Autobusy libereckého dopravního podniku, jezdící na stlačený zemní plyn (CNG), dlouhé roky musely dojíždět do sousedního Jablonce nad Nisou. Dělo se tak na základě podezřelé smlouvy, která je k tomu zavazovala a kterou v minulosti pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) zajistili zástupci Starostů pro Liberecký kraj a ČSSD. Nyní se to má změnit.
Strategické rozhodnutí postavit vlastní plnicí stanici padlo podle ředitele DPMLJ Michala Zděnka na začátku minulého roku. Podle něj ušetří nejen čas a naježděné kilometry, ale zásadně se změní i cena samotného CNG. „Chceme být nezávislí, v tuto chvíli jsme, pokud se dodávek CNG týká, závislí na externím dodavateli. Ten provozuje stanici v Jablonci a pro nás to představuje výrazné náklady, každý den dva až tři zaměstnanci musí být alokováni čistě jen na to neefektivní přejíždění z Jablonce k nám. Potřebujeme šetřit,“ uvedl Zdeněk pro ČTK. Externímu dodavateli podle něj podnik za kilogram plynu platí 23 korun, pro vlastní stanici nakoupil na burze kilogram za 15 korun.
Na to, že je původní smlouva podezřelá, upozorňoval Náš Liberec již řadu let. Záměr výstavby plničky v Jablonci byl představenstvem DPMLJ schválen v roce 2010, krátce po podpisu smlouvy dopravního podniku se společností BusLine prezentovanou jejím, dnes již bývalým, manažerem Jiřím Vařilem (dnes je obviněn policií kvůli údajnému poškozování dopravního podniku, vinu ale odmítá).
Realizaci jablonecké plničky zajišťuje dodatek smlouvy z roku 2014. Ten byl tehdy podepsán Davidem Václavíkem (Starostové pro Liberecký kraj) a Romanem Šotolou (tehdy ČSSD) dva týdny po komunálních volbách. Tento dodatek neschvalovalo představenstvo DPMLJ a odpovědnost za něj nese ředitel Luboš Wejnar, který dodatek připravil, a oba podepsaní členové představenstva.
Plnička CNG byla podle smlouvy ve společném vlastnictví DPMLJ a BusLine (50/50, vedoucí účastník ve sdružení bez právní subjektivity byl ovšem BusLine). Její provozování bylo ještě před dokončením výstavby nájemní smlouvou svěřeno firmě Dopravní podnik Česká Lípa, s.r.o. Ta v roce 2017 postoupila nájemní smlouvu společnosti Rybratex, s.r.o., přičemž obě tyto firmy mají spojitost s Vařilem. Ve smlouvě jsou rovněž ustanovení, které znevýhodňují dopravní podnik co do ceny povinně odbíraného CNG.
O tom, že byla smlouva na CNG pro liberecký dopravní podnik nevýhodná, měli jasné povědomí i někdejší představitelé dopravního podniku. Na veřejnost před dvěma lety unikly policejní odposlechy, které to dokládají.
Například v roce 2018, krátce před velkou policejní razií v dopravním podniku, řešil jeho tehdejší ředitel Luboš Wejnar (dnes je obviněn spolu s Jiřím Vařilem, vinu rovněž odmítá) s ekonomickým ředitelem Milanem Červenkou a provozně-technickým ředitelem Ludvíkem Lavičkou, že by autobusy dopravního podniku měly tankovat plyn z plničky, kterou provozovala firma ovládaná Jiřím Vařilem.
Podle Červenky nebylo ekonomicky výhodné, aby kvůli tomu jezdili tankovat z Liberce do Jablonce nad Nisou, když cesta za plyn byla stejná. Dopravní podnik v obou městech platil 19 korun. „To je na zavření,“ slyšeli vyšetřovatelé z odposlechů ve Wajnerově kanceláři Červenku.
„Protože jestli budeme jezdit do Jablonce a budeme čerpat více jak 25 tisíc (kilogramů za měsíc), tak je to zlodějina, protože tady 19 korun, a tam budeme mít také 19 korun, to znamená náklady všechny, co jsou navíc a jsou velké,“ vysvětloval nadřízenému ekonomický ředitel a pak znovu zopakoval: „Tak je to na kriminál.“
Vedle našeho webu se problematice věnovali i někteří liberečtí politici jako například tehdejší zastupitelé za Změnu pro Liberec Josef Šedlbauer a Jaromír Baxa (dnes LOL-Liberec otevřený lidem). Šedlbauer byl po volbách 2014, které vyhrála Změna, instalován jako místopředseda představenstva dopravního podniku a inicioval vznik auditu, který podezření z tunelování DPMLJ potvrdil, nejen ve věci plničky CNG.
Výsledek byl ale typicky liberecký. Hlasy Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS byl Šedlbauer odvolán z funkce místopředsedy představenstva DPMLJ a na místo předsedy dosazen Pavel Šulc, zastupitel za ANO a blízký chráněnec tehdejšího primátora Tibora Batthyányho (zvolen za a vyhozen z ANO). I Šulc při policejním zátahu z jara 2018 skončil v policejní cele a je jedním z hlavních obviněných v celé kauze.