ÚOHS potvrdil legálnost postupu Libereckého kraje, opozice ale namítá, že autobusy jezdí za předražené částky

Antimonopolní úřad odmítl námitky tří dopravců, že Liberecký kraj porušil zákon, když v prosinci 2014 zadal kontroverzním způsobem veřejnou zakázku na provoz autobusové dopravy skrze jednací řízení bez uveřejnění stávajícím dopravcům, kde dominuje společnostz Busline napojená na politiky. Opoziční Změna pro Liberec poukazuje na skutečnost, že kraj platí dopravcům zbytečné miliony navíc, než by musel.

Liberecký kraj v říjnu 2014 v jednacím řízení bez uveřejnění podle zákona o veřejných zakázkách přímo stávajícím dopravcům, zastupitelé kraje to odůvodňovali tím, že bylo nutné zajistit plynulou regionální dopravní obslužnost. Proti postupu Libereckého kraje podali k ÚOHS v listopadu 2014 tři dopravci návrhy na přezkoumání úkonů zadavatele spojené s návrhy na uložení zákazů plnění smluv na veřejné zakázky.

Mezi stávajícími dopravci byla například i společnost Busline, která má za sebou několik kontroverzních veřejných zakázek z kraje i na městě a je prokazatelně spojena s politickými stranami. Včetně dnes na kraji vládnoucích Starostů pro Liberecký kraj a ČSSD.

Podle ÚOHS byly splněny všechny podmínky pro zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění. Rovněž neshledal pochybení v provedeném dokazování. Vydané rozhodnutí ÚOHS je konečné, nelze proti němu podat opravný prostředek, lze ho pouze napadnout žalobou.

Vedení kraje dnešní rozhodnutí ÚOHS vítá. „Nacházeli jsme se v naléhavé situaci, kterou jsme opravdu nezpůsobili a ani nemohli předvídat. Nedovedu si představit, že by autobusy ze dne na den přestaly jezdit, lidé se nedostali do zaměstnání, žáci do škol.  Nejdůležitější je, že veřejná doprava v celém kraji je zajištěna tak, jak má být a kvalita navíc ještě zvýšena,“ říká hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Opoziční Změna pro Liberecký kraj ale situaci vidí jinak. Podle zastupitelů Změny se v roce 2014 se Liberecký kraj rozhodl prodloužit smlouvy se stávajícími dopravci i přesto, že měl nabídky na nižší ceny od jiných dopravců. Dále tvrdí, že rozhodnutí vedení kraje přijmout nevýhodné nabídky postrádalo smysl tehdy a postrádá ho i dnes a doplácí na tom především občané kraje, kteří na těchto nevýhodných smlouvách tratí desítky milionů, které by se daly použít jinde. Tyto smlouvy se stávajícími byly navíc prodlouženy, a to nejméně do roku 2017.

Jako důkaz předkládá Změna pro Liberecký kraj toto srovnání:

„Porovnejme nejnižší nabídnuté ceny s cenami v uzavřených smlouvách:

  • Oblast sever: nejvýhodnější nabídka 27,20 Kč/km, částka ze smlouvy s ČSAD Liberec: 29,30 Kč/km
  • Oblast západ: nejvýhodnější nabídka 27,48 Kč/km, částka ze smlouvy s ČSAD Česká Lípa 29,50 Kč/km
  • Oblast východ: zde se zúčastnil jen BusLine, se kterým byla uzavřena smlouva na 30,30 Kč/km, přestože BusLine v soutěži nabídl cenu za km takřka o 3 Kč/km nižší. „

Jaromír Baxa ze Změny pro Liberec k tomu dodává: „Liberecký kraj však na nejvýhodnější nabídky nebral zřetel, a to přesto, že o ně původně sám dopravce požádal. Proto šlo o jeden z nejskandálnějších kroků Libereckého kraje v průběhu celé soutěže, protože ti, kteří nabídli nejlepší cenu, neuspěli. To ostatně platí i pro celou desetiletou dopravní zakázku, ve které se rada kraje pokusila uchazeče s nejvýhodnějšími nabídkami vyloučit, a když toto vyloučení zrušila, udělala to nezákonným způsobem. Tento postup ve výsledku způsobil další průtahy v desetileté zakázce, které vyhovují jen a pouze stávajícím dopravcům, a pak možná ještě těm politikům, kteří jsou minimálně s některými z těchto dopravců spřaženi.“

 

 

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.