Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou představenstva Pavlem Šulcem, tehdejším zastupitelem za ANO, podváděli při veřejných zakázkách.
Jak uvádí Seznam Zprávy tajné policejní odposlechy podle detektivů zaznamenaly, že v zakázce v Liberci byla od začátku protežovaná společnost Stavokonstrukt Plus. Prosazoval ji bývalý předseda libereckého dopravního podniku a bývalý zastupitel za hnutí ANO Pavel Šulc, který je nyní v kauze obviněn.
„Já prostě na tutovku chci, aby to tamta firma prostě dostala, aby to prostě dělali,“ citují policisté Šulcova slova při debatě s tehdejším šéfem místního dopravního podniku a dalším obviněným Lubošem Wejnarem.
Jenomže cestu protežované společnosti k zakázce provázely komplikace. Dva dny předtím, než se měly otevřít obálky s nabídkami, se proto Wejnar se Šulcem sešli znovu a policie z odposlechů zachytila informaci, že jednatel Stavokonstruktu Plus nestihne nabídku včas celou vyplnit. Ředitel dopravního podniku a politik hnutí ANO se proto podle policie dohodli, že firma pošle místo řádné nabídky s cenou jen titulní stránku, na které bude název firmy, její razítko a podpis.
Seznam Zprávy popisují, jaký trik Šulc s Wejnarem použili. Oba se podle policie dohodli, že se zařídí, aby neúplnou nabídku nikdo nekontroloval. Že Wejnar jako předseda komise obálku Stavokonstruktu otevře jako poslední a prostě oznámí, že firma nabídla o zhruba deset tisíc méně než bude činit do té doby nejnižší nabídka od konkurentů.
Redaktor Radek Nohl ze Seznam Zpráv uvádí citaci z policejních odposlechů. „Tam ten rozdíl nemusí bejt nějak markantní ani dramatickej, tam prostě, když to bude o kačku levnější, tak firma vyhrála, ale o kačku to tam dávat nebudeme,“ zaznamenal odposlech Šulcova slova. A tehdejší ředitel dopravního podniku souhlasil. „Řekněte, já nevím, třeba minus deset tisíc,“ uvedl.
Policie však uvádí, že tehdejší politik hnutí ANO Pavel Šulc poté nebyl s vysoutěženou částkou spokojen. Myslel si, že se nabídka bude pohybovat okolo 4,8 milionu, kterou původně odhadoval dopravní podnik.
„Já jsem očekával, že se to někde kolem těch čtyřech osmi, prostě kolem toho, bude třeba motat,“ řekl Šulc podle policejního dokumentu Wejnarovi a policie zaznamenala, jak to doplnil o několik dní později dalším výrokem: „To radši sedět doma, než abych tady něco dělal zadarmo.“
Kvůli vysoutěžené ceně nakonec Stavokonstrukt Plus o zakázku ztratil zájem a dopravní podnik musel soutěž vyhlásit znovu.
Nakonec vyhrála firma Stav-Agency, která nabídla 3 699 639 korun bez DPH. Její jednatel Jiří Šmíd policistům řekl, že odhadl zisk na této zakázce na 500 tisíc korun.
Podle policie si bývalý předseda představenstva DPMLJ Pavel Šulc si měl přijít za zhruba 1,3 milionu korun. V roce 2015 například poslal Jiří Vařil na účet Šulcovy firmy 750 tisíc jako provizi za zprostředkování koupě hotelu v Harrachově. Tento transfer se udál přes společnost ADOS CZ, která sice ukrývá své majitele prostřednictvím zaknihovaných akcií, ale od roku 2016 ji patří společnost Sovis s.r.o., která jen v roce 2017 získala od dopravního podniku zakázky ve výši 14,5 milionu korun.
Firma Sovis v loňském roce pro dopravní podnik například dělala rekonstrukci křižovatky u Severočeského muzea na Masarykově třídě v Liberci. Jak upozornil Náš Liberec již v minulosti, firma ADOS patřila i mezi sponzory hnutí ANO, když se v něm ještě angažoval bývalý primátor Tibor Batthyány.
Šulc je byl osobním přítelem a chráněncem primátora Tibora Batthyányho. Do funkce předsedy představenstva dopravního podniku byl zvolen místo Josefa Šedlabuera ze Změny, který se snažil zpřetrhat korupční vazby v DPMLJ. Zvolili jej vedle ANO i Starostové pro Liberecký kraj, ODS a KSČM. Batthyány a jeho kolegové ze zastupitelského klubu zvoleného za ANO, Starosty pro Liberecký kraj, KSČM, ČSSD a ODS zablokovali návrh na odvolání politiků z orgánů dopravního podniku i poté, co byl Šulc v roce 2018 obviněn policií.