V Jablonci nad Nisou se odehrává neuvěřitelný příběh. Jablečné město, již dávno sužované četnými dopravními omezeními, postihla havárie. Došlo k úniku plynu z potrubí na stěžejní dopravní tepně města a silnici I. třídy - ulici 5. května. Že unikal či uniká plyn a je to prostě pravda, si může každý svým vlastním čichem procházkou kolem uzavřeného prostoru vyzkoušet. Havárie a uzavírka byly lidem oznámeny 18. června a 21. června to začalo. Je ochromena veškerá doprava města včetně té veřejné. Havárie a opatření mají trvat do 11. července, ale pojmu "havárie" neodpovídá tempo prací ani množství na dlouhou dobu naštvaných lidí. Automobilisty počínaje, uživateli veřejné dopravy konče. Hlavu do písku strčil dokonce i Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje - KORID LK, kterému nevadí, že na cestě z Jablonce či opačně už veřejnou dopravu nejde použít.

Ujíždí totiž všechny bývalé navazující přípoje v rámci Semilska, Turnovska, Železnobrodska i Liberecka. Zatímco v jablonecké městské dopravě došlo alespoň k nějakým opatřením ke zmírnění dopadu omezení díky Jablonecké dopravní a Umbrelle, jízdní řády odkázané na koordinátora veřejné dopravy jsou nepoužitelnými notami na buben se všemi důsledky...

V pracovních dnech se život v Jablonci nad Nisou zkracuje a doprava výrazně prodlužuje. Dlouhé stání v mnoha nekonečných kolonách nikoho nebaví a všichni se právem zlobí, ale není jasné na koho. Nervy a nadávky zdraví obyvatel města ani jeho návštěvníků neprospívají. Už na Palackého třídě ze Mšena do města máme rekordní kolony, jaké pamětníci ještě nezažili. Pouze při nehodách, ale maximálně na pár hodin. Kdyby někdo vymyslel, jak dopravně paralyzovat město, lépe to nešlo.

Předně k havárii plynového potrubí. Město doplatilo na to, že plynaři při rekonstrukci "bulváru 5. května" a inženýrských sítí v roce 1999 nepovažovali za nutné řešit i plynové potrubí ze 60. let minulého století. Bylo tehdy podle nich "mladé". Teď nastal problém. Není jasné, kde všude plyn uniká a třeba bude ještě unikat. Každopádně je to pořád pěkně cítit. Možná ještě nejsou k dispozici všechny komponety pro nápravu, ale jablonecká "hávárie" má pachuť zbytečně dlouhodobých opatření, kterým neodpovídá intenzita "odstraňování havárie". Vypadá to dokonce na to, že "pracovní činnost" na odstraňování "havárie" je omezena na to, aby "havárie" v Jablonci nad Nisou co nejdéle vydržela. V 15 hodin v pracovní dny už nikoho kromě vůně plynu nenajdete a o víkendech "havárii" v Jablonci nechtějte řešit. Když vám doma v pátek v 15 hodin vznikne "havárie" na plynu, prostě praskne a syčí karma, také přeci počkáte do pondělka. Taková je jablonecká "havárie" a nová forma vnímání tohoto slova.

Je dobré si připomenout, že debaty o skvělém "bulváru" na ulici 5. května se vedly od roku 1992. Měla to být jablonecká obdoba Champs-Élysées. První domy, včetně těch pěkných a historicky cenných secesních, padly k zemi v roce 1999, nové chodníky, parkovací místa i cyklopruhy spolu se dvěma kruhovými objezdy byly dokončeny v roce 2003. V rámci investice cca 100 mil. Kč. Ačkoliv to v komplexu všeho kolem ulice 5. května byl nepatrný zlomek investice, plynaři nechtěli. Nebylo potřeba. Tak dnes děkujeme té prozřetelnosti. Všude v Evropě se inženýrské sítě řeší komplexně a my dnes zíráme. Je třeba si připomenout, že celý bulvár byl dokončen až po demolici domu Musilových v roce 2011.

Stav původně plánované jablonecké Champs-Élysées, kam se měli hrnout ivestoři a zůstaly nevzhledné proluky, nekritizuji. Umožnil realizaci nového dopravního terminálu s prodloužením tramvaje, ke kterému stávající vládnoucí politická garnitura nenašla odvahu a "zahodila" už alokované evropské prostředky. Na radnici toho času není nikdo, kdo by stál za adekvátními dopravními řešeními města. Prioritou Jablonce nad Nisou a jeho vedení před rozvojem města je analýza rizik, ale tu skandálně zapomněli řešit v případě "havárie" na třídě 5. května.

Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje - KORID LK podal na webu iidol.cz, který evokuje dojem ideální dopravy, stručnou informaci o havárii a uzavírce stěžejní komunikace 5. května, ale žádná zásadní opatření neudělal: https://www.iidol.cz/aktuality/11538:uzavirka-ul5kvetna-v-jablonci-nad-nisou.html

Řidičům autobusových dopravců se dostalo sdělení, že může být zpoždění až 7 minut, ale jízdní řády se měnit nebudou. I hloupému Honzovi dojde, že nejde stíhat četné přestupní vazby mezi autobusy a vlaky. Jenže zpoždění autobusů čítá 10 i 20 minut a možná se předpokládalo, že s příchodem prázdnin problém "vyšumí". To se KORID LK přepočítal. Rezignoval na ujíždění přípojů v rámci celého kraje a dal najevo, že cestující - uživatel veřejné dopravy je na posledním místě.

To je dokonce potvrzeno zdražením veřejné dopravy v Libereckém kraji od 1. července v době, kdy se stává stále méně použitelnou. To už ale jde za vrcholnými politiky Libereckého kraje, kteří, jak je vidět, veřejnou dopravu nevyužívají. Veřejná doprava v Libereckém kraji dávno prohrává s individuálním automobilismem a Liberecký kraj ji svým přístupem a nefunkčností koordinátora likviduje. Je to přesně opačně, než jsme se zavázali v Evropské unii, kde máme snižovat uhlíkovou stopu a zvyšovat podíl stále vlídnější a čím dál ekologičtější veřejné dopravy. To by pomohlo i samotnému Jablonci. Menší počet automobilů by v našem případě přinesl kratší kolony a méně problémů.

Jindřich Berounský

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;