Silnice bude kaĹždoročně uzavřena, kdyĹž…

Na konci minulého roku jsem napsal feuilleton s názvem Soušská pakárna dvacetiletá, s podtitulem z cyklu Zapomenuté hlouposti. Připomněl jsem v něm, že loni uběhlo dvacet let od chvíle, kdy byla na dva roky uzavřena silnice kolem přehrady Souš v Jizerských horách a od té doby trvá stav, kterému nejvíc sedí přívlastek Soušská pakárna. Silnice se na zimu zavírá, protože by tam mohl (!) někdo havarovat, způsobit ekologickou havárii a ohrozit pitnou vodu pro 150 tisíc obyvatel Jablonecka a Liberecka.

Zní to logicky, ale jen na první poslech. Silnice totiž byla proti tomu od roku 1995 do roku 1997 draze opravována. Přibyly na něm nový povrch, svodidla a betonová koryta, po nichž měly oleje a jiná svinstva, za předkladu, že by k nějaké havárii došlo, stéct do záchytných zařízení, tzv.  lapolů. Opatření za třicet milionů korun měla zabránit případným ekohaváriím. Provoz v zimě však nebyl nikdy obnoven. Nic nepomohly nářky starostů dotčených obcí, nic nesvedl mocný hlas senátora Přemysla Sobotky, který obvinil jablonecký okresní úřad, že porušil vládní usnesení. Podle něj měla být silnice otevřená bez časového omezení.

Proč o tom znovu píšu? V letošní zimě, která ani pořádnou zimou nebyla, jsem byl několikrát osloven v Tanvaldu a v Desné Němci a Poláky, kteří se ptali na cestu do Frýdlantu a nemohli pochopit, že musí jet přes Liberec. Mohli si ukroutit hlavu, když jsem se jim snažil vysvětlit, že to je kvůli sněhu, který nenapadl. Aby se jim tak nestalo, rozhodl jsem se do toho vložit jako občan a vyzkoušet sílu zdravého rozumu.

Víc než dvacet let jsem pracoval v různých novinách, nějaký čas namlouval komentáře do Svobodné Evropy (skončil jsem poté, co mi bylo naznačeno, že příspěvky proti tehdy vládnoucí ODS nevysílají), ale fakt si nepamatuju, že by to mělo nějaký účinek. Že by se něco konkrétně změnilo. Rozhodl jsem se něco zmoci coby občanský aktivista, když už to politikům nevadí.

Aby člověk mohl s úředním molochem a hloupostí úspěšně bojovat, musí mít informace. Proto jsem napsal tři „Žádosti o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů“, což je milé děti takový nástroj, který by vám měl umožnit dozvědět se běžně nepřístupné, a často zatajované informace, z nejrůznějších oblastí vašeho života.

První žádost jsem nasměroval na Policii ČR.  Chtěl jsem vědět, kolik bylo automobilových havárií od roku 1995 do konce roku 2015 na úseku silnice vedoucí kolem přehrady Souš, konktrétně mezi hotelem Darre a chatou Smědavou, u nichž musela policie (hasiči) zasahovat. Z takové statistiky, řekl jsem si, by se dala nutnost zavírání silnice vysvětlit, nebo vyvrátit.

Druhou žádost o stošestku jsem poslal na Krajský úřad Liberec-odbor dopravy.  Jedním z uváděných důvodů zimního uzavření silnice byla její nákladná údržba. Poptal jsem se, kolik stojí zimní údržba šestikilometrového úseku horské silnice vedoucí kolem přehrady Souš, kolik stojí zimní údržba všech zimních horských silnic na území Libereckého kraje a jaký je jejich délkový poměr k ostatním udržovaným silnicím.

Třetí jsem adresoval Povodí Labe, které přehradu spravuje. Otázky byly dvě. Proč je na jejich pokyn v zimě uzavírána a zda se tam staly v období od roku 1995 do konce loňského roku nějaké ekologické havárie. Proč jsem se ptal právě na to, snad vysvětlovat nemusím.

Povodí Labe mi odpovědělo jako první. Dychtivě jsem otevřel e-mail, jenže moje radost byla předčasná. Posuďte sami: ReĹžim na komunikaci II/290 SouĹĄ – Smědava je upraven rozhodnutĂ­m odboru ĹživotnĂ­ho prostředĂ­ a zemědělstvĂ­ KrajskĂŠho úřadu LibereckĂŠho kraje čj. KULK 42450/2011 ze dne 30. 12. 2011 člĂĄnkem 2.2.2. : „Silnice bude kaĹždoročně uzavřena, kdyĹž 2 dny po sobě klesne teplota na hodnotu 0OC dle ĂşdajĹŻ HydrometeorologickĂŠho Ăşstavu (HMÚ) – stanice SouĹĄ nebo při prvnĂ­ch sněhovĂ˝ch srĂĄĹžkĂĄch a s přihlĂŠdnutĂ­m k aktuĂĄlnĂ­mu trendu vĂ˝voje počasĂ­, přičemĹž o uzavřenĂ­ komunikace rozhodne jejĂ­ sprĂĄvce, na zĂĄkladě kontroly na mĂ­stě a dohody 3 subjektĹŻ… (úryvek)

œNevím, jakou řečí mi podnikovĂ˝ prĂĄvnĂ­k PovodĂ­ Labe, stĂĄtnĂ­ podnik, JUDr. Karel HavlĂ­Ä odpověděl, ale doufám, že zbylé dvě odpovědi budou alespoň v sesothštině, kterou Google Translate, na rozdíl od jazyku odpovědi Povolí Labe, umí.

Pokračování (někdy) příště.

Jan Šebelka

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Asi tak před třemi týdny jsem se rozhodl, že si od týdenního psaní feuilletonů na nějakou chvíli odpočinu. Ne, že bych byl unavený, nebo
Vyhříval jsem se dopoledne na chalupě na posledním letním slunci, jasany začínaly pouštět k zemi listy, popíjel jsem kafe a četl knihu Johna Wiliamse Stoner,
Měl jsem před několika měsíci nápad založit politické hnutí, s nímž bychom, kdyby se mi někoho podařilo sehnat, kandidovali v letošních krajských volbách. V noci, když jsem
Dva roky před tzv. sametovou revolucí se začala v pátek scházet  v hrádecké restauraci Lidový dům parta chlapů středního věku: Farář, Ekonom, Učitel, Slavný
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.