Liberecký kraj si chce postavit hned vedle svého sídla a neuvěřitelně drahého a zbytečného podnikatelského inkubátoru parkoviště pro své úředníky (110 míst + 34 pronajme) a v menší míře i pro veřejnost (pouhých 100 míst). Paradoxní je, že hned vedle v parkovacím domě u Fóra je sice povětšinu dne volno a v celém jednom patře se prohánějí motokáry (v centru města!!!). Na tomto projektu je špatně prakticky vše.

Projekt se v průběhu několika málo let prodražoval rekordním tempem (vývoj let 2017 - 2021) 70 – 120 – 205 a nyní 254 miliónů. A to se ještě ani nekoplo do země – dá se čekat, že z projektu „na papíře“ náklady nadále porostou. To nyní vychází jedno parkovací místo na více jak 1 milión korun, pokud bychom vzali jen místa pro veřejnost, dostáváme se k neuvěřitelnému číslu 2,5 miliónu korun.

Pro srovnání si vezměme třeba parkovací dům na Černém mostě v Praze, který je pro 900 aut a má stát 500 mil. Kč. Tam se bude navíc dělat celá řada přeložek sítí (a to při částce lehce přes 0,5 mil korun na jedno parkovací místo je spíše v dražší kategorii při srovnání s dalšími obdobnými stavbami v ČR). Část peněz v našem případě půjde z dotací, které však měl možnost využít Liberec jako takový, to se však vedení našeho města nepovedlo neb Starostové pro Liberec hodili do koše například mnohem kvalitnější projekt parkovacího domu u autobusáku pod nádražím ČD, který měl reálně smysl a který mohl krom jiného změnit i tragický stav našeho odbavovacího „terminálu“ postaveného ze stavebních buněk – už desítky let „v provizoriu“ (vše bylo naprojektováno, dotace přislíbena, stačilo začít).

To ale neprošlo neb to vymyslelo minulé vedení města, to se totiž neodpouští, Jaroslav Zámečník (vtip je samotný název facebookové stránky primátora: Jaroslav Zámečník má rád Liberec) jde raději cestou snové fantazie společného přestupního místa busů a vlaků na nádraží ČD, jako v řadě dalších dlouhodobě nereálných vizualizací po městě (kéž by se zrealizovaly, ale prostě ještě dlouho nebudou).

Mohli jsme mít smysluplně umístěný parkovací dům, který navazuje na průtah městem, obnovený autobusák a vše napojené na MHD i vlak. Nemáme však nic. Budeme ale financovat šíleně drahý parkovací dům pro Liberecký kraj, se kterým prý město spolupracuje naprosto skvěle, a jeho úřad jako pomník tomu, co je ještě možné a kde se zviditelnit na úkor dotační efektivity. A aby toho nebylo málo a abychom vyhověli/podvedli dotační podmínky, budeme posouvat tramvajovou zastávku Rybníček (i s tím novým bizarním názvem – děkuji Ivan Langr – srandu z toho mají lidé v tramvaji dodnes) o 100 metrů blíže Fügnerce. Dosáhneme tak definitivně naprosto zbytečné zastávky na úkor stávající a funkční – jestli tohle není obcházení dotačních pravidel, tak už co.

Ono je totiž vyžadováno, aby parkovací dům, na který je možné v systému P+R (jako ten plánovaný), bylo možné získat dotaci, byl do 100 m od zastávky MHD a tímto přesunem se to „povede“. Že to bude mít nepříznivý vliv na MHD ve městě je Starostové pro Liberec absolutně jedno, hlavně že se dotace vyčerpají. Podivné je, že to schvaluje jinak slušně pracující Kancelář architektury města Liberec.

A ono s tím souvisí i to, že stavba dalších parkovacích domů v centru města nepovede k ničemu jinému, než k dalšímu zahlcení centra auty. V plánu udržitelné mobily, který je v Liberci nyní na stole, se sice neurčitě hovoří o nějakém zklidňování dopravy v centru města, ale to je podle všeho řešeno tím, že si do centra natáhneme další individuální automobilovou dopravu v podobě dalších parkovacích domů a o veřejné dopravě se hovoří jako o okrajové záležitosti, což je vidět i dnes na frekvenci spojů a ignoraci nočních linek, které jsou ve větších městech běžné.

U nás však nikoliv, důraz je kladen na parkování v centru, nikdo se nezamyslel nad tím, že když už parkovací domy, patří tyto stavby spíše na sídliště, kde je kritický nedostatek parkovacích míst a lidé to řeší tak nějak, jak to jde. Celkový systém dopravní obslužnosti ve městě je řízen chaoticky a spíše z pohledu řidiče auta než pohledem člověka, co by se rád po městě normálně pohyboval třeba veřejnou dopravou, skoro až sci-fi je, pokud má někdo potřebu jet na kole, které město nikdy nepodporovalo rozumným rozvojem infrastruktury pro tento typ dopravy.

Směšné kousky cyklostezek nepočítám. Sdíleným kolům dalo vedení města předloni sbohem, alespoň že tu jsou tolerované nově provozované koloběžky. Ono totiž naše vedení města MHD nejezdí, neví jaká je každodenní realita a celkově jsou nejen v této věci zcela v koncích. Doporučoval bych jim občas nakouknout do jejich volebnímu programu, kde slibují, jak bude město řízeno a asi by se možná divili nejen v otázce dopravy.

Ondřej Petrovský, zastupitel města za Změnu pro Liberec

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;