Outsourcing veřejné dopravy, tedy stav, kdy pro veřejnou správu zajišťují dopravu soukromé firmy, se dál zamotává do vlastních problémů a stále jasněji se ukazuje jako slepá cesta. Tento týden Liberecký kraj pohrozil Antimonopolnímu úřadu, že po něm bude vymáhat škodu, pokud včas nerozhodne a vláda Andreje Babiše odmítá navyšovat mzdy řidičům.
Liberecký kraj ústy hejtmana Martina Půty přímo pohrozil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že pokud nerozhodne včas ve věci nákupu akcií ČSAD, o kterém rozhodli krajští zastupitelé v minulém roce. Kraj si od tohoto kroku slibuje vytvoření vlastního autobusového dopravce. Zatímco dle říjnového rozhodnutí, které ÚOHS vydal, by nákupu akcií ČSAD krajem nic nebránilo, nyní je vše jinak.
Záměr kraje ale napadla společnost BusLine, která byla několik let majoritním zajišťovatelem krajské autobusové dopravy, ale díky níž a jejím způsobům se dnes Liberecký kraj chystá zřídit si vlastního dopravce. Během odvolacího řízení, které mělo skončit do 27. prosince 2017, ale přišlo 22. prosince předběžné opatření ÚOHS, které nákup akcií ČSAD zakazuje. Nyní Liberecký kraj čeká, zda bude moci akcie nakoupit nebo předběžné opatření nabyté trvalé podoby a nákup nebude moci provést.
Takový postup se vedení kraje nelíbí a hrozí ÚOHS, že pokud nerozhodne včas, bude po něm vymáhat škodu, třeba i soudní cestou. ÚOHS toto odmítá a tvrdí, že postupuje v souladu se zákonem daným postupem. Liberecký kraj rozhodl, že na Liberecku bude po Novém roce zajišťovat dopravu ČSAD Liberec.
Náš web již v minulosti upozorňoval, že ÚOHS se často stává nástrojem firem, které soutěží o dopravní zakázky. Právě společnost BusLine, která je prokazatelně spojena s politiky a stranami, v minulosti těžila z práce Antimonopolního úřadu, když například napadala veřejné soutěže i skrze svou partnerskou firmu Bítešskou dopravní společnost, ač ta v Libereckém kraji vůbec nejezdila ani se soutěží neúčastnila. V té době ale vedení kraje součinnost s BusLine hájilo a podobná zjištění označovalo za „práci soukromé StB“ a podobnými invektivami. Dnes již sám hejtman přímo obviňuje své kolegy ze Starostů pro Liberecký kraj, že nepracují pro kraj, ale pro BusLine.
Dalším momentem, který rozvířil dění kolem autobusové dopravy v České republice, bylo vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO), že zruší nařízení vlády z roku 2017, kterým se měly navýšit mzdy pro řidiče linkových autobusových spojů. Premiér Babiš po vlně nesouhlasu své prohlášení mírnil a dnes uvedl, že šéfkou Asociace krajů Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem dohodl, že peníze pro řidiče musí sehnat kraje.
Chvályhodný záměr na navýšení platů řidičů, měl ale temnější pozadí. V součinnosti s politiky, například Radkem Polmou (ČSSD) z Asociace krajů České republiky ho prolobovala zejména společnost BusLine. Pomáhala jí v tom část odborářů, jmenovitě Jiří Kuchynka, kteří patří mezi nejhorlivější zastánce BusLine, byť ještě v roce 2014 pro ni neměl dobré slovo a jako řadový odborář přímo hovořil o hrozných podmínkách, které BusLine řidičům připravuje. Poté, co byl v BusLine zaměstnán, otočil o 180 stupňů.
Že by se za navyšováním mezd pro řidiče skrývat další vyvádění milionů pro soukromé firmy jako BusLine se ukázalo již loni v Libereckém kraji. Tehdy část krajské rady pod vedením radního pro dopravu a ekonomiku Marka Pietra (Starostové pro Liberecký kraj) připravilo návrh, aby kraj v rámci údajného navyšování mezd řidičů poslal BusLine zhruba 83 milionů korun.
Proti tomu vystoupila opozice (Změna pro Liberecký raj), která dokazovala, že podobná částka by znamenala, že se každému řidiči musí zvýšit mzda o zhruba 15 tisíc korun. A tomu, že by zrovna BusLine něco takového chystala, nikdo nevěřil. Proti tomuto kroku vystoupil dokonce i sám hejtman Martin Půta a dostal se tak do výrazného konfliktu s některými svými radními, včetně Marka Pietra.