Postřehy ze zastupitelstva: satisfakce a školení

Trošku jsme se ve své předpovědi spletli. Březnové liberecké zastupitelstvo nebylo tak divoké, jak slibovaly předkládané materiály, ani se neprotáhlo do nočních hodin. Skončilo v necelých, na Liberec krásných, jedenadvacet hodin. Nicméně i včera bylo možné zaznamenat zajímavé chvilky a i názorové střety. Týkaly se zejména územního plánu a zprávy auditorů k dopravnímu podniku, která rozhodně nevyznívá nejlépe.

S úsměvem na rtech si mohl včerejší zastupitelstvo užívat Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberec. Ten již několik let kritizuje spolupráci, které by mnozí nazí nazvali ždímáním, dopravního podniku se soukromou společností Busline, která vždy dělala všechno pro to, aby za a) ukryla své skutečné vlastní b) podchytila co nejvíce politiků napříč celým spektrem.

Firma, která se do dopravního podniku dostala zadnímu vrátky přes účast Jablonce nad Nisou, který zde nemá ani půl procenta podílu, brzy bez výběrového řízení ovládla na středoevropské poměry rekordních téměř 40 procent linek a uzavřela několik hodně podezřelých smluv, které nyní audit označil jako pro dopravní podnik a jeho vlastníka, město Liberec, nevýhodné. Stejně jako celý vztah s Busline, který může v budoucnu Liberec přijít až na stovky milionů, pokud bude soukromý dopravce uplatňovat náhradu zisku zakotvenou ve smlouvě.

Všechno toto, co potvrdil audit, jsme psali na našem webu již řadu let a na politické rovině to kritizoval právě Josef Šedlbauer,  kterého to nakonec stálo i místo předsedy představenstva dopravního podniku, byť se to jeho nástupce z ANO Pavel Šulc i primátor Tibor Batthyány snažili popírat. Moc jim to nešlo, přeci jen to není tak dlouho. Stejně nedůvěryhodně působila snaha zamést pod koberec skutečnost, že auditoři zmínili nátlak, který na ně byl vyvíjen.

Kým, vzhledem k povaze jejich zprávy, je nad slunce jasné – rozhodně těmi, kteří měli zájem na tom, aby se tyto skutečnosti nedostaly na světlo a „spolupráce“ s Busline mohla dál běžet. Teď ještě, kdo to byl. Na zastupitelstvu také chyběl dlouholetý aktér orgánů dopravního podniku, který je pod kritizovanými smlouvami podepsán, David Václavík ze Starostů pro Liberecký kraj. Ale přejme mu brzké uzdravení, jistě bude jindy dost času na dotazy a vysvětlování.

Ještě jeden moment stojí za pozornost: snaha některých politiků, jako například Michal Hron ze Starostů nebo Martina Rosenbergová z ČSSD znevěrohodnit audit s poukázkou na nátlak, který byl činěn na auditory. Přitom jde o zástupce stran, které jsou, jak jsme i na našem webu mnohokrát ukázali, s Busline ve výborných až převýborných vztazích a byli vždy, na kraji i městě, zastánci kooperace veřejného sektoru s touto firmou. Jak se někdy může nátlak na auditory ze stejného tábora hodit…

Za všimnutí včera stála i debata ohledně územního plánu. Klíčový dokument, který má určovat rozvoj města minimálně do roku 2030, je pokaždé předmětem vášnivých sporů. Jak ale opět ukázalo včerejší zastupitelstvo (a je potřeba to napsat s vědomím toho, že náš web bude opět osočován ze stranění), rozdíl mezi Změnou pro Liberec, která jej nyní připravuje a jejími kritiky ze Starostů pro Liberecký kraj, je diametrální.

Starostům nelze často upřít poctivou opoziční práci a skutečně přínosnou a přesnou kritiku koalice v jiných oborech jako jsou dotace či fungování státní správy a samosprávy (Michal Hron, Jaroslav Zámečník), ekonomiky a finančnictví (Michal Hron, Jiří Šolc) nebo poctivý zájem na poli kulturním (Květa Vinklátová, Antonín Ferdan). Ale v oblasti rozvoje a územního plánu opravdu nejsou Starostové na svém písečku a vystupování jejich zástupců (Jan Marek, Antonín Ferdan a včera i Jiří Šolc) je znatelně o několik úrovní níž a často na poli pocitů a dojmů, potažmo frázovité ideologie.

Náměstkyně Karolína Hrbková, opřená i o stanoviska magistrátních úředníků, zákony a statistiky je i včera tak trochu školila jako malé žáčky, až by jich jednomu bylo líto. Narychlo připravený materiál k územnímu plánu, který Starostové na poslední chvíli předložili, nebyl důstojným pokračovatelem jejich práce, kterou jindy předvádějí, například v oblasti teplárenství. Ostatně to, že územní plánování není zrovna doménou Starostů, cítí možná i takový Jiří Rutkovský, který by rád na náměstkovské křeslo a krouží kolem Starostů čím dál viditelněji.

Jinak ale včerejší zastupitelstvo probíhalo klidně a věcně, snad ve znamení toho, že se opozice musela držet na uzdě, jelikož je složená ze stran, které v minulosti stály za nestandardním vztahem libereckého dopravního podniku k Busline. Překvapivě se nijak vášnivě nediskutovaly závěry kontrolního výboru a i u dotací pro kino Varšava, které před Vánoci tak razantně odmítal primátor Batthyány , panovala, naštěstí pro kino, bezkonfliktní shoda.

Jaroslav Tauchman

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kdo pozorně sleduje korupční kauzu kolem kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, nemohl být překvapen přiznáním hlavního obžalovaného, tedy stavebního gigantu Metrostav. Navzdory mediálnímu
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.