Představitelé Libereckého kraje a Silnic LK podají v pondělí trestní oznámení na neznámého pachatele. Podnětem je jim audit, který si kraj nechal zpracovat ve své akciovce Silnice LK. Vedení kraje obviňuje bývalý management Silnic LK. Dozorčí radu ale ne.
„Audit přinesl taková zjištění, že překonal naše obavy.“, uvedl dnes na tiskové konferenci vedení Libereckého kraje náměstek pro dopravu Ivan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). „Ta dílčí zpráva, kterou nyní předložíme zastupitelům, popisuje například porušování předpisů a pravidel v rámci hospodářské soutěže, zjednávání výhody při zadávání veřejných zakázek, porušení povinností při správě cizího majetku a další zásadní pochybení,“ přiblížil veřejnosti závěry auditu společnosti náměstek Sviták.
Podle Svitáka hlavní vinu nese vedení společnosti a nikoliv například dozorčí rada, která celých 8 let nechala nyní dnes kritizované smlouvy běžet a za které došlo dokonce k jejich prodloužení v roce 2018. „Myslíme si, že odpovědnost za to, co se dělo v Silnicích LK je především na představenstvu,“ řekl na dotaz Našeho Liberce již minulý týden Ivan Sviták. Trestní oznámení na neznámého pachatele bude podle něj podáno v příštím týdnu novým představenstvem Silnic LK a připojí se k němu i Liberecký kraj.
Podle Svitáka se v Silnicích LK děly nejen nepravosti, ale společnost se celá nacházela na hraně „totálního rozkladu“. „Byly zde závažné nedostatky v hospodaření, Silnice LK měly ztrátu několik desítek milionů korun, což se podařilo napravit a koncem roku bude v plusu 7 milionů korun.“, uvedl náměstek Sviták. „Kdyby tyto ozdravné kroky nepřišly, již na podzim by se společnost nacházela v totálním rozkladu,“ tvrdí dnes náměstek pro dopravu Ivan Sviták.
Kontrolní audit pro Liberecký kraj vypracovává společnost Nexia AP, které kraj vyplácí nemalé částky za její výstupy posvěcující jeho kroky ve veřejné dopravě. Vedení kraje dnes veřejnosti předkládá verzi, že hlavním, ale zároveň jediným viníkem ohledně Silnic LK je jeho bývalý management v čele s v srpnu odvolaným ředitelem Petrem Šénem (na snímku s hejtmanem Půtou a náměstkem Svitákem) a že s tímto vedením byl kraj dlouhodobě nespokojený. Jenomže to není tak úplně pravda.
Jak již v minulosti upozornil Náš Liberec, tato dnešní, krajským vedením prezentovaná verze, má své trhliny. Jednak je zde skutečnost, že se proti Šénovi v minulosti ani Sviták ani Půta, kteří dnes tvrdí, jak s ním byli dlouhodobě nespokojeni, nevymezovali. Naopak – ještě na samém sklonku roku 2017 se hejtman Martin Půta osobně zasazoval, aby byl Petr Šén opětovně zvolen do funkce ředitele Silnic LK. Což potvrdil i v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.
Dále zde na webech kraje, Silnic LK ale i regionálních médií dohledat spoustu článků a tiskových zpráv z posledních měsíců i let, na které jsou Půta se Svitákem ve společnosti bývalého ředitele Šéna a bývalého vedení Silnic LK.
Hejtman Půta dnes tvrdí, že je situací v Silnicích LK „překvapený a zklamaný“. I to je ovšem nepravdivá póza. Že se v Silnicích LK nakupuje za podezřelých podmínek nafta se vědělo již v roce 2012 a právě tehdejší kandidát na hejtmana Martin Půta používal toto téma ve své předvolební kampani, kdy hovořil o tunelování veřejných prostředků a sliboval nápravu.
Celých 8 let ale nechal v pozici hejtmana situaci běžet, ač jeho Starostové pro Liberecký kraj měli po celé dvě volební období předsedu dozorčí rady Silnic LK. Nevýhodná smlouva byla navíc v rozporu se zákonem prodloužena v roce 2018, kdy ji vypršela původní platnost na 6 let.
Navíc výsostně placenou. Šestičlenné dozorčí rada Silnic LK, kromě předsedy, který bere 12 tisíc měsíčně, pobírají její členové 5,5 tisíce měsíčně. Takže náklady na dozorčí radu jsou 474 tisíc korun ročně. Veřejnou kasu tedy přišla za posledních 8 let, co jsou u moci Starostové pro Liberecký kraj a co byla nakupována předražená nafta na téměř 4 miliony korun. Konkrétně na 3 792 000 Kč.
Předsedou dozorčí rady Silnic LK byl od prosince 2012 do prosince 2016 první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj, starosta Chrastavy a senátor Michael Canov, jeho nástupcem se stal v roce 2016 starosta Hrádku nad Nisou a blízký politický souputník hejtmana Půty, Josef Horinka. Nicméně za dozorčí radou dnes, podle vedení kraje, žádná odpovědnost nejde.