Liberecký kraj v době ekonomické krize zvyšuje ceny dopravy a nepodpoří ani zachování některých pokladen Českých drah. Děje se tak za situace, kdy domácnosti v České republice chudnou kvůli inflaci a zvyšujícím se cenám energií, pohonných hmot a potravin. Kraj přitom od státu dostane největší peníze za svou existenci a jeho rozpočet bude o miliardu vyšší než loni.

Zatímco například v sousedním Německu, kde jeho obyvatelé mají nesrovnatelně vyšší příjmy než za českými hranicemi, se připravuje další snížení cen jízdenek (tamní sociálně demokratická vláda připravila měsíční jízdenku "Deutschland ticket" za 49 eur, která platí na všechny MHD, vlaky i autobusy) , vedení Libereckého kraje ve složení STAN/SLK, ODS a Pirátů jde opačným směrem. Lidem ceny v dopravě naopak navýší. 

Změna přijde s Novým rokem. Od 1. ledna 2023 upraví Liberecký kraj ceny jednotlivého jízdného v rámci integrovaného dopravního systému IDOL. Ty se zvýší o 10 až 12 %. Veřejnosti to oznámil hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN/SLK).

„Celá republika se potýká s rostoucími cenami vstupů, aktuálně zejména růstem cen pohonných hmot. Pro rok 2023 počítáme s nárůstem nákladů na stávající rozsah dopravní obslužnosti až o 160 milionů korun. Je potřeba zdůraznit, že kraj nechystá rušení spojů a jeho snahou i nadále zůstává zajistit komfort, kvalitu služeb, a především dostupnost dopravy v okrajových částech regionu. Aby ale mohli dopravci vůbec vypravit své spoje a měli alespoň pokryté všechny náklady, je nutné navýšit cenu jízdenek. Pravidelných cestujících se tato změna nikterak nedotkne. Chceme je naopak tím, že pro ně současné ceny zachováme, podpořit. Zvedne se pouze cena jednorázových jízdenek, a to o 10 až 12 %, počínaje 1. lednem 2023,“ uvedl hejtman Půta.

Jak upozornil Náš Liberec, Libereckému kraji se nepovedlo poté, co se ve zlém rozešel se společností BusLine, jejíž vliv na kraji nezdravě vzrostl za vlád Starostů, zajistit si skrze svého vlastního dopravce levnější dopravu. Potvrzují to i dnešní slova hejtmanova náměstka pro dopravu Jana Svitáka (STAN/SLK). „V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Vedení kraje přitom ceny veřejné dopravy navyšuje opakovaně. Podobné zdražení veřejné dopravy přichystalo občanům kraje již loni na jaře. Tehdy jej politici omlouvali zejména pandemií covidu a jeho následky na ekonomiku.

Další navýšení cen jízdného ale není jediné omezení ve veřejné dopravě, které obyvatelé Libereckého kraje pocítí. České dráhy se například loni rozhodly uzavřít svoji pokladnu na nádraží v Turnově. I přestože Liberecký kraj její provoz pro letošek ještě zachoval a finančně podpořil, rozhodl se od příštího roku již na jejím fungování dále nepodílet. 

Liberecký kraj objednává zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů ročně v linkové dopravě. Nadto přispívá na provoz tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na vybrané linky městské hromadné dopravy, které obsluhují přilehlé obce. Ročně tak kraj vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů.

Nicméně právě letos Liberecký kraj dostane od státu rekordní sumu. Rozpočet, který byl před několika dny schválen, počítá s bezmála pěti miliardami korun příjmů a výdajů. To je o miliardu více než loni. Priority kraje jsou ale velké investiční akce a stavební zakázky.

Na rozhodnutí kraje reagovala i opozice v Liberci. Podle ní je naopak hromadnou dopravu podpořit a jít více zmiňovanou "německou cestou". Při rostoucích cenách paliv levná hromadná doprava podle opozice přivede další cestující, kteří omezí používání aut. Jindřich Felcman, zastupitel města Liberec za Zelené k tomu doplňuje: „Méně aut znamená méně znečištění a zdravější prostředí. Také to znamená víc prostoru ve městech, který je možné využít pro bezpečný pohyb a pro rozšiřování zeleně. A v neposlední řadě to znamená menší závislost na fosilních palivech, tedy víc svobody na dodavatelských zemích a korporacích. I proto přistupují západní země v rámci pomoci lidem v současné inflační a energetické krizi právě ke zlevňování veřejné dopravy. Liberecký kraj jde úplně opačným směrem.“

Felcman dále reaguje na námitku hejtmana Půty a radního Svitáka, že kraji rostou náklady na energie a pohonné hmoty, zdražení je tak nezbytné. „Liberecký kraj bude mít v roce 2022 kvůli brutální inflaci daňové příjmy o zhruba 600 mil. Kč vyšší, než očekával v rozpočtu. Jeho političtí vůdci ale stejně nechápou, že je žádoucí část těchto peněz lidem vrátit a pomoci alespoň těm nejohroženějším.“ 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;