Kontroverzní zakázka na autobusovou dopravu na kraji byla zrušena

Veřejná zakázka na dočasné zabezpečení autobusové dopravy nakonec na včerejším zasedání krajského zastupitelstva ani nebyla probírána, pro její kontroverzi byla stažena z jednání. Rada kraje ji poté zrušila. Ukazuje se tak, co KPKP tvrdí již dlouho. Tedy, že je špatně připravená a zejména ve vleku stávajících dopravců.

 

Poté, co zástupci dopravců oznámili vypovězení smluv, když jim nestačilo 17 milionů korun od Libereckého kraje, který jim je poskytl na navýšení mezd řidičů, rozhodla Rada Libereckého kraje o vypsání veřejné zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) s názvem „„Dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti Libereckého kraje veřejnou linkovou osobní dopravou – oblast Východ“ a „Dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti Libereckého kraje veřejnou linkovou osobní dopravou – oblast Sever“.

Rada rozhodla překvapivě silovým hlasováním na návrh náměstka pro dopravu, investic a veřejných zakázek Marka Pietra, a to dokonce proti vůli hejtmana Martina Půty (oba Starostové pro Liberecký kraj).

 Ten navrhoval zakázku zrušit, ale Marek Pieter v jeho nepřítomnosti na radě prosadil její odhlasování zastupitelstvem. Nakonec ale zřejmě zvítězily obavy z podezřelých okolností kolem zakázky a ta byla nakonec stažena, respektive se nedostala na bod programu jednání. Většina zastupitelů zařazení bodu odmítla. Nicméně i tak se kolem ní vedla na krajském zastupitelstvu vášnivá debata.

Hlavním důvodem byly podezřelé výsledky nabídky i samotný průběh soutěže.  V návaznosti na přímý lobbing společnosti BusLine u Asociace krajů rozhodla loni v létě Vláda ČR o tom, že mají velice nízké platy řidičů soukromým dopravcům pomoci kompenzovat kraje. Ti ale od začátku deklarovaly, že nevědí, zda na podobné finanční kompenzace budou mít.

Nestandardní, ovšem vládou posvěcené, přenášení podnikatelského rizika na veřejný sektor bylo také důvodem hrozby společností, že ukončí dopravu v Libereckém kraji a zároveň záminkou pro vypsání nového JŘBÚ. Toho se soukromé firmy, v čele s BusLine, chopily s očekávanou a zdá se předem připravovanou razancí.

Již nyní posílá Liberecký kraj soukromým dopravcům příplatek cca 3 Kč na kilometr, nyní by to mělo být až 6 Kč za kilometr. To by znamenalo, že Liberecký kraj ročně zaplatí za provozování autobusových služeb soukromými dopravci až o zhruba 83 milionů korun více.

 A to jen pro oblast Sever a Východ. Lze počítat, že oblast Západ si o podobné navýšení řekne rovněž, takže odhad hejtmana Půty, že se bude jednat celkově cca o 100 milionů korun, se jeví jako realistický.

Podle opozice tak jasně neobstojí argument, že vedení firem jako je BusLine jde o platy řidičů. „To by v takovém množství, a to jen pro oblast Sever a Východ, znamenalo, že by se řidičům musely platy zvednout o zhruba 15 tisíc korun hrubého. „Takový nárůst by znamenal, že firmy budou řidičům platit cca 35 – 40 tisíc korun měsíčně, a tomu asi tady nikdo nevěříme,“ uvedl na jednání zastupitelstva Jan Korytář ze Změny, která veřejné zakázky a vztahy kraje se soukromými dopravci dlouhodobě a nejvíce kritizuje.

Představitele Změny tvrdě na zastupitelstvu napadl představitel odborů BusLine Jiří Kuchyňka, který neopomněl zmínit i náš web, kde jsme publikovali kritickou stať k dotyčné zakázce. Kuchyňka vystupuje v podivné roli odboráře, který ještě před třemi roky tvrdě kritizoval vedení BusLine za to, že řidičům dává velice nízké mzdy (například, když jim je snížilo na cca 61 korun za hodinu v roce 2014), ale posléze začal být firmou placen a ve svých názorech otočil o 180 stupňů. Nyní vystupuje v symbióze s požadavky vedení BusLine, zejména v tom, aby na platy řidičů přispípval veřejný sektor a ne majitelé dopravních firem.

Celou zakázku nakonec rada Libereckého kraje zrušila. Jak se píše v dnešním prohlášení, důvodem byly právě nestandardně vysoké ceny, které dopravci požadují. Protože krajští zastupitelé nezařadili bod na své jednání, konala se mimořádná rada, která o zrušení rozhodla.

 

„Dopravci oslovení v jednacím řízení bez uveřejnění nabídli podle názoru rady kraje vysoké ceny. Liberecký kraj by ročně přišel o zhruba 30 milionů Kč oproti odhadovaným nákladům. Nemůžeme připustit, aby se narovnání platů řidičů dotklo občanů Libereckého kraje předražením veřejné autobusové dopravy. Zdůrazňuji, že v době stávky na začátku dubna byla doprava, kterou objednává a platí Liberecký kraj zajištěna, protože jsme s dopravci a odboráři jednali a snažili se najít cestu okamžitě, když jsme se dozvěděli o nařízení vlády. Hospodaříme s veřejnými prostředky a nátlak na další a vyšší požadavky odmítáme,“ zdůraznil hejtman Martin Půta.

Subscribe
Upozornit na
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.