Liberecká rada na svém včerejším zasedání rozhodla o snížení celoročního předplatného MHD z 5520 Kč na 3650 Kč. Zlevnění podpořili zástupci Změny pro Liberec a Starostů pro Liberecký kraj, proti byli zástupci zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Batthyánym.
Liberec je městem, kde posud bylo nejdražší jízdné v celé republice. Týkalo se to především celoroční jízdenky, která byla zhruba o dva tisíce korun dražší než v řadě srovnatelných měst. To, že je jízdné v Liberci neúnosně drahé, a to i díky klientelistické chobotnici, která kolem dopravního podniku řadu let byla, na to upozorňovali radní ze Změny pro Liberec.
Včera se jim podařilo prosadit snížení roční jízdenky, za kterou Liberečané platili v České republice rekordních 5520 Kč na 3650 Kč. Návrh podpořili i opoziční Starostové pro Liberecký kraj, který mají v radě svého kandidáta Ivana Langra. Naopak proti byli politici zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Tiborem Batthyánym.
Tímto krokem se Liberec dostal na zhruba stejnou úroveň jako většina ostatních, podobně velkých a tedy i srovnatelných města, ale například stejně drahou roční jízdenku má i Praha. V Liberci bylo schváleno i další snížení jízdného, které ale není tak razantní. Například měsíční kupon byl snéžen z 580 Kč na 530, čtvrtletní z 1520 Kč na 1370 Kč.
Pro srovnání tabulka, která ukazuje na ceny jízdného ještě v minulém roce (uvedené jsou „kraje“, ale čísla se týkají krajských měst a jejich MHD, zdroj: novinky.cz):
Výraznější zlevnění jízdného i na ostatní kupony (měsíční, čtvrtletní) chtěli prosadit zástupci Změny, kteří argumentují, že právě tyto kupony si lidé nejvíce kupují, podle údajů dopravního podniku jde až o 85% cestujících. Ale tentokrát u Starostů již podporu nenašli.
Změna navíc prosadila referendum, když sehnala dost podpisů, kde figuruje otázka, kde občané mohou rozhodnout, zda má být jízdné pro seniory a děti zcela zdarma. To rovněž odmítají další strany, včetně Starostů, kteří dnes podpořili snížení ročního jízdného.
Na argument, že peníze v dopravním podniku budou chybět, odpovídají zástupci Změny skutečností, že se končí doba nevýhodné spolupráce dopravního podniku a BusLine a město tak ušetří desítky milionů ročně. Tato společnost, která na základě podezřelých a kritizovaných smluv téměř deset let provozuje ve městě na 40% linek, již vypověděla smlouvu, když jí město odmítlo vyplatit další kontroverzní desítky milionů za „přiměřený zisk“.
Na nevýhodnou spolupráci DPMLJ a BusLine upozorňuje roky právě Změna pro Liberec. Ostatní strany patřily mezi zastánce outsourcingu ze strany BusLine. Policie ale na jaře obvinila celou řadu lidí kvůli korupci a tunelování dopravního podniku. Jsou mezi nimi politici zvolení za ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS.