Město chce „prověřit“ lanovku na Bedřichov. Ale co to vlastně znamená?

Primátor Zámečník navrhuje změnu územního plánu, ve které se bude řešit lanovka z Lidových sadů do Bedřichova. Na kritiku reaguje klasicky „salámově“: Zatím prý jde jen o to ten záměr prověřit. Nabízí se tak otázka, co že tedy má být výsledkem takového prověření.

Je to možná trochu zarážející, ale výsledkem bude čára v mapě za zhruba půl milionu Kč. Nic jiného zrovna tento nástroj, tedy změna územního plánu, neumí. A takové peníze bude odhadem tato změna územního plánu stát.

Začíná se od konce

Primátor Zámečník bohužel zvolil zcela špatný nástroj. Změna územního plánu umí u tohoto typu projektu v zásadě zajistit dvě věci:

1. Zjistit, zda je záměr reálný projednat s dotčenými orgány státní správy.

2. Zajistit, aby se záměr dal stavět.

Bod 1. je triviální. Samozřejmě, že záměr bude možné s kladným výsledkem projednat. Krajské město je strategický hráč v regionu, jeho pozice je při takových procesech silná. Záměr lanovky byl navíc již v minulosti, v souvislosti s přípravami mistrovství světa v lyžování úspěšně projednán. Orgány ochrany přírody a krajiny, či ochrany lesa možná budou trochu prskat, ale pokud si město půjde za svým, jistě takovou změnu prosadí.

Bod 2. je více než předčasný. Město v tuhle chvíli nemá žádnou ekonomickou rozvahu a už vůbec ne zdroje na financování tohoto projektu. Utrácet peníze za změnu územního plánu je tak čirý nesmysl, protože obsah změny územního plánu ani nijak nemůže pomoci s řešením právě klíčových ekonomických otázek.

 

Lanovka na Sněžku. Náklady 311 mil. Kč, délka lanovky Lidové sady – Maliník by byla ještě o něco delší. Autor fotky: Ciacho5 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38749417 

Co obsahuje územní plán?

Územní plán má měřítko 1:5000. Projektant změny územního plánu tak ani nemůže navrhovat konkrétní technické řešení, stejně tak nemůže řešit, zda projekt má či nemá ekonomicky smysl. Ve změně územního plánu se mohou pouze vyhodnotit podmínky v území, tedy především terén a případné limity jako jsou sítě technické infrastruktury, ochranná pásma, chráněná území apod. Výsledkem toho je prostá čára v mapě. Nic víc, nic míň.

Jelikož je ovšem územní plán závazný dokument, podle kterého se již mohou umísťovat stavby, náklady na tuto čáru se prodraží. Zcela nepochybně si krajský úřad vyžádá k této změně zpracování tzv. vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Tento několiksetstránkový fascikl něco stát bude, takže odhadovaná částka 0,5 mil. Kč za dokumentaci se ještě hodně drží při zemi.

Opačný postup

Odhlédnu od toho, že celý nápad na lanovku považuji za nesmysl, a navrhnu tu racionálnější postup. Chápu, že Starostové pro Liberec měli lanovku ve volebním programu, volby vyhráli a mají tak snahu svůj slib někam posunout. Zároveň budu doufat, že celý tenhle nápad není jen volání z jeskyň temné a betonové liberecké minulosti.

Při zvažování takto megalomanského záměru je rozumné začínat pověřením těch nejzákladnějších otázek, nikoliv technikálií typu územní plán. Začít by se tedy mělo s otázkou, zda má záměr vůbec smysl. K tomu slouží nástroje typu studie ekonomické proveditelnosti. Zjistí se náklady na obdobné projekty, náklady na provoz, odhadne se počet cestujících a propočítají se možné příjmy z jízdného, vyhodnotí se nějaké další možné přínosy (turistický, ekologický). Takovou studii by v jednoduché formě město pořídilo za mnohem menší peníze.

Toto řešení má navíc jednu velkou výhodu. Pokud by studii psal někdo alespoň trochu příčetný, zjistil by, že mezi Libercem a Bedřichovem jezdí autobus MHD. Že cesta autobusem trvá 30 min. Že tento autobus startuje z centrálního stanoviště Fügnerova s ideální návazností na další spoje, což je velký rozdíl oproti uvažované nástupní stanici v Lidových sadech. Že tento autobus doveze lidi jak na Maliník, tak k centrálnímu parkovišti, opět oproti pouze jediné uvažované výstupní stanici na Maliníku. Výsledkem takové jednoduché studie tak bude, že lanovka je naprostý nesmysl. Zaklapnou se desky a budou se moci řešit skutečné problémy, které v Liberci máme.

Jindřich Felcman

předseda libereckých Zelených

člen Zastupitelstva města Liberec za Změnu pro Liberec

Subscribe
Upozornit na
50 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nechci na Ještědu nové sjezdovky, kvůli kterým by padlo 7× víc lesa než na Novou skalku. Tohle kácení ale bezohledně prosazuje provozovatel areálu, společnost
Náměstek Jiří Šolc (ANO) a primátor Zámečník (Starostové) v aktuální zprávě straší obyvatele Liberce černými scénáři kvůli zdražujícím se cenám energie. Vedení města odhaduje,
Na tiskové konferenci libereckých radních dne 17. 8. zazněly informace o několika nových plánech a záměrech. Jelikož se toto volební období chýlí ke konci,
Opozice zvedla staronové téma vlastní městské developersko/inženýrské společnosti a tak se tedy sluší na toto výsostně politické téma reagovat a vést polemiku. Myslím si,
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.