Když se chce, tak to jde. Alespoň někdy a něco. Vedení liberecké radnice si tento týden jednoznačně zaslouží palec nahoru za svůj postoj k plánované zástavbě "Papírového náměstí", které vlastně žádným náměstím není. O to větší pochyby budí situace v dopravním podniku, který si pomalu, ale jistě privatizuje tajemná, bůhví kým vlastněná firma, napojená na politické strany a kroky těch, kdo se tomu chtějí podívat na zoubek, připomínají  práci krále Sisyfa.

Bývalo do nedávna v Liberci nehezkým zvykem, že  při výstavbě, která na dlouhé roky a desetiletí ovlivní tvář města, byl brán zřetel jen a pouze na zájmy betonového kapitálu. Ignorován byl hlas veřejnosti, občanů laiků, ale i odborníků a památkářů, při čemž byly dokonce po švejkovsku obcházeny zákony této země.

Výsledek známe a můžeme se z něj radovat, třeba v podobě poloprázdných a již místy pustnoucích obchodních center, které liberecký střed doslova zaplevenily. Ale stavěly ty správné firmy, jejichž majitelé kolem nich a do nich jistě chodit nemusí. Tak co.

Jedno z posledních zasedání rady, které se rozhodlo říci NE megalomanské zástavbě okolí Papírové ulice, by snad mohlo být vlaštovkou jiných,pro město i lidi vstřícnějších časů. V těch by mohla znít jiná melodie, než kterou umí míchačky s betonem a šustění bankovek. Snad. Uvidíme.

Že ale vše nepůjde tak snadno, o tom vypovídá situace v dopravním podniku. Zde se ještě na sklonku vlády Jiřího Kittnera usadila bez výběrového řízení a za po čertech podivných podmínek firma Busline, která má v Liberci nejen nadstandardní pozici (už jen mírou outsourcingu, kdy si nechává platit za obsluhu cca 40% linek), ale má na výsost podivně vstřícné vztahy se zavedenými strany, od Starostů pro komunisty. Navíc je významným sponzorem Bílách tygrů ze Syneru a Peltova fotbalu, to aby libereckému koloritu a rituálům bylo učiněno za dost.

Do Liberce se dostala de facto skrze sloučením s Jabloncem nad Nisou v dopravním podniku, který zde ale má jen jedno procento, nicméně Busline ovládá dopravu v Jablonci stoprocentně. A protože tají svou majetkovou strukturu - kdo může říct, kdo všechno zde třeba pere a skrze veřejné prostředky zhodnocuje své peníze? Ostré otázky, ale ještě horší je mlčení kolem nich.

Všichni situaci kolem dopravního podniku znají, ale jen někteří se o ní nebojí mluvit. Zkoušel to skrze audit DPMLJ Josef Šedlbauer ze Změny a odměnou mu bylo sesazení z funkce za přispění vlastních koaličních partnerů z ANO. A jak víme z ostatních regionů s kariéristy a těmi, kteří si rádi přijdou pro funkci a peníze, se v ANO začíná roztrhávat pytel. Zda se takoví najdou i pod Ještědem (mezi místními ne, jen mezi těmi, co se zde nechali zvolit do parlamentu), to je zatím otázka. Ale normalizace nenormálního stavu v dopravním podniku rozhodně může ukazovat na stahující se mračna i tady. Ale třeba je nějaký vítr rozežene.


Jaroslav Tauchman

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;