Začíná svítat kolem jedné z největších policejních akcí v Liberci za posledních několik let. Podle oficiálních vyjádření i důvěryhodných zdrojů se v rodící se kauze jedná o zneužívání dotací, podvádění při veřejných zakázkách i přímé úplatky. V poutech skončili manažeři dopravního podniku i liberečtí politici.
„Trestní stíhání se vede pro trestné činy podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku,“ uvedl na dotaz mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu Jaroslav Ibehej.
Ve čtvrtek ráno odvedla policie v poutech a s bundou přes hlavu ředitele dopravního podniku Luboše Wejnara, který do dopravního podniku nastoupil bez výběrového řízení přímo ze společnosti BusLine. Zadržen byl i klíčový manažer BusLine Jiří Vařil, který je mozkem celého outsourcingu veřejné dopravy nejen v Liberci a v Libereckém kraji.
V síti detektivů skončil i liberecký zastupitel, předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, blízký přítel, chráněnec a spolustraník primátora Tibora Batthyányho Pavel Šulc ( na fotografii uprostřed, po jeho levici primátor Batthyány, oba zvoleni za ANO).
Na Šulcovo propojení s BusLine bylo v zastupitelstvu upozorňováno dlouhodobě, například před loňskými Vánoci, když v rozporu s rozhodnutím představenstva i rady města sám svévolně zaslal BuslIne kontroverzní „úhradu přiměřeného zisku“ ve výši zhruba 30 milionů korun. Šulc byl do funkce zvolen poté, co byl z postu předsedy představenstva dopravního podniku hlasy ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS odvolán Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberec, který propojení DPMLJ a BUsLine vždy kritizoval.
Zástupci Změny pro Liberec chtěli Šulce před několika měsíci dokonce odvolat. Batthyánymu se ale zatím vždy dařilo Šulce držet ve funkci, naposledy v únoru tohoto roku, když spolu s opozicí v zabránil pokusu Změny pro Liberec na odvolání představenstva dopravního podniku a jeho nahrazení nestrannými odborníky. Sám Batthyány se v posledních dnech například snažil překazit odsouhlasený nákup libereckého nádraží, o které měla firma BusLine také zájem.
Policie nezasahovala jen v dopravním podniku a BusLine. Detektivové navštívili i firmu Tezas, která je dodavatelem a servisem autobusů Iveco, které dopravní podnik využívá. Jako první na to upozornil server zdopravy.cz. Záležitost zřejmě souvisí s nedávnou zakázkou na nákup 17 nových autobusů, které dopravní podnik hradil z fondů Evropské unie. Jednalo se o nákup v hodnotě 107 milionů, přičemž příspěvek Evropské unie činil 91,3 milionů korun. Tezas funguje i jako servisní firma, zda se může jednat i o vyplácení faktur oprav pro BusLine v rámci „úhrad přiměřeného zisku“, není jisté.
Policisté se podle důvěryhodných zdrojů zajímali rovněž o rekonstrukci tramvajové trati v centru Liberce, v Rumunské ulici. Ta probíhala nedávno a přišla na 68 milionů korun.
Vedle Šulce, Vařila a Wejnara policie obvinila dalších 6 osob, ale jejich totožnost zatím nechce říct. Sám Vařil má úzké vztahy s politiky, sám je členem KSČM, kterou zastupuje v dopravním výboru, má úzké vazby na politiky ze Starostů pro Liberecký kraj, z nichž někteří stojí za velice podezřelými smlouvami uzavřenými s BusLine. V BusLine jsou pak zaměstnáni i členové liberecké ODS a Vařil má blízko například i k Miroslavu Peltovi, známému jabloneckému podnikateli a politikovi, jehož fotbalový klub BusLine sponzoruje.