pouze jediná a vyhrála tiskárna Geoprint. V roce 2006 ve zjednodušeném podlimitním řízení došla opět jediná nabídka a vyhrála opět Geoprint. Stejně tak tomu bylo i v loňském roce, kdy na oslovení odpověděla pouze firma Geoprint, která se jako tradičně stala i realizátorem zakázky.
Blýskání na lepší časy
Fakt, že každým rokem město vynakládá ve prospěch jedné firmy o milion korun více než by muselo (viz tabulka druhé strany listu), nechával dlouho magistrátní úředníky i politiky chladným.
Primátor Jiří Kittner, jehož tvář v roce 2006 zdobila předvolební billboard právě na budově tiskárny Geoprint, se na prosincovém zasedání zastupitelstva vyjádřil k faktu, že místní firmy boj Geoprintem, díky podmínkám výběrového řízení, vzdávají, takto: „Ano, to je věc těch firem. Já si na tom trvám, … podmínky výběrového řízení splňují tady v regionu rozhodně více než 10 tiskáren. My víme, které tiskárny splňují podmínky, splňuje ji i tiskárna Geoprint, která není ani největší, ani nejvybavenější, prostě podmínky regionu splňuje tiskáren poměrně hodně.“
Jakoby mávnutím kouzelného proutku se ale situace letos změnila. Poté, co se okolnostmi výběrového řízení začal zabývat náš tým a poté, co bylo na podivnou situaci okolo „konkurenčního boje“ na zakázku tisku Zpravodaje liberecké radnice upozorněno na posledním zasedání zastupitelstva roku 2007, proběhlo výběrové řízení, kdy sice opět vyhrála firma Geoprint, a dokonce získala smlouvu na 4 roky dopředu, nicméně s podstatným rozdílem. Tentokrát byla vítězná nabídka firmy Geoprint srovnatelná s nabídkami ostatních tiskáren. Město Liberec tak každý rok ušetří zhruba milion korun, který zrovna v Liberci své uplatnění jistě najde.
Jaroslav Tauchman